ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Wednesday, February 24, 2016

MAAF KERANA MENYENTAP KEMBALI SEBUAH CINTA


(buat seseorang)

barangkali akulah yang gagal mentafsir
mimpi-mimpi kita yang panjang berjela
dari kolej hingga kita menjadi siswi siswa
tak dapat kutebak gerak rasa yang membadai di dada
mungkin  aku terlalu muda untuk membaca segala
atas perlakuan yang lebih banyak dari kata-kata
sehingga aku gagal memahami; mentafsir realiti
mungkin  aku belum cukup matang untuk meneka
apa benar gelombang di dadamu
menaburkan benih-benih kasih
lewat hubungan seperti saudara mara
tanpa disedari cinta menjengah jua
walau puluhan tahun sudah berlalu
kupohon maaf atas kegagalan itu
kerana tidak mampu menyintaimu.

memang gagal, tidak kunafikan kegagalan itu
sementara engkau terlalu banyak memendam rasa
bertindak lebih dari kata-kata tak terucap
apalagi di usia muda aku tak mampu membaca
rentak jiwa yang membadai di jiwa
sehingga pertemuan ini berakhir begitu saja
sementara teman-teman ramai di kampus  sepi ini
sepi hati kerana kering rasa dan jiwa
menjadikan aku merentap kembali
cinta yang belum kuberi.

Ilah, kalau suatu waktu kita bertemu
di saat usia sebegini; walau hari telah senja
akan kuucapkan juga; kata yang belum terkota
seusai mimpi-mimpi yang telah lewat
kukira kita tidak akan menyesal
kerana gagal mengucapkannya
lantaran malu atau menjaga kesopanan
menjadi pegangan generasi kita
yang telah pun melangkah ke usia emas ini
maaf Ilah; kerana teralpa mengucapkan cinta untukmu.


zainallasim,
24.2.2016
AlKundangi@gmail.com.

No comments: