ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Saturday, September 27, 2008

Sesudah Selesai Ramadhan

Sesudah Selesai Ramadhan


Bulan yang kita tunggu-tunggu kedatangannya, iaitu bulan Ramadhan telah pun meninggalkan kita, dan kita pun tidak pasti adakah bertemu semula pada Ramadhan yang akan datang. Adakah kita merasa sayu ditinggalkan oleh bulan yang mulia itu? Atau adakah kita gembira menyambut ‘Aidulfitri di samping berbagai program hiburan yang disediakan oleh pelbagai saluran hiiburan khususnya televisyen? Semuanya itu sebenarnya bergantung kepada diri kita sebagai insan muslim yang menghayati agama kita pada dekad-dekad terakhir ini. Dekad yang penuh cabaran dan dugaan. Seorang insan muslim yang sejati akan merasakan sayu hatinya di saat-saat penghujung Ramadhan, dan ternanti-nanti kedatangannya pada tahun-tahun mendatang.


Sebaiknya seusai bulan yang mulia ini, kita harus menyorot ke dalam diri kita sendiri, apakah kesan-kesan yang ditingalkan oleh bulan yang mulia itu kepada diri kita,keluarga kita seterusnya masyarakat kita di mana kita hidup dan menghirup udara di dunia ini. Kalau pada bulan itu, kita sering ke masjid, bersembahyang jemaah, menjaga diri dan akhlak dari perbuatan keji dan mungkar dan pelbagai perkara yang baik-baik yang kita lakukan, apakah perkara-perkara seperti itu kita kekalkan selepas berlalunya bulan Ramadhan? Di inilah kekuatan bulan yang mulia itu,juga kekuatan diri kita yang menjalani latihan sebulan lamanya, apakah latihan penyucian diri itu kita bawa ke bulan-bulan yang lain? Hal-hal seperti itulah yang harus kita renung sewajarnya, agar segala latihan dan amalan itu meninggalkan kesan kepada diri dan kehidupan kita.


Bukanlah kita sebenarnya berhasrat untuk menguruskan badan di waktu bulan mulia itu, juga bukan satu cara untuk diet kerana kita tidak dapat menahan diri dari makanan yang lazat-lazat pada bulan-bulan yang lain, kita berpuasa menahan diri dari lapar dan dahaga dan dari perkara-perkara yang kurang bermanfaat adalah semata-mata kerana menunaikan perintahNya.Kita diperintahkan supaya berpuasa sebagaimana diwajibkan kepada orang-orang yang terdahulu sebelum kita, dengan matlamat mudah-mudahan kita bertakwa kepadaNya. Itulah matlamat asal puasa difardukan pada bulan yang mulia itu, “mudah-mudahan supaya kamu bertaqwa.”(AlBaqarah). Mmudah-mudahan kita akan bertemu semula pada Ramadhan yang akan datang, Amien.


AlKundangi,
27.9.2008

No comments: