ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Thursday, February 13, 2020

SEJAMBAK BUNGA YANG LAYU

Sejambak Bunga Yang Layu

Tajuk di atas adalah sebuah puisi penyair Wan Zai Wan lsmail yang tersiar di Sabah Times pada 9.2.2020. Puisi ini agak pendek . Ia hanya serangkap. Namun ia mempunyai mesej yang ingin disampaikan kepada pembaca, juga mungkin kepada seseorang yang hanya disebut 'mu' dalam puisi ini. Saya perturunkan puisi itu di bawah ini.

Ini waktu aku masih terkenang
Merah sejambak mawar
Pernah kukirim
Namun tidak bernilai
Di matamu.

Puisi pendek ini hanya mengandungi 5 baris dan ditulis dalam satu rangkap sahaja.

Tema dan persoalan

Puisi ini mengungkapkan kenangan penyair kepada sejambak bunga mawar merah yang pernah dikirimnya kepada seseorang, namun penerimanya hanya memandang sepi kiriman itu yang disifatkan oleh penyair sebagai tidak bernilai di matamu.

Apakah .memang benar penyair mengirim sejambak mawar merah atau ia hanya merupakan perlambangan kepada sesuatu yang lain seperti hadiah, atau perasaan kasih yang dihantanya kepada jejaka pilihan hatinya.lnilah kelebihan puisi. Ia boleh ditafsirkan dengan berbagai makna atau disebut ambiguiti yang tidak ada pada genre lainnya.

Namun terpulanglah kepada audien untuk menilainya. Sejambak mawar merah boleh ditafsirkan apa sahaja yang sinonim dengannya..

Bahasa, Teknik dan Struktur

[Bersambung di bahagian 2].
Zainal lasim
12.2.2020.

No comments: