ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

Tuesday, November 4, 2008

DEBAT MENJELANG PEMILIHAN UMNO

ISU SEMASA

DEBAT MENJELANG PEMILIHAN UMNO


Debat adalah satu aktiviti intelektual di mana para pendebat mengemukakan hujah masing-masing dalam sesuatu isu yang dipilih. Ia bukanlah berasal dari budaya Melayu. Debat atau Jidal sering dilakukan di awal perkembangan Islam, dan ia semacam menjadi budaya bagi kaum Quraisy. Selain debat, orang-orang Arab di zaman Jahiliah dan zaman Islam menjadikan syair sebagai medium untuk menyatakan pendapat.Sebab itu kalau kita mengkaji sejarah perkembangan sastera Arab, kita akan bertemu dengan syair-syair zaman Jahiliah dan syair-syair di zaman Islam.

Berbalik kepada isu asal, dalam proses pemilihan pemimpin-pemimpin UMNO Mac ini, di cadangkan debat terbuka antara calon-calon yang bertanding bagi jawatan-jawatan yang dipertandingkan. Banyak pihak bersetuju dengan cadangan debat ini. Namun ada juga yang menolak cadangan yang bersifat intelektual exercise ini. Mukhrij Tun Mahathir, calon Ketua Pemuda adalah antara yang tidak bersetuju dengan debat ini, walaupun beliau mendapat undi tertinggi dalam proses pencalonan jawatan itu. Manakala pencabar terdekatnya, Khairy Jamaluddin, bersetuju dengan debat tersebut.

Pandangan yang agak menyimpang datangnya dari Pengerusi Jawatankuasa Industri Asas Tani dan Hal Ehwal Felda Pahang, Datuk Tun Mohd Aminuddin Ishak, di mana beliau berpendapat bahawa debat berkenaan masih belum relevan dan sesuai dianjurkan di negara ini. Bahkan ia berpendapat, debat itu boleh memecah-belahkan parti Umno sendiri. Pemimpin patut menumpukan usaha ke arah memulihkan parti kerana ia tugas utama berbanding perebutan jawatan dalam pemilihan Umno. Agak menhairankan, mengapakah beliau berpendapat demikian, sedangkan debat adalah satu perkara yang baik yang boleh memperlihatkan cara berfikir dan kredibiliti seseorang calon.

Isu debat mula diterima oleh masyarakat Malaysia, bilamana DS Anwar dicadangkan berdebat dengan Ahmad Shabery Chik, Menteri Penerangan berkaitan dengan kenaikan harga minyak yang mendadak pada pertengahan tahun ini. Debat itu mendapat perhatian umum, bahkan dinanti-nantikan oleh sebilangan masyarakat yang suka kepada ide-ide yang baik dan bernas. Debat berupaya mempercambahkan idea pendebat dan audiennya sekali, kerana ia adalah satu pembentangan terbuka pemikiran tentang sesuatu secara langsung, apalagi jika ia disiarkan secara langsung menerusi media elektronik seperti televisyen.

Apa pun pandangan, debat adalah sesuatu yang baik dalam membuat satu-satu kesimpulan, di samping menggalakkan percambahan ide, pertukaran pendapat, dan meningkatkan kematangan berfikir. Dengan demikian, debat adalah sesuatu yang wajar dilaksanakan dalam pemilihan Umno, dan ia dipercayai boleh meningkatkan keupayaan Umno dalam memulihkan prestasinya yang menjunam selepas PRU ke 12, di mana Umno dan Barisan Nasional kehilangan 5 negeri dan satu Wilayah Persekutuan ke tangan pembangkang, Pakatan Rakyat.

AlKundangi,
4.11.2008
.