ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Wednesday, October 2, 2024

Umno Dan Pru 15

 Umno tidak sepatutnya menggesa PRU15 pada tahun ini juga. Ianya dicadangkan kerana Presiden Umno tersepit di tengah-tengah kes yang begitu banyak menantinya di mahkamah. Jika satu kes pun sangkut, ia tidak melayakkannya untuk menyertai PRU15. Namun kerana PM di bawahnya Dalam hirerki Umno, maka PM tersepit antara desakan Zahid dan bencana y ang diramalkan menimpa negara pada pertengahan November ini.


YDPA mungkin tidak meluluskan cadangan pembubaran Parlimen Dan kerajaan disebabkan banjir besar Yang dijangka melanda hujung tahun ini. Alasan lain, belanjawan 2023 belum dibincangkan Di Parlimen . Perbincangan belanjawan Akan memakan masa berbulan-bulan.


Sebaiknya biarkan saja PM yang ada menjalankan tugasnya selagi mana ia inginkan walaupun sehingga kerajaan Yang Ada tamat pada Julai tahun depan.  


Jika PRU diadakan juga, risikonya rakyat akan keluar mengundi pada musim banjir, Dan tentunya kerajaan tidak dapat mengawalnya dengan baik kerana perhatian tertumpu pada PRU. Korban banjir Dan kemusnahan dijangka meningkat. lni bermakna ia memperjudikannyawa rakyat Yang sudah pun semput akibat kenaikan harga barang, kejatuhan nilai RM Dan kehilangan pekerjaan akibat pendemik. Adalah tidak wajar memperjudikan rakyat Dan negara hanya kerana ketersepitan seorang Presiden parti kerana ia dilakukan oleh dirinya sendiri. PM Masih tetap PM sekalipun ia dipecat Dari Umno. Presiden Umno tiada kuasa ke atas PM. Kecualilah kalau sokongan parti ditarik balik, Dan Kita Akan bertukar PM sekali lagi. 


Jalan keluar adalah YDPA tidak meluluskan pembubaran kerajaan, atau PM memohon darurat politik diadakan.  


Perebutan kuasa Akan memangsakan rakyat Marhaen. Rakyat sudah pun menanggung beban kerana kehilangan Wang negara berbillion ringgit akibat Salah urus Dan rasuah.  Jangan paksa rakyat Marhaen menanggung krisis demi krisis. Semoga Tuhan selamatkan Malaysia Dari berbagai krisis akibat tamak haloba masyarakat kayangan.


Ibnu Lazim،

3 Oktober, 2022.

No comments: