ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Sunday, September 20, 2009

PERUTUSAN HARI RAYA DARI PEMILIK BLOG

AlKundangi dan keluarga mengucapkan Selamat Hari Raya kepada seluruh kaum muslimin dan muslimat di mana sahaja berada istimewa kepada pengunjung-pengunjung laman ini. Ramadhan telah pun pergi dan kita seharusnya berasa hiba dengan pemergiannya. Belum tentu pada Ramadhan akan datang kita akan bertemu semula. Dan begitulah sikap muslim muslimat sejati. Bergembira ketika menyambut kedatangan Ramadhan dan bersedih ketika pemergiannya.

Banyak isu yang sedang berbangkit beberapa hari kebelakangan ini yang tidak sempat saya buat ulasan, seperti kematian Nordin Mat Top, isu PKFZ, isu MIC dan yang bakal kita hadapi PRK Bagan Pinang.Semoga kita sama bekerja untuk memenangkan calon Pakatan Rakyat di Bagan Pinang. Kita sudah jemu dengan pemerintahan satu parti sahaja, iaitu UMNO-BN yang semakin sehari semakin berleluasa menghabiskan wang rakyat untuk kepentingan diri dan kroni. Contoh terbaru adalah pembelian bas oleh sebuah syarikat kroni Datin Rosmah, untuk kegunaan pelatih-pelatih PLKN yang melibatkan jutaan ringgit, 100% lebih mahal dari harga biasa. Semuanya ini perlu ditangani oleh rakyat marhaen dengan menggunakan paltform demokrasi yang ada walau pun agak terbatas.

Itu semua termsuk jihad kita dalam usaha menegakkan keadilan dan kesaksamaan di negara ini, dan rakyat miskin terbela, yang kaya harus membantu yang miskin, tidak mengamalkan hidup individualistik. Di zaman Nabi, jika diminta sumbangan untuk Islam, para sahabat menyerahkan harta dan jiwa raganya untuk memperkembangkan dan menegakkan keadilan Islam di bumi Allah ini. Tetapi di zaman kita ini kejadian sebaliknya berlaku. Semuanya ini meminta perhatian kita supaya diperbetulkan sesuai dengan umat terbaik (ummatan wasathon) yang menjadi saksi bagi sekelian manusia di atas muka bumi ini.

Tugas kita masih jauh, dan tidak pernah selesai. Pembantaian umat Islam di Afghanistan, Iraq, Somalia, Palestin dan sebagainya perlukan pembelaan. Di zaman Saidina Omar ra, seorang kaum muslimat terselak kainnya oleh puak kuffar, Omar ra menghantar satu ketumbukan tentera demi menjaga maruah Islam dari tercabar dan dicabar. Demikian jiwa Islam menyelinap dalam tubuh para sahabat. Kita harus mengambil iktibar dari perkara ini. Islam harus memerintah, dan bukan diperintah. Semoga jihad kita yang tidak seberapa ini diterima Allah dan diampunkan segala dosa kita serta ditempatkan kita di kalangan orang-orang beriman.

Sekian, Selamat Hari Raya bagi tahun 1430H dan maaf di atas segala salah dan silap,terkasar bahasa atau keterlaluan cara. Terima Kasih.

AlKundangi,
1 Syawal 1430,
20 September,2009.

No comments: