ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Tuesday, October 14, 2008

ORANG MELAYU DAN ARTIKEL 153 PERLEMBAGAAN MALAYSIA

ORANG MELAYU DAN ARTIKEL 153 PERLEMBAGAAN MALAYSIA


Apabila seorang Profesor menyebut kita mesti menolak sistem kelas dalam Politik Malaysia, kita pun sebenarnya tidak begitu faham apa yang dimaksudkannya dengan sistem kelas itu. Dalam satu wawancara dengan Mingguan Malaysia yang memakan ruang hampir satu halaman, (Mingguan Malaysia, 5 Oktober,08 ) profesor sejarah itu, Dr. Zainal Kling jelas memperlihatkan sikap bahawa orang Melayu tidak boleh bersifat liberal dam mesti bersifat perkauman atau racialist jika negara ini ingin terus diperintah oleh Orang Melayu.


Kita tidaklah ingin mengatakan atau menyerahkan tampuk pemerintahan negara diserahkan kepada kaum lain di Malaysia ini, tetapi pandangan seperti itu sudah ketinggalan zaman di mana manusia sekarang sudah tidak melihat kepada kaum sebagai satu subjek utama, tetapi kita lebih melihat kepada ketelusan dan keadilan di antara kaum berjalan dengan baik tanpa diganggu-gugat oleh pemikiran politik sempit sepertimana yang diamalkan oleh UMNO/BN sekarang ini.


Politik berasaskan kaum sudah tidak sesuai lagi diamalkan di Malaysia. Ini terlihat jelas dalam keputusan PRU12 yang di adakan pada Mac lalu, di mana UMNO/BN tewas di lima negeri yang kini diperintah oleh Pakatan Rakyat. Ini tidaklah bermakna kita menolak artikel 153 Perlembagaan Malaysia yang memperuntukan hak-hak istimewa orang Melayu. Sebagai sebuah negara berbilang kaum tentulah bila kita memperjuangkan hak satu kaum sahaja, kita akan dilihat bersikap racialist atau perkauman. Kita ada tiga kaum terbesar yang menghuni bumi Malaysia ini yang terpaksa kita terima hasil dari kesan penjajahan British itu. Dengan begitu, apa yang harus kita amalkan hari ini mestilah mengambil kira kepentingan ketiga-tiga kaum utama negara ini, di samping kita akan terus mempertahankan kedudukan istimewa orang-orang Melayu, raja-raja Melayu, Agama Islam sebagai agama rasmi, dan bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan negara ini atau apa yang dipangggil oleh Tun Salleh Abas sebagai unsur tradisi dalam Perlembagaan Malaysia.


Liberal bukanlah bermakna kita mengorbankan prinsip dan hak kita, tetapi kita haruslah bersikap terbuka dan menerima bahawa ada kaum lain yang menjadi warganegara di Malaysia ini hasil dari rundingan di antara bapa-bapa kemerdekaan dengan bekas Penjajah British sehingga terlahirnya kontrak sosial yang terkenal itu. Walaupun kontrak sosial itu tidak pun disebut dalam Perlembagaan Malaysia, tetapi umumnya kesemua kaum di negara ini menerima kontrak sosial tersebut. Ini bermakna kesemua kaum menerima hak-hak istimewa orang Melayu, dan sebagai ganjarannya mereka pula menerima hak kewarnegaraan di negara ini (http://ms.wikipedia.org/Kontrak_sosial_ (Malaysia)).


Sebab itu KeaDILan dan PAS tidak memperjuangkan kaum masing-masing dalam manifesto politik mereka. Setelah lebih enam bulan Pakatan Rakyat menguasai lima negeri, kita melihat politik berasaskan kaum itu dirungkai satu demi satu oleh PR. Hak semua kaum diberikan perhatian. Umpamanya Ketua Menteri Pulau Pinang membela Sekolah Agama Rakyat (SAR) yang cuba disisihkan atau dihapuskan secara tidak langsung oleh kerajaan UMNO/BN yang memerintah sebelum ini. Pembelaan ini memperlihatkan sikap yang bukan perkauman, bahkan tidak mengira agama dalam pelaksanaan dasar-dasar pemerintahan. Ini menjadikan PR lebih diterima di negara ini, khasnya oleh golongan muda yang tidak lagi melihat sesuatu permasalahan dari aspek kepentingan kaum.


Begitu juga bila kerajaan Negeri Selangor di bawah pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim memberikan air percuma bagi 20 meterpadu yang pertama secara percuma kepada semua kaum, dan tidak dikhaskan kepada orang-orang Melayu sahaja, halmana ini memperlihatkan Kerajaan Pakatan Rakyat sudah membelakangkan soal perkauman dalam membuat keputusan-keputusan politik. Begitu juga dengan lain-lain bantuan seperti faedah bersalin, kemasukan ke IPTA dan sebagainya. Kesemuanya tidak mengambil kira soal perkauman. Ini tidaklah bermakna kita bersetuju dengan gagasan Malaysian Malaysia seperti yang diperjuangkan oleh DAP suatu ketika dulu, namun kita harus melihat kepentingan semua kaum dalam membuat sebarang keputusan politik, dengan mengambil kira bahawa negara ini dihuni oleh pelbagai kaum atau bersifat multi-racial.


Kerajaan PAS Kelantan juga tidak mementingkan soal suku-bangsa dalam membuat dasar-dasar kerajaan negerinya. Sikap berbaik-baik yang ditunjukan oleh MB Kelantan kepada semua kaum di Kelantan, menyebabkan PAS terus berjaya mengekalkan kerajaan negeri di Kelantan, sekalipun berbagai cubaan dilakukan oleh UMNO/BN untuk meruntuhkan kerajaan PAS itu termasuk cubaan membeli wakil-wakil rakyat PAS.


Sesuatu yang menarik perhatian yang tidak kita fikirkan sebelum ini ialah ziarah yang dilakukan oleh Penasihat DAP, Lim Kit Siang ke rumah TGH Abdul Hadi pada hari raya kedua baru-baru ini. Kunjungan seperti itu tidak pernah kita mimpikan sebelum ini, bahkan apa yang dipaparkan oleh media-media utama adalah percanggahan antara PAS dan DAP yang kelihatan agak mustahil untuk berada dalam satu barisan. Lawatan Lim Kit Siang itu memperlihatkan tiada yang mustahil dalam Pakatan Rakyat.


Dengan demikian orang-orang Melayu tidak perlu bimbang seperti yang diperlihatkan oleh sebahagian besar penyokong-penyokong UMNO/BN termasuk sang profesor itu, jika Pakatan Rakyat mengambilalih teraju pemerintahan negara. Perkara 153 tetap akan mempertahankan kuasa orang Melayu,kedudukan raja-raja, agama dan bahasa Melayu, ditambah dengan undang-undang negeri yang sedia ada. Ini terbukti misalnya dalam soal perlantikan MB Perak selepas PRU ke 12 yang bersejarah itu. Atau paling kurang kita boleh berpegang kepada kata-kata yang sering diucapkan oleh TGH Abdul Hadi Awang,” jika Islam selamat dan terbela di negara ini, semuanya akan selamat, termasuk orang Melayu.”



AlKundangi,
13.10.2008

No comments: