ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Monday, November 1, 2010

Zaid dahului Azmin, Mustaffa tinggal jauh

Oleh MOHD. ASRON MUSTAPHA
mohdasron.mustapha@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 31 Okt. - Datuk Zaid Ibrahim masih kekal mendahului pada hari ketiga pemilihan bagi jawatan Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat walaupun diberi saingan sengit oleh calon pilihan, Azmin Ali.

Sehingga pukul 7 malam ini, Zaid berjaya meraih 1,552 undi tetapi hanya dibezakan 43 undi berbanding Azmin yang mendapat 1,509 undi dan semakin jauh meninggalkan Mustaffa Kamil Ayub yang sekadar mendapat 636 undi.

Menurut laman web rasmi PKR, hari ini 27 cabang parti itu membabitkan lima negeri iaitu Pulau Pinang, Perak, Pahang, Melaka dan Negeri Sembilan mengadakan pemilihan.

Pada hari pertama pemilihan kelmarin, Zaid menerima 577 undi meninggalkan Azmin yang merupakan 'anak emas' Datuk Seri Anwar Ibrahim di tempat kedua dengan 374 undi manakala Mustaffa hanya mampu meraih 61 undi.

Namun, menjelang hari kedua semalam, Azmin memperoleh undi terbanyak (1,008 undi) berbanding Zaid (974 undi) walaupun masih gagal memintas kedudukan pendahulu daripada Pengerusi PKR Wilayah Persekutuan itu.

Dalam pada itu, bagi kerusi Naib Presiden yang menyaksikan 17 calon bertanding, Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah juga masih kekal mendahului calon-calon lain seperti mana senario sebelum ini.

Beliau yang juga anak kepada Anwar dan Presiden PKR, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail mendapat 449 undi meninggalkan Pengarah Pilihan Pusat PKR, Fauziah Salleh yang memperoleh 467 undi

Mereka diikuti rapat Pengerusi PKR Pulau Pinang, Mansor Othman dengan 462 undi, Pengarah Strategi PKR, Tian Chua (430 undi) dan anggota Majlis Pimpinan Tertinggi, N. Gobalakrishnan (304 undi).

Mesyuarat pemilihan membabitkan 222 cabang PKR akan berakhir pada 21 November ini sebelum diikuti Kongres Nasional Tahunan parti itu yang akan berlangsung selama tiga hari mulai 26 November depan.

utusanonline,
1.11.2010.

No comments: