ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Saturday, October 3, 2020

 

Sebuah Cerpen: EN

Aku melalui jalan kampung yg sudah lebih sepuluh tahun kutinggalkan. Di kiri kanan seingatku sawah padi menghijau sudah tidak ada lagi. Kini hanya rum;put kuning dan tanah kering memenuhi pandangan.

"Kau dah dapat surat En? "
"Surat apa?
"Surat tawaran dari mana-mana IPT, " aku menyambung pertanyaan.
"Sudah," balas En ringkas.
"Kursus apa?'
"Accountamcy. U?
"Belum, " jawab ku ringkas.

Aku membelokkan kereta masuk ke lorong sempit menuju ke rumah pusaka peninggalan ayahku. Rumah itu terletak di hujung lorong sempit itu. Dan aku terpaksa melalui rumah En dan dua buah rumah lain sebelum sampai ke rumah kelahiranku.

Rumah En kelihatan sudah agak usang. Namun kelihatan masih utuh. Tidak kelihatan pun seorang penghuninya. Tiba- tiba aku ternampak seseorang seperti En di ambang pintu. Pakaiannya ringkas sahaja. Gown separas lutut dan rambut yang menghurai hampir mencecah bahu.

Aku menggosok gosok mataku. Kelihatan rumah kosong itu di kelilingi rumput rampai yang agak panjang, tidak dibersihkan. Aku menggosok gosok mataku yang tidak gatal. Cuma pandanganku agak berbalam.

Aku harus terus memandu melintasi dua buah rumah lagi untuk sampai ke rumah warisan yang kini didiami adik bongsu ku dan anak isterinya.

Aku meraba kerusi penumpang di sebelahku. Kosong. Rupanya aku memandu sendirian untuk pulang.

"Engkaulah itu En."?
Sunyi sepi. Tiada jawapan.

25. 9. 2020.
Brp.

No comments: