ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Thursday, September 16, 2010






Nasihat Apco Apungkan Ringgit Bakal Ranapkan Ekonomi Malaysia

Oleh Fazli Othman

SHAH ALAM 15 Sept - Ahli Parlimen Indera mahkota, Azan Ismail memberi amaran rancangan kerajaan Umno-Barisan Nasional untuk mengapungkan semula matawang Ringgit di pasaran antarabangsa akan menyebabkan kemasukan semula gerombalan spekulator matawang yang akan meranapkan ekonomi negara.

Malah beliau berpendapat Pendana Menteri, Datuk Seri Najib razak telah diberi salah nasihat sekali lagi oleh firma komunikasi antarabangsa pro Zionis-Israel, Apco Worldwide yang juga menasihati Perbendaharaan Amerika Syarikat (Federal Reserve).

Mengulas mengenai rancangan kerajaan mahu mengapungkan semula matawang Ringgit dengan alasan nilainya telah meningkat berbanding Dollar Amerika Syarikat menunjukkan Ringgit hanya mengukuh dengan dollar AS tetapi bukan dengan matawang yang lain.

Azan berkata nilai Ringgit berbanding matawang yang lain seperti Dollar Singapura, Euro dan Paun Sterling masih tidak berubah.

"Ini akan menyebabkan risiko tinggi apabila Najib membuat pengumuman akan mengapungkan semula Ringgit di peringkat antarabangsa.

"Saya bimbang Perdana Menteri telah diberi salah nasihat oleh syarikat perunding, Apco Worldwide yang bakal mengakibatkan negara kehilangan puluhan bilion ringgit disebabkan kemasukkan semula spekulator matawang," kata beliau kepada Suara Kedilan.

Apco juga dikatakan memberi pendapat kepada Perbendaharaan Amerika Syarikat (Federal Reserve) yang dikuasai golongan Yahudi supaya menurunkan sedikit nilai matawang Dollar bagi mengambil kesempatan mengaut laba yang besar hasil daripada tindakan tersebut.

Beliau berpendapat dalam usaha mengekalkan daya saing negara dan mendapat keuntungan cepat, Umno-Barisan Nasional mengunakan kaedah mudah dengan mengapungkan semula Ringgit.

"Saya risau kita akan mengalami kerugian yang amat besar dengan kenaikkan harga barang serta kejatuhan nilai matawang kita akibat kegiatan spekulator ini nanti.

"Kerajaan Umno-BN tidak habis-habis dengan sikap suka berjudi, selepas tidak berjaya menghalalkan judi sukan, sekarang ini cuba untuk membuka semula jalan bagi spekulator matawang ini masuk bagi memperjudikan ringgit pula," ujar Azan.

Apa yang dikesalkan langkah pengapungan semula Ringgit akan memberikan keuntungan besar kepada segelintir golongan Umnoputra iaitu kroni Umno-BN tetapi yang terpaksa menanggung segala kerugian adalah rakyat terbanyak.

"Saya bimbang negara kita terperangkap dengan nasihat Apco terhadap pemimpin Umno-BN yang akan menyebabkan negara kerugian berpuluh kali ganda.

"Ini adalah satu percaturan ekonomi yang ketinggalan zaman seperti yang dilakukan oleh bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang menyebabkan negara kerugian berpuluh bilion ringgit," tegasnya lagi.

Kata Azan lagi pengumuman Perdana Menteri berhubung dasar liberalisasi 27 subsektor kewangan dan perbankan serta dasar pendidikan sepatutnya telah membantu meningkatkan daya saing negara tetapi sebaliknya berlaku apabila daya kompetitif negara jatuh dua anak tangga ke-26.

Beliau menegaskan adalah amat pelik kerana selepas dasar-dasar tersebut diumumkan Najib, ianya tidak membantu memulihkan ekonomi negara tetapi kedudukan semakin jatuh merudum berbanding dengan negara-negara rantau Asia yang lain.

Laporan Daya Saing Global Forum Ekonomi Dunia (WEF) bagi 2009 menyatakan daya saing Malaysia peringkat global jatuh dua anak tangga ke kedudukan ke-26 berbanding 2008 apabila indeks tersebut jatuh tiga anak tangga kepada kedudukan 24.

http://suara-keadilan.com/
15.9.2010

No comments: