ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Wednesday, December 22, 2010

Ucapan Karpal legakan Pas, PKR


ALOR SETAR - Kenyataan Pengerusi DAP, Karpal Singh mengenai kesediaan berbincang dengan Pas dan PKR berhubung isu negara Islam pada Konvensyen Pakatan Rakyat (PR) ke-2 kelmarin menzahirkan permuafakatan semakin kukuh antara ketiga-tiga parti komponen PR.

Timbalan Pesuruhjaya I Pas Kedah, Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi berkata, kenyataan Karpal itu juga diyakini merapatkan lagi jurang perbezaan antara DAP dan Pas yang sebelum ini tidak begitu serasi akibat perbezaan pendapat terutama berkaitan isu agama.

Menurutnya, ucapan Karpal pada konvensyen itu juga menunjukkan perubahan sikap positif pemimpin utama DAP dalam membicarakan soal pembentukan negara Islam yang diperjuangkan Pas.

“Perubahan sikap positif DAP memberi sinar baru terhadap masa depan rakyat memandangkan selama ini isu pembentukan negara dan pelaksanaan hukum Islam menjadi perbezaan ketara antara Pas dan parti itu.

“Saya yakin kepimpinan Pas Pusat bersedia berbincang dengan Karpal dan DAP mengenai isu pembentukan negara Islam pada bila-bila masa di samping mengharapkan pendirian itu kekal sehingga kita berjaya menawan Putrajaya,” katanya sewaktu dihubungi Sinar Harian, semalam.

Beliau berkata sedemikian ketika diminta mengulas kenyataan Karpal bahawa isu negara Islam perlu segera dibincang PR bagi mengelakkan BN mengeksploitasi isu berkenaan dalam pilihan raya umum akan datang.

Menurutnya, DAP menerima Islam sebagai agama rasmi Malaysia dan akan mempertahankan Perlembagaan dan segala peruntukan yang terkandung dalamnya.

“Isunya adalah negara Islam dan ia harus diselesaikan secepat mungkin.

"DAP menerima Islam sebagai agama rasmi negara. Soal negara Islam adalah sesuatu yang kami boleh rundingkan dan saya yakin kita boleh mencapai konsensus,” kata Karpal.

Sementara itu, Pengerusi PKR Kedah, Ahmad Kassim menyifatkan kenyataan Karpal sebagai satu keajaiban dan menunjukkan model keutuhan dalam PR.

Menurutnya, beliau hampir menitiskan air mata setelah mendengar kenyataan terbuka Karpal yang bersedia mengadakan rundingan untuk membolehkan PR membentuk negara Islam sekiranya menang pilihan raya umum akan datang.

“Syukur kerana ini kali pertama saya lihat Karpal dan DAP lebih terbuka untuk membincangkan soal pembentukan negara Islam yang saya kira perlu dilaksanakan demi kepentingan semua pihak.

“Saya juga berharap perbincangan penubuhan negara Islam nanti akan menghasilkan satu keputusan positif untuk semua pihak,” katanya.

sinarharian.com.my

No comments: