ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Thursday, September 16, 2010

Hari Malaysia: Apa kelebihannya?
Oleh - Karim Raslan

Saya dilahirkan pada 2 Ogos 1963 di negara yang ketika itu dikenali sebagai Persekutuan Malaya. Enam minggu selepas itu, pada 16 September, Persekutuan Malaya bersama Sabah, Sarawak dan Singapura bersatu untuk membentuk Malaysia.

Seorang rakyat Malaya semasa kelahiran, saya kemudiannya menjadi rakyat Malaysia. Tarikh berkenaan (16 September 1963) menantikan transisi bererti. Sesungguhnya, terdapat beberapa perbezaan yang penting antara - “Malaya” dan “Malaysia”.

Sementara kita sering berbicara mengenai ‘kontrak sosial’, perjanjian tidak bertulis yang ditempa oleh pemimpin era Kemerdekaan, kita seharusnya juga mengingati terma-terma spesifik yang menarik minat Sabah dan Sarawak pada tahun-tahun berkenaan.

Pada asasnya, bapa Kemerdekaan kita berjaya memenangi hati kedua-dua negeri itu dengan menjanjikan untuk memperuntukkan hak dan kewajipan spesifik kepada mereka.

Kuasa-kuasa ini disemadikan dalam 20 Perjanjian Di Sabah dan 18 Di Sarawak yang dimeterai dengan Malaya.

Oleh itu, rakyat Sarawak dan Sabah menjurus untuk mempercayai bahawa “Malaysia” akan membenarkan mereka hak-hak yang lebih berbanding negeri-negeri anggota Malaya seperti Pahang atau Kedah dalam hubungan dengan Kerajaan Persekutuan.

“Fakta-fakta” ini bukan remeh-temeh: antaranya tiada agama rasmi negeri sama ada di Sabah mahupun Sarawak. Bahasa Inggeris menjadi bahasa rasmi di Sabah untuk satu tempoh yang tidak pasti.

Sejajar dengan peredaran masa yang pantas ke tahun 2010, walau bagaimanapun, dan fakta serta hakikat ini nampaknya dilupakan. Tidak kira, sama ada perjanjian-20 atau perjanjian-18 dipenuhi semuanya.

Kewujudan mereka diketepikan dan terpinggir dalam bentuk nota kaki ringkas dalam buku sejarah.

Untuk memburukkan lagi keadaan, kita sering kali dikhabarkan bahawa “Malaysia” dilahirkan pada 31 Ogos 1957. Singapura keluar dari Malaysia banyak tahun yang lampau dan kelukaan dari “perpisahan” masih berdarah.

Rakyat Malaysia Timur di Semenanjung sering kali ditanya: “Dan bila kali pertama anda datang ke Malaysia?” 16 September, sebagai Hari Malaysia, secara bersahaja, hanya diisytiharkan sebagai cuti kebangsaan pada tahun lalu.

Kebenaran yang menyedihkan ialah negara-negara anggota jauh dari kesempurnaannya. Dasar pembangunan kita dan idea kenegaraan lebih berat sebelah kepada Semenanjung.

Dalam pada itu, aspirasi rakan-rakan warganegara dari Malaysia Timur- sama ada mereka bukan orang Islam atau orang Islam Bumiputera, atau orang Cina – telah dipinggir dan diabaikan secara berterusan.

Bagaimana ini berlaku?

Bagi kebanyakan rakyat Malaysia Timur, pengeluaran Singapura membawa makna keseimbangan demografi Malaysia telah beralih dalam kelebihan untuk majoriti orang Islam-Melayu di Semenanjung.

Sikap lebih mengutamakan penanda 16 September sebagai “Hari Kebangsaan” menunjukkan hal ini. Lagipun, pertikaian mengenai hak-hak ke atas sumber-sumber asli dan tanah asal penduduk asal, di samping pertikaian keagamaan serta dasar imigresen dipersoalkan memacu lonjakan ketegangan.

Kekurangan dalam kemajuan yang dicapai dalam isu-isu teras dan pengiktirafan kedudukan istimewa Sabah dan Sarawak terus menjadi punca kekecewaan dan kesedihan di kalangan rakyat Malaysia Timur.

Meskipun begitu, kita boleh mengesan dan berasa betapa angin perubahan sedang bertiup.

Sehingga Pilihan raya Umum 2008, pentadbiran Barisan Nasional memerintah seolah-olah Sabah dan Sarawak hanya lebih sedikit dari sampingan buat Putrajaya.

sinarharian.com.my
14.9.2010

No comments: