ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Thursday, August 13, 2009

CATATAN PAGI INI

H1N1

Wabak Influenza A kian menular di negara kita. semalam diumumkan 6 lagi mangsa meninggal dunia. Kerabat diraja Pahang turut dijangkiti wabak berkenaan dan kini dirawat dihospital. Apakah ini ujian Tuhan, atau satu bala akibat kedegilan kita tidak megindahkan ajaran Tuhan, hanya Dia sahaja yang dapat memastikannya. Setakat ini WHO meramalkan 20% penduduk negara ini akan diserang oleh wabak influenza A. Dari jumlah itu kematian dijangka melibatkan 5,000 orang. Oleh itu orang ramai diminta jaga kesihatan masing-masing, gunakan penutup hidung jika berada di tempat-tempat awam. Amalkan basuh tangan dengan sabun selalu. JJika tiada apa urusan, janganlah ke tempat-tempat awam.

2.Di Hospital Sg Buluh keadaan agaka teruk. Setiap hari ada manusia datang untuk mendapatkan rawatan. Kelmarin penulis mengambil masa 4 jam untuk mendapatkan rawatan anak yang telah demam seminggu. Khemah-khemah didirikan di sekitar wad kecemasan. Minumlah air teh herba HPA untuk mengelakan dari dijangkiti. Ada juga yang menyarankan supaya meminum air ECPI 2 liter sehari untuk mengelakan dari serangan wabak ini.

3. Apapun marilah kita semua berdoa agar negara kita selamat dari menjalani ujian tuhan ini. Perbanyakanlah sembahyang hajat memohon supaya dihindarkan dari wabak yang tidak mengenal siapa sahaja ini.

AlKundangi,
13.8.2009.

No comments: