ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Thursday, February 20, 2020

SEJAMBAK BUNGA YANG LAYU - BGH 3



SEJAMBAK BUNGA YANG LAYU - BHG 3

Persoalan yang saya bincangkan terdahulu ialah kepenyairan adalah lesen untuk tidak mentaati tatabahasa. Memang ada sebilangan mereka berbuat demikian. Namun tatabahasa penting dalam penulisan.

Pada bait berikutnya Wan Zai menulis ' merah sejambak mawar', pernah kukirim. Maksudnya penyair pernah mengirim sejambak mawar merah' kepada seseorang yang mungkin dianggap kekasihnya. Namun begitu sejambak mawar merah itu juga ditulis terbalik. Merah didahulukan, baru diikuti dengan sejambak mawar. Teknik begini bertujuan untuk memberi kesan mendalam kepada khalayak atau pembaca.

'Namun tidak bernilai di matamu adalah bait berikutnya. Penyair merasakan pemberiannya itu tidak mendapat perhatian sewajarnya dari penerima bunga berkenaan. Atau boleh juga dikatakan kasihnya tidak bernilai kepada orang yang diserahkan kasih itu.

Demikian maksud yang tersurat dan tersirat dalam karya Wan Zai ini.

Puisi ini tidak terikat kepada puisi tradisional seperti syair dan pantun. Tidak ada persamaan rima di hujungnya seperti karya tradisional yang sering menggunakan Rima akhir aaaa atau abab.

Kesimpulannya puisi ini agak baik dan berjaya menyampaikan mesej kepada audiennya. Ia mungkin lebih baik jika ditulis dua rangkap atau lebih.

Zainal Lasim,
17.2.2020
http://alkundangi.blogspot.com

No comments: