ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Saturday, October 25, 2008

Bajet PR Untuk Rakyat

Bajet PR untuk rakyat

KUALA LUMPUR - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam membentangkan Bajet Pakatan Rakyat (PR) 2009 yang menjanjikan rakyat pemulihan dan keyakinan semula terhadap ekonomi negara dalam keadaan pasaran kewangan global yang tidak menentu sekarang.

Dalam bajet 20 muka surat itu Anwar turut menyelar kerajaan kerana tidak mengambil langkah berjaga-jaga menghadapi kemelesetan ekonomi yang bakal terjadi. “Semua negara maju bersiap-sedia menghadapi kemelesetan ekonomi tetapi kerajaan tidak langsung meramal perkara ini akan terjadi. Kerajaan tidak sedar, mereka tidak mengeluarkan sebarang kenyataan,” jelasnya selepas membentangkan bajet tersebut di Parlimen semalam.

Beliau juga menegaskan bajet 2009 yang telah dibentangkan oleh Barisan Nasional (BN) sebagai tidak teratur dan tidak mungkin mampu menahan keadaan ekonomi yang tidak menentu sekarang. “Bajet Barisan Nasional adalah haru-biru,” tegasnya. Tambah beliau lagi kerajaan tidak mengendahkan isu-isu yang amat penting terutamanya pengurangan kemasukan pelabur-pelabur luar, inflasi dan pengangguran.

Ditanya samada bajet itu akan diterima kerajaan atau tidak, Anwar menyerahkan kepada kerajaan untuk membuat keputusan.


(Sinar Harian,24.10.2008)

No comments: