ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Monday, August 30, 2010

ISU AHLI PARLIMEN DI SURAU: APABILA AKAL TERTUTUP OLEH EMOSI HITAM

APABILA akal tertutup oleh emosi yang hitam, manusia tidak dapat berfikir lagi. Dek kerana meletakkan politik di depan segala-gala, ruang yang besar menjadi sempit, jalan yang terang menjadi gelap. Maka manusia yang terpelajar dan berpengalaman banyak dalam hidup sekali pun tidak dapat berfikir bagaimana mahu memadam api sekecil api lilin di depan mata.

Inilah persamaan yang harus diletakkan kepada akal pemimpin politik, seperti seekor badak sumbu yang ditutup matanya. Habis segala tembok besi disondol merata-rata. Isu ahli parlimen masuk surau di Kajang, terus bertukar menjadi isu ahli parlimen itu memberi tazkirah. MasyaAllah. Kenapa sedemikian daif cara tanggapan dan fikir manusia Islam yang bergelar pemimpin.

Demi mengejar keuntungan politik, seorang pemimpin kanan berkata tahi, semua pemimpin yang mengikutinya di belakang pun berkata tahi! Dan tiadalah lain kecuali tahi yang keluar dari cerca mulutnya walaupun diberitahu oleh budak-budak yang masih hijau akalnya bahawa yang dikatakan tahi itu sebenarnya bukanlah tahi.

Hari ini berlumba-lumba mereka menyondol sambil mulut berkata tahi. Isu ahli parlimen dijemput menyerahkan sumbangan yang bertujuan untuk membaiki pagar surau, terus bertukar 360 darjah. Hanya kerana ahli parlimen diundang berucap sedikit fasal sumbangan yang diberikan, terus warna putih dikatakan hitam. Apalah...kenapalah diberikan kebodohan yang amat sangat pada pemimpin politik sedemikian. Sebagai orang Islam, tidak mahunya mereka memberi ruang kepada ahli parlimen itu memberi tazkirah. Dan di peringkat anak-anak kecil yang belum panjang akalnya pun tahu. Tak masuk akalnya ahli parlimen perempuan Cina boleh memberi tazkirah kepada orang Islam. Dalam tempoh 10-15 minit berucap, semua keadaan yang sepatutnya bermula tentang kebaikan, ditukarkan kepada cerita yang berakhir dengan keburukan.

Saya melihat terlalu banyak kontraktor Cina diberi kerja membaiki ruang dalam masjid dan surau, seperti memasang penghawa dingin, memasang karpet termasuk karpet yang digunakan di atas mimbar oleh imam sebelum ini. Bukan sekali. Banyak kali! Ini bukan bidaah atau cerita bukan-bukan. Ini cerita benar. Banyak kali bangsa asing masuk, duduk, berdiri di ruang tempat sembahyang surau dan masjid. Hal yang ini macam mana pula? Salahkah? Kenapa pemimpin politik tidak menyondol macam badak ditutup mata bila mengetahui hal ini. Keadaan ini sama sahaja seperti kehadiran ahli parlimen Serdang di Surau al-Huda! Dia datang melaksanakan tugasnya sebagai pemimpin politik menyampaikan sumbangan. Apakah kerana dia bukan Islam maka kita minta dia menyampaikan sumbangan itu di tepi jamban surau? Di mana nanti adabnya orang Islam, sedang Islam sendiri menyuruh umatnya beradab!

Dia tidak menyampaikan tazkirah. Yang mengatakan dia menyampaikan tazkirah itu suratkhabar yang amat bodoh! Apakah cakap suratkhabar yang bodoh itu mahu kita ikut tanpa usul periksa. Sedih saya melihat sikap dan perangai orang politik Islam yang bercakap hanya mahu dapat merit politik. Allah Maha Mengetahui betapa demi sikap bodoh kita, menyebabkan ada orang lain terkeliru. Ada orang lain menyangka benarlah isu itu seperti dilaporkan akhbar. Sedih. Baru soal begini, akal kita tidak dapat berfikir waras. Bagaimana nanti kalau diuji Tuhan dengan cubaan-cubaan yang lebih hebat. Otak yang diberikan Allah seolah-olah seperti kepala lutut sahaja nilainya. Tidak langsung dapat berfikir.

Saya merayu sangat-sangat kepada pemimpin Melayu supaya janganlah nampak sangat kebodohan kita. Tolonglah tunjukkan kecerdikan kita pada pandangan orang lain. Tolonglah!

http://singalautmetro.blogspot.com
30.8.2010

No comments: