ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Tuesday, September 21, 2010

'Perkasa tenggelamkan UMNO'

ALOR SETAR - Perbalahan antara parti politik UMNO dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Pertubuhan Peribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) dalam memperjuangkan hak orang Melayu akhirnya bakal memberi padah dan menenggelamkan sokongan orang Melayu terhadap UMNO sendiri.

Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar berkata, beliau yakin senario itu bakal berlaku berikutan pertambahan sokongan orang Melayu terhadap perjuangan Perkasa yang nampak lebih relevan berbanding UMNO, sekali gus mengakibatkan parti itu kini ibarat terkena sindrom Soviet Union.

Bagaimanapun, beliau menegaskan baik Perkasa mahupun UMNO tidak mampu membela kepentingan orang Melayu dan kaum Bumiputera lain kerana kedua-duanya lebih menjurus ke arah kepentingan politik semata-mata.

“Saya lihat perbalahan UMNO dengan Perkasa boleh diibaratkan seumpama terkena sindrom Soviet Union kerana dalam usaha satu NGO menyatukan kaum di bumi Soviet satu ketika dahulu, ia berjaya dilaksanakan namun nama Soviet itu hilang dan digantikan dengan Rusia.

“Perkara sama boleh dirujuk kepada usaha terkini Perkasa yang kononnya bertujuan menyatukan orang Melayu, tetapi hakikatnya hendak ‘menghaibkan’ nama UMNO dari sejarah politik negara ini dengan melumpuhkan sokongan Melayu terhadap parti itu,” katanya pada sidang media di pejabatnya di Markas Pas Parlimen Pokok Sena di sini, kelmarin.

Beliau berkata sedemikian ketika diminta mengulas kemelut yang melanda UMNO dan Perkasa baru-baru ini apabila Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor menyatakan UMNO tidak akan campur tangan dalam sebarang urusan Perkasa kerana bimbang dituduh tidak adil kepada kaum lain.

sinarharian,
20.9.2010

No comments: