ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Saturday, July 25, 2009

978 KES H1N1 SELURUH NEGARA

978 kes H1N1 seluruh negara

BANDARAYA MELAKA – Negara mencatat 39 kes baru selesema babi membabitkan kes tempatan dan daripada jumlah terbabit, 36 kes melibatkan institusi pendidikan. Berdasarkan pertambahan kes berkenaan, negara sehingga semalam mencatat jumlah keseluruhan sebanyak 978 kes di seluruh negara. Daripada jumlah itu, seramai 20 mangsa masih ditahan di wad hospital, 14 dirawat sebagai pesakit luar dan selebihnya sudah disahkan sihat dan bebas daripada wabak berkenaan.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, tujuh institusi di seluruh negara merekodkan kes positif wabak Influenza A (H1N1). Antaranya Maahad Tahfiz, Kuantan; Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Subang Bestari, Universiti Teknologi Mara (UiTM) cawangan Seri Iskandar dan Lendu. Sementara itu, tujuh institusi pengajian tinggi di negeri ini ditutup selama seminggu dan dua daripadanya sudah beroperasi hari ini. “Semalam (kelmarin) Institut Kemahiran Mara, Jasin dan Kolej Yayasan Melaka mula ditutup. Selain itu, Sekolah Jururawat Nilam, Institut Perguruan Durian Daun, Kolej Profesional Mara ditutup sehingga 29 Julai ini. ”Melaka mencatatkan 70 kes selesema babi dan ini merupakan satu statistik yang besar.

Bagaimanapun wabak berkenaan terkawal dan orang ramai dinasihatkan terus menitikberatkan kesihatan diri,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Klinik Kesihatan Merlimau, di sini, semalam. Klinik kesihatan itu mula beroperasi pada 1 Jun lalu dan memberi perkhidma�tan penduduk di kawasan sekitar. Seramai 52 kakitangan terlatih memberi perkhidmatan kesihatan dan antara kemudahan disediakan ialah perkhidmatan pesakit luar, klinik ibu dan anak, kecemasan, pasukan sekolah dan farmasi.

www.sinarharian.com.my
25.7.2009

No comments: