SURAT-SURAT S.A.MAUDUDI-MARYAM JAMEELAH IV(1 dari 2 Bahagian).
New York,
31 Januari,1961.
Yang Mulia Maulana Al Maududi,
Beberapa hari yang lalu saya menerima hadiah anda berupa buku-buku dalam bahasa Inggeris dan risalah-risalah yang boleh membentuk sebuah perpustakaan kecil. Saya rasa tidak cukup dengan hanya mengucapkan terima kasih kepada anda, malah saya ingin tegaskan kepada anda bahawa saya akan tetap menyimpannya sebagai satu perbendaharaan. Baru semalam saya menerima surat anda menyatakan bahawa ketika anda membaca rencana-rencana saya anda merasa seolah-olah anda membaca buah fikiran sendiri Di sini saya ingin menyatakan bahawa ketika membaca buku-buku dan risalah-risalah anda saya juga merasa bahawa seolah-olah saya membaca fikiran-fikiran saya sendiri cuma yang berbeza fikiran-fikiran itu ditulis oleh anda dalam bentuk yang lebih bertenaga dan lebih sempurna dari tulisan saya.
Dua rencana terakhir saya ialah mengenai penyair Al 'Alamah Iqbal, satu-satunya tokoh dalam dunia Islam sekarang yang dapat menggambarkan sifat-sifat seorang Muslim yang sebenar dalam bentuk sajak yang amat seni, tinggi mutunya dan tahan menghadapi zaman. Satu lagi rencana berjudul Sumber-Sumber Falsafah Kebendaan Barat dalam mana saya susuli perkembangan faham kebendaan Barat sejak ia bermula di Greek dalam bentuk ideologi, seperti komunisme. Dalam rencana kedua ini saya ingin membuktikan bahawa kejahatan-kejahatan dan kejelikan-kejelikan yang kita saksikan hari ini merupakan akibat dari satu aliran pemikiran yang berlangsung lebih dari lima ratus tahun. Semua tokoh-tokoh besar pimpinan fikiran Barat adalah terdiri dari orang-orang yang berfaham kebendaan yang kuat, dan sebenarnya keseluruhan tema dari tamadun Barat yang moden itu adalah berkisar pada pemberontakan menentang gereja dan akhirnya menentang seluruh agama dan nilai-nilai rohaniah. kerana itu faham kebendaan merupakan sebahagian dari intisari Barat.
Pemimpin-pemimpin Asia dan Afrika , sebagaimana yang anda sebutkan dalam risalah anda yang berjudul "Nasionalisme dan India" adalah diajar untuk memanang jelek kepada apa yang mereka warisi dari datuk moyang mereka sendiri, dan jiwa mereka dipenuhi dengan falsafah-falsafah kebendaan. Apabila mereka diamuk perasaan dendam dan marah terhadap bekas penjajah-penjajah mereka dari Barat, mereka lantas melontarkan kembali sampah-sarap ke muka mereka, apa yang saya maksudkan di sini ialah peristiwa-peristiwa pemberontakan yang berlaku di Asia dan Afrika terutama di Congo. Apabila saya membaca peristiwa kekacauan yang berlaku di Afrika itu, saya mula merasa bimbang atas keselamatan anda.
Saya berasa amat sedih bagaimana negeri-negeri Islam seperti Republik Arab Bersatu sanggup meniru komunis Russia dan Cina dalam menjalankan polisi-polisi luarnya di Afrika. Saya ingin bersimpati dengan negeri-negeri seperti Republik Arab Bersatu itu, tetapi saya tidak dapat melihat polisi-polisi Islam yang dijalankan oleh kerajaan-kerajaan itu.
Orang Islam yang mudah diabui mata mungkin bergembira melihat usaha-usaha Presiden Jamal Abdul Nasir bertindak mempertinggikan kedudukan Islam di Afrika,tetapi sebenarnya Jamal Abdul Nasir tidak begitu berminat dalam usaha menyebarkan akidah Islam, malah ia lebih berminat menggunakan Islam sebagai slogan yang penting untuk memperluaskan pengaruh peribadinya.
Saya begitu yakin pengertian Islam yang diajukan anda dalam buku-buku karangan anda yang berjudul “Ke Arah Memahami Islam, Undang-Undang Islam dan Perlembagaan, dan lain-lain risalah anda yang dihadiahkan kepada saya merupakan pentafsiran Islam yang benar, dan saya harap saya tidak akan dianggap berfahaman sempit apabila saya membuat penjelasan tersebut. Saya bukan sahaja menghargai diri anda, kerana anda berpegang kepada pengertian Islam yang asli dan murni dan enggan bertolak ansur untuk menurut nafsu-nafsu zaman atau menyadurkan Islam dengan falsafah-falsafah asing.
Saya percaya bahawa gambaran Islam yang dikemukakan oleh anda dalam tulisan-tulisan anda itulah satu-satunya jalan hidup yang paling tinggi dan satu-satunya jalan menuju kebenaran, tetapi malangnya ramai orang-orang Islam sendiri tidak bersetuju dengan gambaran itu.
Ada satu perkara yang terkandung dalam risalah anda berjudul “Nasionalisme dan India” yang wajar disebut secara khusus ialah penentangan anda terhadap sikap orang-orang Islam yang suka berpakaian Barat. Ramai orang menganggap persoalan ini sebagai remeh semata-mata tetapi buat saya itulah persoalan yang amat penting. Bukankah Nabi Muhammad SAW sendiri pernah bersabda “Sesiapa yang meniru kaum yang lain maka ia tergolong dari kalangan mereka.” Pada hemat saya orang-orang Islam harus berbangga dengan pakaian sendiri yang membezakan mereka dari orang lain. Inilah sebabnya apabila saya melihat pemimpin Islam yang lengkap berpakaian Barat dan bercukur licin, saya merasa keimanannya masih kurang, kerana dengan pakaiannya itu ia mengiklankan kepada dunia bahawa dia masih malu-malu untuk memperlihatkan identitinya yang sebenar. Adakah anda pernah membaca “Islam Di Persimpangan Jalan” oleh Muhammad Asad yang membincangkan masalah ini dengan panjang lebar?
Tidakkah satu hal yang memeranjatkan apabila anda merasa takjub bagaimana seorang gadis seperti saya yang dilahirkan di rumah tangga Amerika yang tipikal boleh memeluk Islam? Sekarang biar saya ceritakan bagaimana hal itu terjadi. Ketika saya berumur 10 tahun menduduki Sekolah Hari Ahad Yahudi yang direformasi, saya begitu tertarik hati dengan sejarah tragis orang-orang Yahudi. Terutama yang menarik perhatian saya ialah Nabi Ibrahim dan anak-anaknya Nabi Ismail dan Ishak. Ishak merupakan bapa saudara keturunan orang-orang Yahudi, sedangkan Nabi Ismail bapa keturunan orang-orang Arab. Bukan sahaja orang-orang Yahudi dan orang-orang Arab itu pada asalnya dari satu rumpun keluarga, malah sejarah keluarga bangsa itu juga bertarlian dalam masa-masa yang panjang. Saya mengetahui bahawa di bawah pemerintahan orang Islam terutama di Sepanyol, orang-orang Yahudi dapat menikmati masa keemasan kebudayaan mereka. Oleh kerana kejelikan saya tentang gerakan Zionis, saya begitu jujur berfikir bahawa orang-orang Yahudi di Eropah berpindah ke Pelastin adalah untuk sekali lagi menjadi bangsa Semit yang tulin seperti orang-orang Arab. Saya sangat terharu menaruh harapan agar bangsa Arab dan bangsa Yahudi dapat bekerjasama untuk mewujudkan satu zaman keemasan seperti yang pernag wujud di Sepanyol.
Saya sering bertemu dengan pemuda-pemuda Islam yang menuntut di kolej-kolej dan universiti di New York. Mereka cuba meyakinkan saya bahawa Mustafa Kamal Attartuk itu seorang Muslim yang baik, dan Islam msetilah mengikuti ukuran falsafah zaman sekarang, dan mana-mana dasar dan amalan Islam yang bertentengan debgan kebuyanaan Barat yang moden mestilah disingkirkan. Pemikiran seperti telah disanjung sebagai “Fikiran Liberal”, dan “Pandangan Progresif,” dan “pandangan jauh” sedangkan orang-orang yang berfikir seperti kita dicap sebagai “orang-orang kolot” dan “orang-orang fanatik” yang tidak mahu menghadapi kenyataan-kenyataan zaman sekarang.
Ketika dalam usia remaja saya mengalami semacam pemencilan diri dalam kehidupan sosial di sekolah, kerana saya suka menghabiskan kebanyakan waktu saya dengan membaca buku di perpustakaan dan tidak berminat dalam pergaulan dengan laki-laki,parti-parti, berdansing, menonton wayang, pakaian-pakaian, batu-batu permata dan alat-alat solek. Saya menganggap merokok sebagai satu kebiasaan yang jelik dan membazirkan wang. Walaupun seseorang itu mesti minum di parti-parti supaya ia diterima dalam pergaulan dan walaupun pada hemat ibu bapa saya minum arak secara sederhana itu adat yang tidak boleh dipisahkan dari mencari kenikmatan hidup, namun saya sendiri tidak pernah menyentuh arak.
Oleh kerana tidak bantaknya titik-titik pertemuan di antara saya dengan muda-mudi yang sebaya usia dengan saya, maka saya hampir-hampir tidak mempunyai rakan dan teman sepanjang delapan tahun belajar di sekolah menengah bawah dan atas. Ketika dalam tahun dua di Universiti New York, saya bertemu dengan seorang gadis yang juga dari keturunan Yahudi. Ia telah membuat keputusan untuk memeluk Islam, dan oleh kerana saya terlalu kepingin untuk mempelajari Bahasa Arab, maka gadis itu telah memperkenalkan saya kepada kawan-kawannya yang ramai terdiri dari orag-orang Arab dan lain-lain bangsa di New York. Saya dan dia belajar bersama-sama dalam satu kelas mengikuti kursus pelajaran Agama Yahudi dalam Islam diberikan oleh seorang ulama Yahudi. Berselindung di sebalik Pengajian Perbandingan Agama guru itu cuba membuktikan kepada pelajarnya bahawa segala apa yang baik dalam Islam itu adalah diambil secara langsung Taurat (Old Testement), Talmud dan Midrasy.
Yang benar,
Margaret Marcus.
AlKundangi,
4.10.2009.
ads
emel kepada (pendapat,komen, artikel)
zainal55@yahoo.com
Sunday, October 4, 2009
Thursday, October 1, 2009
ALKUNDANGI
AlKundangi telah dimasukkan ke wad kecemasan Hospital Sg Buluh pada 25.92009 di sebelah malam.Beliau ditahan diwad biasa HSSGB. Dengan demikian laman ini tidak dapat dikemaskini sehingga beliau sembuh. Para pembaca/pengunjung dipersilakan ke laman sahabat yang lain untuk maklumat terkini.
Terima kasih atas sokongan tuan puan.
Terima kasih atas sokongan tuan puan.
Saturday, September 26, 2009
NOORDIN MAT TOP DISAHKAN TERBUNUH
Noordin Mat Top disahkan terbunuh
JAKARTA - Ketua Polis Indonesia, Bambang Hendarso Danuri mengesahkan pengganas paling dikehendaki di negara ini, Noordin Mat Top mati ditembak dalam operasi polis di Solo, Jawa Tengah, awal pagi semalam.
Beliau berkata, polis mengesahkan lelaki itu ialah Noordin berdasarkan cap jari dan 14 lagi tanda dan ciri-ciri yang dikenali di badan lelaki yang berasal dari Malaysia itu.
“Alhamdulillah, dengan kebesaran Allah SWT dan berkat di akhir bulan Ramadan ini, dia adalah Noordin Mat Top,” katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang media di pejabatnya yang disiarkan secara langsung oleh stesen televisyen tempatan.
Menurutnya, polis terutama pasukan khas antipengganas Densus 88 bekerja keras selama sembilan tahun untuk mengesan dan memburu jejak Noordin.
"Akhirnya pada awal pagi ini dalam operasi di Solo polis berhasil membunuh Noordin dan tiga pengganas lain," katanya.
Bambang berkata, polis turut menjumpai 200 kilogram bahan letupan yang sedia untuk digunakan di dalam rumah yang diserang hendap itu.
Selain itu, polis juga menemui senjata M-16 yang lengkap berisi peluru, selain komputer riba dan pelbagai dokumen, katanya.
sinarharian.com.my
26.9.2009
JAKARTA - Ketua Polis Indonesia, Bambang Hendarso Danuri mengesahkan pengganas paling dikehendaki di negara ini, Noordin Mat Top mati ditembak dalam operasi polis di Solo, Jawa Tengah, awal pagi semalam.
Beliau berkata, polis mengesahkan lelaki itu ialah Noordin berdasarkan cap jari dan 14 lagi tanda dan ciri-ciri yang dikenali di badan lelaki yang berasal dari Malaysia itu.
“Alhamdulillah, dengan kebesaran Allah SWT dan berkat di akhir bulan Ramadan ini, dia adalah Noordin Mat Top,” katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang media di pejabatnya yang disiarkan secara langsung oleh stesen televisyen tempatan.
Menurutnya, polis terutama pasukan khas antipengganas Densus 88 bekerja keras selama sembilan tahun untuk mengesan dan memburu jejak Noordin.
"Akhirnya pada awal pagi ini dalam operasi di Solo polis berhasil membunuh Noordin dan tiga pengganas lain," katanya.
Bambang berkata, polis turut menjumpai 200 kilogram bahan letupan yang sedia untuk digunakan di dalam rumah yang diserang hendap itu.
Selain itu, polis juga menemui senjata M-16 yang lengkap berisi peluru, selain komputer riba dan pelbagai dokumen, katanya.
sinarharian.com.my
26.9.2009
OBAMA BATALKAN SISTEM PERTAHANAN ERA BUSH
Obama batalkan sistem pertahanan era Bush
WASHINGTON - Pentadbiran Rumah Putih akan menghentikan rancangan untuk memajukan sistem pertahanan peluru berpandu di Poland dan Republik Czech.
Laporan Wall Street Journal menyatakan rancangan kontroversi itu dibatalkan kerana program peluru berpandu jarak jauh Iran kurang bahaya berbanding yang diramalkan oleh pentadbiran bekas Presiden George W Bush.
Presiden Barack Obama mengarahkan supaya sistem pertahanan yang diperkenalkan oleh Bush dikaji semula.
Sistem itu dijangka beroperasi sepenuhnya menjelang 2012.
Ia pada asalnya dibangunkan untuk melindungi sekutu AS di Eropah daripada ancaman peluru berpandu Iran atau negara lain.
Rancangan pembinaan sistem pertahanan peluru berpandu itu turut mencetuskan kemarahan Rusia.
sinarharian.com.my
26.09.2009
WASHINGTON - Pentadbiran Rumah Putih akan menghentikan rancangan untuk memajukan sistem pertahanan peluru berpandu di Poland dan Republik Czech.
Laporan Wall Street Journal menyatakan rancangan kontroversi itu dibatalkan kerana program peluru berpandu jarak jauh Iran kurang bahaya berbanding yang diramalkan oleh pentadbiran bekas Presiden George W Bush.
Presiden Barack Obama mengarahkan supaya sistem pertahanan yang diperkenalkan oleh Bush dikaji semula.
Sistem itu dijangka beroperasi sepenuhnya menjelang 2012.
Ia pada asalnya dibangunkan untuk melindungi sekutu AS di Eropah daripada ancaman peluru berpandu Iran atau negara lain.
Rancangan pembinaan sistem pertahanan peluru berpandu itu turut mencetuskan kemarahan Rusia.
sinarharian.com.my
26.09.2009
Thursday, September 24, 2009
ISLAM BUKAN TERORRISME
ISLAM BUKAN TERORRISME
Sejak peristiwa 9/11 yang menimpa WTC di Amerika, sudah acapkali benar Islam dilemparkan dengan tuduhan agama pengganas atau penaja keganasan. Inilah yang ditaja dan dijaja ke sana ke mari oleh Amerika dan sekutunya yang sememangnya memusuhi Islam sejak azali lagi. Membaca tulisan Siti Suriani Othman, penulis tidak terkejut tentang apa yang dipaparkannya dalam Berita Harian, 22.9.2009. Sebagai seorang kolumnis beliau berhak menulis apa sahaja pengalaman yang dilaluinya.
2.Sewaktu beliau menghadiri persidangan kewartawanan di Cardiff, United Kingdom beliau merasa dianaktirikan kerana beliau seorang Islam. Perbuatan BBC yang memburuk-burukkan Islam ketika persidangan berlangsung mempengaruhi minda peserta persidangan. Tetapi untuk mengatakan orang Britain dan lain-lain peserta tidak faham Islam sehingga begitu rupa tentunya agak menghairankan. Apakah orang Islam berpuasa sebulan tanpa makan dan minum? Ini kelihatan satu tanggapan yang amat keterlaluan. Apakah seseorang itu masih hidup jika dia tidak makan dan minum selama sebulan? Tentunya persoalan seperti ini bercanggah dengan logika hidup itu sendiri. Dalam zaman globalisasi ini, segala maklumat berada di hujung jari, maka hampir mustahil pemahaman yang begitu dangkal terhadap Islam berlaku sedemikian rupa.
3. Katanya lagi, hujah seorang ahli panel mengapa tidak ada sarjana Islam bangkit menerangkan ajaran Islam sebenar ketika dunia sedang menyalahkan Islam dan mengaitkannya dengan keganasan. Namun seorang kawannya memuji sahabatnya yang beragama Islam jauh lebih baik dari kawan baiknya yang bukan Islam. Kenyataan ini membuktikan Islam adalah agama yang baik dan adil, yang sesuai untuk semua orang, kerana ia diturunkan untuk seluruh alam ini.
4. Namun mengapa Islam dikaitkan dengan keganasan? Adakah orang-orang Islam sengaja mengganas? Tentunya hal ini bukanlah sesuatu yang luar biasa bila kita melihat di seluruh dunia nasib yang menimpa umat ini. Mengapa Afghanistan dileburkan sedemikian rupa sehingga tiada lagi keamanan dan jaminan untuk hidup? Mengapakah Iraq dihancurkan dan Saddam Hussein dibunuh dan digantikan dengan boneka Amerika? Apakah yang sedang dihadapi oleh MILF di Selatan Filipina? Apa yang sedang berlaku di Somalia dan Selatan Thailand? Dan yang lebih penting, menurut pendapat sebahagian ulama Islam, apa yang berlaku di Pelastin menimbulkan kemarahan yang tidak sedikit di kalangan umat Islam, di mana di situlah kewajiban sembahyang lima waktu diterima, berlakunya Isra' Mikraj, tempat letaknya kiblat umat Islam yang pertama, Masjidil Aqsa yang diberkati dan sebagainya. Selagi isu Pelastin tidak ditangani dengan saksama oleh masyarakat dunia, selagi itulah sebahagian umat Islam yang tidak dapat menahan perasaannya melepaskan geramnya kepada dunia Barat dengan berbagai cara. Pihak Barat tidak harus menyalahkan Islam itu sendiri, sedangkan merekalah yang mencetuskan sebabnya mengapa sebahagian umat melakukan sesuatu yang berada di luar jangkauan rasional.
5. Dengan begitu tidak wajar Islam diletakkan dalam kandang orang salah, sedangkan orang yang bersalah sebenarnya terlepas bebas melakukan keganasan lalu dituduh Islam yang diikat tangan dan kakinya melakukan keganasan? Di manakah logiknya perkara seperti itu. Bahkan oarang yang melihatnya sendiri mengeleng-ngelengkan kepala sambil menepuk dahi dan bertanya siapakah sebenarnya yang bersalah dalam soal ini? Satu kajian mendalam harus dilakukan mengapa berlakunya keganasan khasnya di pihak Barat agar perkara yang sebenarnya terlihat dengan jelas dan tidak hanya menuduh Islam adalah agama pengganas, atau terorrisme. Sejarah telah membuktikan bahawa tiada sistem dan kepercayaan yang lebih adil selain dari Islam sejak zaman Madinah hinggalah ke zaman Khilafah Othmaniah. Siapakah yang bertanggungjawab meruntuhkan Khilafah Othmaniah jika tidak talibarut Barat sendiri? Oleh itu janganlah menuduh melulu sambil menjerit mengatakan bahawa Islam adalah agama terorrisme!
AlKundangi,
22.9.2009.
Sejak peristiwa 9/11 yang menimpa WTC di Amerika, sudah acapkali benar Islam dilemparkan dengan tuduhan agama pengganas atau penaja keganasan. Inilah yang ditaja dan dijaja ke sana ke mari oleh Amerika dan sekutunya yang sememangnya memusuhi Islam sejak azali lagi. Membaca tulisan Siti Suriani Othman, penulis tidak terkejut tentang apa yang dipaparkannya dalam Berita Harian, 22.9.2009. Sebagai seorang kolumnis beliau berhak menulis apa sahaja pengalaman yang dilaluinya.
2.Sewaktu beliau menghadiri persidangan kewartawanan di Cardiff, United Kingdom beliau merasa dianaktirikan kerana beliau seorang Islam. Perbuatan BBC yang memburuk-burukkan Islam ketika persidangan berlangsung mempengaruhi minda peserta persidangan. Tetapi untuk mengatakan orang Britain dan lain-lain peserta tidak faham Islam sehingga begitu rupa tentunya agak menghairankan. Apakah orang Islam berpuasa sebulan tanpa makan dan minum? Ini kelihatan satu tanggapan yang amat keterlaluan. Apakah seseorang itu masih hidup jika dia tidak makan dan minum selama sebulan? Tentunya persoalan seperti ini bercanggah dengan logika hidup itu sendiri. Dalam zaman globalisasi ini, segala maklumat berada di hujung jari, maka hampir mustahil pemahaman yang begitu dangkal terhadap Islam berlaku sedemikian rupa.
3. Katanya lagi, hujah seorang ahli panel mengapa tidak ada sarjana Islam bangkit menerangkan ajaran Islam sebenar ketika dunia sedang menyalahkan Islam dan mengaitkannya dengan keganasan. Namun seorang kawannya memuji sahabatnya yang beragama Islam jauh lebih baik dari kawan baiknya yang bukan Islam. Kenyataan ini membuktikan Islam adalah agama yang baik dan adil, yang sesuai untuk semua orang, kerana ia diturunkan untuk seluruh alam ini.
4. Namun mengapa Islam dikaitkan dengan keganasan? Adakah orang-orang Islam sengaja mengganas? Tentunya hal ini bukanlah sesuatu yang luar biasa bila kita melihat di seluruh dunia nasib yang menimpa umat ini. Mengapa Afghanistan dileburkan sedemikian rupa sehingga tiada lagi keamanan dan jaminan untuk hidup? Mengapakah Iraq dihancurkan dan Saddam Hussein dibunuh dan digantikan dengan boneka Amerika? Apakah yang sedang dihadapi oleh MILF di Selatan Filipina? Apa yang sedang berlaku di Somalia dan Selatan Thailand? Dan yang lebih penting, menurut pendapat sebahagian ulama Islam, apa yang berlaku di Pelastin menimbulkan kemarahan yang tidak sedikit di kalangan umat Islam, di mana di situlah kewajiban sembahyang lima waktu diterima, berlakunya Isra' Mikraj, tempat letaknya kiblat umat Islam yang pertama, Masjidil Aqsa yang diberkati dan sebagainya. Selagi isu Pelastin tidak ditangani dengan saksama oleh masyarakat dunia, selagi itulah sebahagian umat Islam yang tidak dapat menahan perasaannya melepaskan geramnya kepada dunia Barat dengan berbagai cara. Pihak Barat tidak harus menyalahkan Islam itu sendiri, sedangkan merekalah yang mencetuskan sebabnya mengapa sebahagian umat melakukan sesuatu yang berada di luar jangkauan rasional.
5. Dengan begitu tidak wajar Islam diletakkan dalam kandang orang salah, sedangkan orang yang bersalah sebenarnya terlepas bebas melakukan keganasan lalu dituduh Islam yang diikat tangan dan kakinya melakukan keganasan? Di manakah logiknya perkara seperti itu. Bahkan oarang yang melihatnya sendiri mengeleng-ngelengkan kepala sambil menepuk dahi dan bertanya siapakah sebenarnya yang bersalah dalam soal ini? Satu kajian mendalam harus dilakukan mengapa berlakunya keganasan khasnya di pihak Barat agar perkara yang sebenarnya terlihat dengan jelas dan tidak hanya menuduh Islam adalah agama pengganas, atau terorrisme. Sejarah telah membuktikan bahawa tiada sistem dan kepercayaan yang lebih adil selain dari Islam sejak zaman Madinah hinggalah ke zaman Khilafah Othmaniah. Siapakah yang bertanggungjawab meruntuhkan Khilafah Othmaniah jika tidak talibarut Barat sendiri? Oleh itu janganlah menuduh melulu sambil menjerit mengatakan bahawa Islam adalah agama terorrisme!
AlKundangi,
22.9.2009.
Tuesday, September 22, 2009
HUBUNGAN ANTARA PENDIRIAN DAN TINGKAH LAKU
HUBUNGAN ANTARA PENDIRIAN DAN TINGKAHLAKU
Manusia menghadapi berbagai permasalahan dalam kehidupannya, tetapi ia tidak dapat menguasai permasalahan tersebut dengan baik kecuali setelah ia membuat sauatu pendirian terhadap tabiat atau keadaan sebenar permasalahan itu dan hubungan dengannya. Samada benar atau salah, suatu pendirian mesti dibuat terhadap suatu permasalahan. Selagi pendirian ini belum dibuat, tidak ada seorang manusia pun boleh membuat keputusan tentang tindaklaku yang patut ia ambil terhadapnya. Ini adalah satu pengalaman yang telah menjadi sebahagian dari hidup kita. Apabila kita bertemu dengan seseorang kita perlu mengetahui siapakah dia? Apakah status dan kedudukannya dalam kehidupan? Apakah ciri-ciri pribadinya? Apakah bentuk perhubungan dia dengan kita? Kita tidak dapat tentukan bagaimana bentuk perhubungan dengan orang itu tanpa sebarang maklumat berhubung dengan persoalan-persoalan tadi.
Walaubagaimana pun kita perlu membuat satu pendirian berlandaskan apa yang kelihatan, dan apa juga tindakan yang kita ambil terhadapnya dibatasi serta ditentukan oleh pendirian yang telah dibuat. Kita makan benda-benda menurut anggapan atau pengetahuan bahawa ianya mengandungi nilai makanan. Benda-benda yang kita buang atau gunakan, benda-benda yang kita pelihara, suka atau benci, atau benda-benda yang kita takuti atau sayangi, sikap dan pendirian kita terhadap benda-benda tadi ditentukan oleh pendirian yang telah kita buat tentang keadaan semulajadinya, keistimewaannya, dan hubungan kita dengan perkara-perkara tersebut.
Samada sesuai atau tidak, tingkahlaku kita terhadap perkara-perkara tadi, bergantung kepada benar atau salahnya pendirian kita terhadap perkara-perkara tersebut. Betul atau salah, bergantung kepada pendirian yang telah kita buat terhadap perkara-perkara tersebut. Sah atau salahnya bergantung kepada pendirian kita berdasarkan pengetahuan, tekaan, sangkaan atau melalui tinjauan pancaindera kita. Sebagai contoh, seorang anak kecil melihat api dan melalui tinjauan pancainderanya membuat suatu tanggapan bahawa ianya suatu mainan cantik dan berkilauan. Tanggapan ini seterusnya mendorong kepada tindakan menghulurkan tangan untuk menyentuh api itu.
Seorang laki-laki lain melihat api yang sama dan melalui tanggapan atau sangkaannya, ia memiliki sangkaan bahawa api itu memiliki suatu sifat ketuhanan atau sekurang-kurangnya suatu simbol ketuhanan. Berdasarkan kepada kesimpulan ini, ia membuat ketetapan menundukkan kepala menyembah api itu, sebagai tanda perhubungannya dengan api itu. Seorang lelaki lain melalui tanggapan dan sangkaannya mula mengkaji keadaan semulajadi api itu serta sifat-sifatnya. Melalui pengetahuan serta kajian ia sampai kepada kesimpulan bahawa api itu boleh memasak, membakar serta memanaskan benda-benda. Seterusnya ia membuat tanggapan bahawa perhubungannya dengan api itu adalah laksana tuan dan hambanya. Api, menurut tanggapannya bukanlah suatu yang bersifat ketuhanan atau mainan. Malahan ia suatu benda yang boleh digunakan untuk tujuan memasak, membakar dan memanaskan bila-bila masa ia diperlukan.
Kalau dibandingkan ketiga-tiga sikap yang berbeza itu, jelaslah bahawa sikap kanak-kanak dan penyembah api itu adalah berdasarkan kepada kejahilan mereka berdua. Pengalaman menidakkan kanak-kanak itu bahawa api itu bukanlah benda mainan. Tanggapan si penyembah api pula bahawa api itu adalah Tuhan atau simbol ketuhanan adalah berdasarkan kepada sangkaan atau tekaan semata-mata dan bukan atas dasar bukti ilmu pengetahuan sebenar. Sebaliknya sikap laki-laki yang seorang lagi yang menganggap api sebagai satu agen yang berguna untuk manusia yang jauh berbeza dari kedua-dua tanggapan yang lain itu, adalah satu sikap saintifik kerana ia berdasarkan kepada ilmu pengetahuan. Dua tanggapan awal adalah bersifat jahiliah, dan tanggapan yang terakhir adalah berdasarkan kepada ilmu. Inilah perbezaan yang jelas di antara orang yang bersikap jahiliah dan orang yang berasaskan kepada pengetahuan.
Syed Abul 'Ala AlMaududi,
suntingan bebas oleh:
AlKundangi,
dari Kitab: AlIslam Wal Jahiliyyah.
22.9.2009.
Manusia menghadapi berbagai permasalahan dalam kehidupannya, tetapi ia tidak dapat menguasai permasalahan tersebut dengan baik kecuali setelah ia membuat sauatu pendirian terhadap tabiat atau keadaan sebenar permasalahan itu dan hubungan dengannya. Samada benar atau salah, suatu pendirian mesti dibuat terhadap suatu permasalahan. Selagi pendirian ini belum dibuat, tidak ada seorang manusia pun boleh membuat keputusan tentang tindaklaku yang patut ia ambil terhadapnya. Ini adalah satu pengalaman yang telah menjadi sebahagian dari hidup kita. Apabila kita bertemu dengan seseorang kita perlu mengetahui siapakah dia? Apakah status dan kedudukannya dalam kehidupan? Apakah ciri-ciri pribadinya? Apakah bentuk perhubungan dia dengan kita? Kita tidak dapat tentukan bagaimana bentuk perhubungan dengan orang itu tanpa sebarang maklumat berhubung dengan persoalan-persoalan tadi.
Walaubagaimana pun kita perlu membuat satu pendirian berlandaskan apa yang kelihatan, dan apa juga tindakan yang kita ambil terhadapnya dibatasi serta ditentukan oleh pendirian yang telah dibuat. Kita makan benda-benda menurut anggapan atau pengetahuan bahawa ianya mengandungi nilai makanan. Benda-benda yang kita buang atau gunakan, benda-benda yang kita pelihara, suka atau benci, atau benda-benda yang kita takuti atau sayangi, sikap dan pendirian kita terhadap benda-benda tadi ditentukan oleh pendirian yang telah kita buat tentang keadaan semulajadinya, keistimewaannya, dan hubungan kita dengan perkara-perkara tersebut.
Samada sesuai atau tidak, tingkahlaku kita terhadap perkara-perkara tadi, bergantung kepada benar atau salahnya pendirian kita terhadap perkara-perkara tersebut. Betul atau salah, bergantung kepada pendirian yang telah kita buat terhadap perkara-perkara tersebut. Sah atau salahnya bergantung kepada pendirian kita berdasarkan pengetahuan, tekaan, sangkaan atau melalui tinjauan pancaindera kita. Sebagai contoh, seorang anak kecil melihat api dan melalui tinjauan pancainderanya membuat suatu tanggapan bahawa ianya suatu mainan cantik dan berkilauan. Tanggapan ini seterusnya mendorong kepada tindakan menghulurkan tangan untuk menyentuh api itu.
Seorang laki-laki lain melihat api yang sama dan melalui tanggapan atau sangkaannya, ia memiliki sangkaan bahawa api itu memiliki suatu sifat ketuhanan atau sekurang-kurangnya suatu simbol ketuhanan. Berdasarkan kepada kesimpulan ini, ia membuat ketetapan menundukkan kepala menyembah api itu, sebagai tanda perhubungannya dengan api itu. Seorang lelaki lain melalui tanggapan dan sangkaannya mula mengkaji keadaan semulajadi api itu serta sifat-sifatnya. Melalui pengetahuan serta kajian ia sampai kepada kesimpulan bahawa api itu boleh memasak, membakar serta memanaskan benda-benda. Seterusnya ia membuat tanggapan bahawa perhubungannya dengan api itu adalah laksana tuan dan hambanya. Api, menurut tanggapannya bukanlah suatu yang bersifat ketuhanan atau mainan. Malahan ia suatu benda yang boleh digunakan untuk tujuan memasak, membakar dan memanaskan bila-bila masa ia diperlukan.
Kalau dibandingkan ketiga-tiga sikap yang berbeza itu, jelaslah bahawa sikap kanak-kanak dan penyembah api itu adalah berdasarkan kepada kejahilan mereka berdua. Pengalaman menidakkan kanak-kanak itu bahawa api itu bukanlah benda mainan. Tanggapan si penyembah api pula bahawa api itu adalah Tuhan atau simbol ketuhanan adalah berdasarkan kepada sangkaan atau tekaan semata-mata dan bukan atas dasar bukti ilmu pengetahuan sebenar. Sebaliknya sikap laki-laki yang seorang lagi yang menganggap api sebagai satu agen yang berguna untuk manusia yang jauh berbeza dari kedua-dua tanggapan yang lain itu, adalah satu sikap saintifik kerana ia berdasarkan kepada ilmu pengetahuan. Dua tanggapan awal adalah bersifat jahiliah, dan tanggapan yang terakhir adalah berdasarkan kepada ilmu. Inilah perbezaan yang jelas di antara orang yang bersikap jahiliah dan orang yang berasaskan kepada pengetahuan.
Syed Abul 'Ala AlMaududi,
suntingan bebas oleh:
AlKundangi,
dari Kitab: AlIslam Wal Jahiliyyah.
22.9.2009.
Sunday, September 20, 2009
PERUTUSAN HARI RAYA DARI PEMILIK BLOG
AlKundangi dan keluarga mengucapkan Selamat Hari Raya kepada seluruh kaum muslimin dan muslimat di mana sahaja berada istimewa kepada pengunjung-pengunjung laman ini. Ramadhan telah pun pergi dan kita seharusnya berasa hiba dengan pemergiannya. Belum tentu pada Ramadhan akan datang kita akan bertemu semula. Dan begitulah sikap muslim muslimat sejati. Bergembira ketika menyambut kedatangan Ramadhan dan bersedih ketika pemergiannya.
Banyak isu yang sedang berbangkit beberapa hari kebelakangan ini yang tidak sempat saya buat ulasan, seperti kematian Nordin Mat Top, isu PKFZ, isu MIC dan yang bakal kita hadapi PRK Bagan Pinang.Semoga kita sama bekerja untuk memenangkan calon Pakatan Rakyat di Bagan Pinang. Kita sudah jemu dengan pemerintahan satu parti sahaja, iaitu UMNO-BN yang semakin sehari semakin berleluasa menghabiskan wang rakyat untuk kepentingan diri dan kroni. Contoh terbaru adalah pembelian bas oleh sebuah syarikat kroni Datin Rosmah, untuk kegunaan pelatih-pelatih PLKN yang melibatkan jutaan ringgit, 100% lebih mahal dari harga biasa. Semuanya ini perlu ditangani oleh rakyat marhaen dengan menggunakan paltform demokrasi yang ada walau pun agak terbatas.
Itu semua termsuk jihad kita dalam usaha menegakkan keadilan dan kesaksamaan di negara ini, dan rakyat miskin terbela, yang kaya harus membantu yang miskin, tidak mengamalkan hidup individualistik. Di zaman Nabi, jika diminta sumbangan untuk Islam, para sahabat menyerahkan harta dan jiwa raganya untuk memperkembangkan dan menegakkan keadilan Islam di bumi Allah ini. Tetapi di zaman kita ini kejadian sebaliknya berlaku. Semuanya ini meminta perhatian kita supaya diperbetulkan sesuai dengan umat terbaik (ummatan wasathon) yang menjadi saksi bagi sekelian manusia di atas muka bumi ini.
Tugas kita masih jauh, dan tidak pernah selesai. Pembantaian umat Islam di Afghanistan, Iraq, Somalia, Palestin dan sebagainya perlukan pembelaan. Di zaman Saidina Omar ra, seorang kaum muslimat terselak kainnya oleh puak kuffar, Omar ra menghantar satu ketumbukan tentera demi menjaga maruah Islam dari tercabar dan dicabar. Demikian jiwa Islam menyelinap dalam tubuh para sahabat. Kita harus mengambil iktibar dari perkara ini. Islam harus memerintah, dan bukan diperintah. Semoga jihad kita yang tidak seberapa ini diterima Allah dan diampunkan segala dosa kita serta ditempatkan kita di kalangan orang-orang beriman.
Sekian, Selamat Hari Raya bagi tahun 1430H dan maaf di atas segala salah dan silap,terkasar bahasa atau keterlaluan cara. Terima Kasih.
AlKundangi,
1 Syawal 1430,
20 September,2009.
Banyak isu yang sedang berbangkit beberapa hari kebelakangan ini yang tidak sempat saya buat ulasan, seperti kematian Nordin Mat Top, isu PKFZ, isu MIC dan yang bakal kita hadapi PRK Bagan Pinang.Semoga kita sama bekerja untuk memenangkan calon Pakatan Rakyat di Bagan Pinang. Kita sudah jemu dengan pemerintahan satu parti sahaja, iaitu UMNO-BN yang semakin sehari semakin berleluasa menghabiskan wang rakyat untuk kepentingan diri dan kroni. Contoh terbaru adalah pembelian bas oleh sebuah syarikat kroni Datin Rosmah, untuk kegunaan pelatih-pelatih PLKN yang melibatkan jutaan ringgit, 100% lebih mahal dari harga biasa. Semuanya ini perlu ditangani oleh rakyat marhaen dengan menggunakan paltform demokrasi yang ada walau pun agak terbatas.
Itu semua termsuk jihad kita dalam usaha menegakkan keadilan dan kesaksamaan di negara ini, dan rakyat miskin terbela, yang kaya harus membantu yang miskin, tidak mengamalkan hidup individualistik. Di zaman Nabi, jika diminta sumbangan untuk Islam, para sahabat menyerahkan harta dan jiwa raganya untuk memperkembangkan dan menegakkan keadilan Islam di bumi Allah ini. Tetapi di zaman kita ini kejadian sebaliknya berlaku. Semuanya ini meminta perhatian kita supaya diperbetulkan sesuai dengan umat terbaik (ummatan wasathon) yang menjadi saksi bagi sekelian manusia di atas muka bumi ini.
Tugas kita masih jauh, dan tidak pernah selesai. Pembantaian umat Islam di Afghanistan, Iraq, Somalia, Palestin dan sebagainya perlukan pembelaan. Di zaman Saidina Omar ra, seorang kaum muslimat terselak kainnya oleh puak kuffar, Omar ra menghantar satu ketumbukan tentera demi menjaga maruah Islam dari tercabar dan dicabar. Demikian jiwa Islam menyelinap dalam tubuh para sahabat. Kita harus mengambil iktibar dari perkara ini. Islam harus memerintah, dan bukan diperintah. Semoga jihad kita yang tidak seberapa ini diterima Allah dan diampunkan segala dosa kita serta ditempatkan kita di kalangan orang-orang beriman.
Sekian, Selamat Hari Raya bagi tahun 1430H dan maaf di atas segala salah dan silap,terkasar bahasa atau keterlaluan cara. Terima Kasih.
AlKundangi,
1 Syawal 1430,
20 September,2009.
Thursday, September 17, 2009
80% GOLONGAN MUDA TIDAK SOKONG BN-DAIM
80% Golongan Muda Tidak Sokong BN - Daim
Abdul Aziz Mustafa
KUALA LUMPUR, 16 Sept: 80 peratus dari golongan muda tidak menyokong Barisan Nasional (BN), kata bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin.
Para siswazah menganggur, kebanyakannya Melayu, akhirnya terlibat dengan politik dan mereka menyertai PAS akibat rasa marah kepada kerajaan kerana tidak mempunyai pekerjaan, kata bekas Bendahari Umno itu di dalam temubual dengan China Press Ahad lalu.
Menurut beliau, keadaan sedemikian berlaku kerana kerajaan tidak memupuk bakat yang sepatutnya untuk kehendak pasaran.
Dalam temubual tersebut yang disiarkan oleh The Sun Online Ahad lalu, Daim berkata, universiti-universiti tidak menawarkan kursus-kursus yang menepati dengan kehendak industri mengakibatkan banyak siswazah tidak mempunyai pekerjaan disebabkan apa yang mereka pelajari tidak memenuhi kehendak pasaran pekerjaan.
Beliau berkata, bukan sahaja golongan muda yang menentang kerajaan, malah kira-kira sejuta dari tiga juta ahli Umno juga tidak mengundi parti itu.
Menurut beliau, ramai ahli Umno yang hilang keyakinan kepada parti itu dan para pemimpinnya.
"Politik wang rasuah adalah masalah terbesar yang dihadapi oleh parti itu," katanya.
Di luar Umno pula, Daim percaya, perpecahan di dalam MCA akan menjejaskan kerjasama dan reformasi di dalam BN.
Rakyat, katanya, tidak menghormati mana-mana parti yang berpecah.
Manakala perubahan di dalam BN pula, katanya, terlalu perlahan untuk memenuhi kehendak rakyat.
"Rakyat mahu melihat perubahan, sama ada di dalam BN atau Pakatan Rakyat (PR), siapa yang lebih dahulu berjaya melaksanakan reformasi akan memenangi sokongan mereka," katanya.
Mengenai kemelut Zon Bebas Pelabuhan Kelang (PKFZ), Daim berkata: "Kerajaan mesti menghukum kesemua yang melanggar undang-undang, hanya dengan cara itu ia boleh mengembalikan keyakinan umum".
Pada masa lalu, katanya, rakyat tidak melihat mereka yang menyalahgunakan kuasa dihukum.
Mengulas mengenai PR, beliau menyifatkan pakatan itu mengecewakan rakyat.
Rakyat, katanya, menaruh harapan yang tinggi kepada PR tetapi kerajaan negeri-negeri yang dikuasai PR terus memainkan peranan sebagai pembangkang.
"Jangan buang masa melemparkan tuduhan kepada BN, kamu adalah pakatan yang memerintah (di negeri-negeri yang dikuasai PR), kamu sepatutnya memfokuskan kepada usaha untuk menunaikan janji-janji pilihan raya kamu"
Beliau berkata, rakyat mula melihat bahawa PR tidak boleh melakukan dengan lebih baik berbanding BN, walaupun diberi peluang.
Itulah kekecewaan terbesar rakyat, katanya.
Forum Gerak Reformasi,
16.9.2009.
Abdul Aziz Mustafa
KUALA LUMPUR, 16 Sept: 80 peratus dari golongan muda tidak menyokong Barisan Nasional (BN), kata bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin.
Para siswazah menganggur, kebanyakannya Melayu, akhirnya terlibat dengan politik dan mereka menyertai PAS akibat rasa marah kepada kerajaan kerana tidak mempunyai pekerjaan, kata bekas Bendahari Umno itu di dalam temubual dengan China Press Ahad lalu.
Menurut beliau, keadaan sedemikian berlaku kerana kerajaan tidak memupuk bakat yang sepatutnya untuk kehendak pasaran.
Dalam temubual tersebut yang disiarkan oleh The Sun Online Ahad lalu, Daim berkata, universiti-universiti tidak menawarkan kursus-kursus yang menepati dengan kehendak industri mengakibatkan banyak siswazah tidak mempunyai pekerjaan disebabkan apa yang mereka pelajari tidak memenuhi kehendak pasaran pekerjaan.
Beliau berkata, bukan sahaja golongan muda yang menentang kerajaan, malah kira-kira sejuta dari tiga juta ahli Umno juga tidak mengundi parti itu.
Menurut beliau, ramai ahli Umno yang hilang keyakinan kepada parti itu dan para pemimpinnya.
"Politik wang rasuah adalah masalah terbesar yang dihadapi oleh parti itu," katanya.
Di luar Umno pula, Daim percaya, perpecahan di dalam MCA akan menjejaskan kerjasama dan reformasi di dalam BN.
Rakyat, katanya, tidak menghormati mana-mana parti yang berpecah.
Manakala perubahan di dalam BN pula, katanya, terlalu perlahan untuk memenuhi kehendak rakyat.
"Rakyat mahu melihat perubahan, sama ada di dalam BN atau Pakatan Rakyat (PR), siapa yang lebih dahulu berjaya melaksanakan reformasi akan memenangi sokongan mereka," katanya.
Mengenai kemelut Zon Bebas Pelabuhan Kelang (PKFZ), Daim berkata: "Kerajaan mesti menghukum kesemua yang melanggar undang-undang, hanya dengan cara itu ia boleh mengembalikan keyakinan umum".
Pada masa lalu, katanya, rakyat tidak melihat mereka yang menyalahgunakan kuasa dihukum.
Mengulas mengenai PR, beliau menyifatkan pakatan itu mengecewakan rakyat.
Rakyat, katanya, menaruh harapan yang tinggi kepada PR tetapi kerajaan negeri-negeri yang dikuasai PR terus memainkan peranan sebagai pembangkang.
"Jangan buang masa melemparkan tuduhan kepada BN, kamu adalah pakatan yang memerintah (di negeri-negeri yang dikuasai PR), kamu sepatutnya memfokuskan kepada usaha untuk menunaikan janji-janji pilihan raya kamu"
Beliau berkata, rakyat mula melihat bahawa PR tidak boleh melakukan dengan lebih baik berbanding BN, walaupun diberi peluang.
Itulah kekecewaan terbesar rakyat, katanya.
Forum Gerak Reformasi,
16.9.2009.
Wednesday, September 16, 2009
PAKATAN RAKYAT MAHU AMBIL ALIH KERAJAAN
Pakatan mahu ambil alih kerajaan
SHAH ALAM - Konvensyen Pakatan Rakyat (PR) pada 12 Disember ini, adalah untuk mengukuhkan gabungan itu bagi mengambil alih kerajaan daripada Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum akan datang.
Naib Presiden PKR, R Sivarasa berkata, konvensyen itu adalah pertama kali diadakan setelah PR yang dianggotai Parti Keadilan Rakyat (PKR), Pas dan DAP ditubuhkan selepas Pilihan Raya Umum Ke-12 lalu.
“Konvensyen ini bertujuan memperkukuhkan PR memandangkan di sinilah peluang untuk parti gabungan PR mencapai satu persetujuan dan prinsip perjuangan yang sama.
“Antara isu lain yang akan dibahaskan dalam konvensyen itu meliputi isu pengurusan ekonomi, dasar demokrasi, pentadbiran dan lain-lain,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian di sini, semalam.
Kelmarin, Ketua Umum PR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan persetujuan mengadakan satu konvensyen besar-besaran bagi meletakkan hala tuju PR bagi tahun berikutnya.
Dijangkakan setiap parti akan menghantar wakil seramai 500 perwakilan.
Sivarasah turut menyangkal dakwaan bahawa konvensyen itu hanya untuk memperbetulkan kembali hala tuju parti gabungan PR yang dilihat semakin bertentangan di antara satu sama lain.
“Parti dalam PR masih mempunyai hala tuju dan perjuangan yang sama. Kita faham mana-mana parti politik ada perbezaan perjuangan politik. Jika semua fahaman sama, lebih baik berada dalam satu parti saja.
“Cadangan untuk mengadakan konvensyen ini dilakukan dengan lebih awal lagi bertujuan mengukuhkan PR dan menghalusi persefahaman politik antara satu sama lain bukan disebabkan hala tuju yang menyimpang,” katanya.
Sementara itu, Pengarah Strategik PKR, Tian Chua berkata, konvensyen ini adalah satu manifestasi untuk menunjukkan rakyat bahawa PR sentiasa bersatu padu dan mempunyai satu prinsip perjuangan yang sama dan mampu mentadbir kerajaan Malaysia.
“Dalam konvensyen ini, segala isu akan dibincangkan dalam satu pasukan,” katanya.
sinarharian.com.my
16.9.2009
SHAH ALAM - Konvensyen Pakatan Rakyat (PR) pada 12 Disember ini, adalah untuk mengukuhkan gabungan itu bagi mengambil alih kerajaan daripada Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum akan datang.
Naib Presiden PKR, R Sivarasa berkata, konvensyen itu adalah pertama kali diadakan setelah PR yang dianggotai Parti Keadilan Rakyat (PKR), Pas dan DAP ditubuhkan selepas Pilihan Raya Umum Ke-12 lalu.
“Konvensyen ini bertujuan memperkukuhkan PR memandangkan di sinilah peluang untuk parti gabungan PR mencapai satu persetujuan dan prinsip perjuangan yang sama.
“Antara isu lain yang akan dibahaskan dalam konvensyen itu meliputi isu pengurusan ekonomi, dasar demokrasi, pentadbiran dan lain-lain,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian di sini, semalam.
Kelmarin, Ketua Umum PR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan persetujuan mengadakan satu konvensyen besar-besaran bagi meletakkan hala tuju PR bagi tahun berikutnya.
Dijangkakan setiap parti akan menghantar wakil seramai 500 perwakilan.
Sivarasah turut menyangkal dakwaan bahawa konvensyen itu hanya untuk memperbetulkan kembali hala tuju parti gabungan PR yang dilihat semakin bertentangan di antara satu sama lain.
“Parti dalam PR masih mempunyai hala tuju dan perjuangan yang sama. Kita faham mana-mana parti politik ada perbezaan perjuangan politik. Jika semua fahaman sama, lebih baik berada dalam satu parti saja.
“Cadangan untuk mengadakan konvensyen ini dilakukan dengan lebih awal lagi bertujuan mengukuhkan PR dan menghalusi persefahaman politik antara satu sama lain bukan disebabkan hala tuju yang menyimpang,” katanya.
Sementara itu, Pengarah Strategik PKR, Tian Chua berkata, konvensyen ini adalah satu manifestasi untuk menunjukkan rakyat bahawa PR sentiasa bersatu padu dan mempunyai satu prinsip perjuangan yang sama dan mampu mentadbir kerajaan Malaysia.
“Dalam konvensyen ini, segala isu akan dibincangkan dalam satu pasukan,” katanya.
sinarharian.com.my
16.9.2009
DAP TIDAK PERALAT ORANG MELAYU
DAP tidak peralat orang Melayu
SHAH ALAM – DAP kesal dengan kenyataan Ketua Wanita UMNO, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil yang mendakwa parti itu memperalatkan orang Melayu apabila membuka keahlian kepada kaum itu.
Naib Pengerusinya, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim berkata, dakwaan Shahrizat itu tidak berasas selain menunjukkan ketakutan UMNO bahawa sokongan orang Melayu sekarang sudah beralih kepada pembangkang khususnya DAP.
Menurutnya, cawangan DAP yang majoriti orang Melayu itu ditubuhkan di Kampung Lembah Kinrara, Puchong Kuala Lumpur dan dipengerusikan Haron Abdul Wahab.
“Kenyataan Shahrizat bahawa DAP tidak pernah memperjuangkan hak dan kepentingan orang Melayu adalah tidak benar sebaliknya parti itu turut mengutamakan kepentingan kaum lain.
“DAP juga tidak anti – Islam dan tidak anti – Melayu malah mempertahankan dan melindungi semua kaum dan agama,” katanya.
“DAP juga menjamin hak-hak orang Melayu dan Islam malah turut menggalakkan lagi syiar Islam. Contohnya, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng telah menyampaikan sumbangan ikhlas daripada prinsip Cekap, Akauntabiliti dan Telus (CAT).
“Antaranya ialah pengiktirafan tinggi kepada pelajar-pelajar Melayu cemerlang, termasuk untuk penghafal Quran atau Huffaz dan peruntukan RM1.5 juta setiap tahun kepada sekolah-sekolah agama rakyat,” katanya dalam satu kenyataan semalam.
Ahad lalu, Sinar Harian melaporkan kenyataan Shahrizat yang berpandangan penubuhan cawangan DAP di kawasan majoriti Melayu di Puchong sebagai strategi parti itu untuk meraih sokongan daripada kaum Melayu
Tunku Abdul berkata, Shahrizat harus menghormati hak asasi rakyat Malaysia untuk memilih mana-mana pertubuhan politik dan berhenti daripada bermain dengan isu perkauman yang boleh mencetuskan syak wasangka antara rakyat.
Katanya, DAP bersedia menghulurkan salam persahabatan untuk membantu Shahrizat dalam menangani mana-mana isu yang melibatkan kezaliman dan ketidakadilan terhadap wanita, keluarga dan masyarakat.
www.sinarharian.com.my
16.9.2009
SHAH ALAM – DAP kesal dengan kenyataan Ketua Wanita UMNO, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil yang mendakwa parti itu memperalatkan orang Melayu apabila membuka keahlian kepada kaum itu.
Naib Pengerusinya, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim berkata, dakwaan Shahrizat itu tidak berasas selain menunjukkan ketakutan UMNO bahawa sokongan orang Melayu sekarang sudah beralih kepada pembangkang khususnya DAP.
Menurutnya, cawangan DAP yang majoriti orang Melayu itu ditubuhkan di Kampung Lembah Kinrara, Puchong Kuala Lumpur dan dipengerusikan Haron Abdul Wahab.
“Kenyataan Shahrizat bahawa DAP tidak pernah memperjuangkan hak dan kepentingan orang Melayu adalah tidak benar sebaliknya parti itu turut mengutamakan kepentingan kaum lain.
“DAP juga tidak anti – Islam dan tidak anti – Melayu malah mempertahankan dan melindungi semua kaum dan agama,” katanya.
“DAP juga menjamin hak-hak orang Melayu dan Islam malah turut menggalakkan lagi syiar Islam. Contohnya, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng telah menyampaikan sumbangan ikhlas daripada prinsip Cekap, Akauntabiliti dan Telus (CAT).
“Antaranya ialah pengiktirafan tinggi kepada pelajar-pelajar Melayu cemerlang, termasuk untuk penghafal Quran atau Huffaz dan peruntukan RM1.5 juta setiap tahun kepada sekolah-sekolah agama rakyat,” katanya dalam satu kenyataan semalam.
Ahad lalu, Sinar Harian melaporkan kenyataan Shahrizat yang berpandangan penubuhan cawangan DAP di kawasan majoriti Melayu di Puchong sebagai strategi parti itu untuk meraih sokongan daripada kaum Melayu
Tunku Abdul berkata, Shahrizat harus menghormati hak asasi rakyat Malaysia untuk memilih mana-mana pertubuhan politik dan berhenti daripada bermain dengan isu perkauman yang boleh mencetuskan syak wasangka antara rakyat.
Katanya, DAP bersedia menghulurkan salam persahabatan untuk membantu Shahrizat dalam menangani mana-mana isu yang melibatkan kezaliman dan ketidakadilan terhadap wanita, keluarga dan masyarakat.
www.sinarharian.com.my
16.9.2009
Subscribe to:
Posts (Atom)