ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Thursday, October 14, 2010

MENAMBAH KEKAYAAN ANDA

Meskipun rezeki dari langit boleh turun secara tiba-tiba,misalnya beratus-ratus ekor ikan jenis spangled perch pecah gugur dari langit ke Lajamanu antara Darwin dengan Alice Springs di hujung gurun Tanami, ia bukanlah selalu terjadi. Seorang ahli meteorologi berpendapat insiden itu mungkin dissebabkan oleh puting beliung. Bukan sesuatu yang aneh bagi puting beliung menyedut air dan ikan dari sungai sebelum menjatuhkannya pada jarak ratusan kilometer jauhnya dari situ (Agensi, 3 Mac, 2010).

2. Mengapa tidak usahakan sesuatu yang boleh menjana pendapatan? Bukanlah budaya aneh, di Amerika sesetengah keluarga mengusahakan sesuatu hasil makanan kemudian kemudian memasarkannya di kalangan jiran-jiran dan penduduk setempat. Makanan ringan yang paling popular dipasarkan secara ini ialah coklat buatan sendiri.

3. Seorang wanita (Zaharah), memulakan langkah yang baik, mempromosikan coklat buatan tangannya sendiri di blog, perniagaanya secara sampingan itu mampu bergerak lebih maju dan mempunyai tempahan berganda. Zaharan memulakan perniagaannya secara konvensional, iaitu dengan membawa hasil coklatnya ke pejabat, atau menjadikannya sebagai buah tangan ketika bertandang ke rumah teman-teman.

4. " Daru situ mereka mula mengetahui mengenai perniagaan ini dan tempahan pun mula diterima. Selain itu suami juga turut membantu dengan membawa coklat ini ke pejabat. Dari situ juga, saya mula membuat hasil coklat yang pelbagai bagi memenuhi citarasa dan supaya nampak lebih menyelerakan," katanya.

5. Pilih sahaja samada lollichoc,praline,Choc Oreo atau Choc Box, Zaharah akan menyediakan kesemuanya mengikut pilihan warna, perisa tambahan dan inti daripada pilihan kekacang. “Kanak-kanak amat suka Lollichoc sebab bentuknya comel dan harganya juga tidak mahal. Bagi pilihan corak praline yang pelbagai, antaranya berbentuk buah-buahan dan bunga, saya jual mengikut tempahan dan jenis coklat yang digunakan samada coklat putih, coklat gelap, coklat susu atau chocklat conventure yang lebih mahal,’ katanya.

6. Sekarang Zahrah juga menerima tempahan untuk majlis perkahwinan dan pelanggan selalunya menempah Choc Box iaitu kotak coklat yang berisi pilihan coklat Paraline yang pelbagai mengikut kehendak pelanggan. Dari pada Miqdam ra,daripada Rasulallah SAW berkata maksudnya “Tidak ada makanan yang dimakan oleh seseorang sekali-kali tidak, yang lebih baik dari memakan makanan dari usaha tangannya sendiri. Sesungguhnya Nabi Allah Dayd as makan dari hasil usaha baginda sendiri. (Bukhari).

7.Mengisi usia berbaki dengan kegiatan berfaedah apalagi yang berbentuk perniagaan memang menarik. Ia menjana pendapatan, siapa tahu disitulah bermulanya kekayaan. Misalnya perniagaan buah-buahan yang dimulakan oleh Lee Foo yang berasal dari Petaling dan Jalan Bukit Bintang ,Kuala Lumpur sekitar tahun 60an.

8.Tradisi perniagaannya itu kemudian diambil alih oleh anaknya Lee Ying Cheong. Lee berniaga buah-buahan di sekitar Pasar Pudu dan Jalan Imbi sekitar tahun 70an dan 80an dengan basikal roda tiga . Kemudian anaknya pula Lee Ying Cheong atau nama Islamnya Adnan Lee mewarisi perniagaan berkenaan. Kata Adnan, “Berkat kesungguhan saya akhirnya syarikat buah-buahan ini mampu berdiori teguh dan kini mempunyai 16 cawangan di sekitar Lembah Kelang termasuk satu di Melaka. Antara cawangan ada adalah di The Gardens, Mid Valley, Sunway Piramid, Subang Parade dan The Curve. Sekarang khidmat pesanan melalui talian juga digunakan.

9.Berpandukan kejayaan-kejayaan seperti ini, anda juga boleh mencuba tuah. Kadang-kadang tuah perlu dimulakan untuk menjadi. Tanpa sebarang usaha, kita hanya mengumpul penyakit pada usia emas. Realitinya orang yang aktif dan ligat berfikir akan kekal sihat sehinggalah usianya berakhir. Dari Anas bin Malik ra katanya, dia mendengar Rasulallah SAW bersabda yang bermaksud ‘’Sesiapa yang ingin dimudahkan Allah rezekinya atau dipanjangkan Allah umurnya, maka hendaklah dia memperhubungkan silatuurrahim (kasih sayang) (Bukhari).

10.Moga-moga usia bertambah berkat serta dipanjangkan Allah akan perniagaan yang dijalankan. Seperti yang ditunjukkan oleh Zaharah dan Adnan, perniagaan telah menjadikan mereka orang yang berjasa dan berjaya. Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan berkata sebelum menguruskan seduatu perniagaan yang besar mereka hendaklah mampu memulakan di peringkat kecil-kecilan (UM 1 Mac,2010).

11. Adakah anda ada sesuatu untuk difikirkan, seterusnya dimulakan?

Dr.HM Tuah Iskandar Alhaj,
MIDI, 15Mei,2010.

No comments: