ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Saturday, August 21, 2010

IDEA LUAR PATUT DIKETENGAH BAGI WUJUD PENDAPAT BERBEZA

Oleh Mior Kamarul Shahid



PERTUMBUHAN ekonomi 9.5 peratus dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini menunjukkan keyakinan semula terhadap ekonomi negara. Ini berasaskan kepada peningkatan berterusan permintaan domestik dan eksport sektor perkilangan. Analisis mudah ialah keluaran negara termasuk barang-barang yang dihasilkan di kilang-kilang di negara ini mendapat permintaan besar di luar negara. Sudah tentulah ia adalah hasil usaha bersungguh-sungguh kerajaan serta pelbagai pihak untuk memulihkan ekonomi negara yang terjejas akibat krisis kewangan global sejak beberapa tahun lalu. Walaupun perkembangan ini baik untuk negara dan rakyat, tidak semestinya ia mendapat sokongan seluruh rakyat. Awal-awal lagi sudah ada pihak yang menganggap ia tidak menguntungkan mereka. Ada pihak yang semata-mata melihat perkembangan ini secara negatif atas dasar memenuhi hak dan kebebasan untuk mereka memberi pendapat. Sama ada pendapat mereka benar atau salah adalah tidak penting. Memberi pendapat adalah percuma. Cuma, ada pendapat yang memerlukan kos jika ia berunsur hasutan dan fitnah yang boleh dikenakan tindakan mahkamah atau ditangkap jika menjejaskan ketenteraman awam. Dalam politik, pendapat adalah modal penting untuk mempengaruhi pengundi.

Dalam dunia yang serba bebas dan diiktiraf sebagai perkampungan sejagat, kepelbagaian pendapat tidak dapat dielakkan. Sebaik saja tercetusnya sesuatu isu, pelbagai pendapat tersebar luas. Lebih berkuasa orang yang memberi sesuatu pendapat, lebih banyaklah pendapat baru yang tersebar. Bila Presiden Barack Obama menyatakan bahawa beliau menyokong pembinaan masjid berhampiran tapak serangan pengganas di Pusat Dagangan Dunia (WTC) di New York pada 11 September 2001, ramai pihak yang memberi pendapat – sama ada menyokong, menentang atau berkecuali. Pendapat mereka didengar dan dibaca di mana-mana di seluruh dunia. Orang ramai suka membaca pendapat begini kerana unsur konfliknya. Itulah sebabnya ramai yang suka membaca laman blog kerana setiap penulisnya menyampaikan pendapat mengenai pelbagai isu yang dianggap menarik oleh penulisnya. Adalah diakui bahawa kepelbagaian pendapat bukanlah suatu isu atau masalah. Dalam sebuah keluarga pun, wujud perbezaan pendapat, inikan pula dalam sebuah negara atau dunia yang didiami pelbagai kaum, agama, jantina, usia, status sosial, tahap pendidikan dan sebagainya. Perbezaan pendapat menimbulkan konflik. Konflik terus melebar bila diadun dan ditokok tambah dengan perbezaan kepercayaan dan ideologi. Hari ini masyarakat bebas mengemukakan pendapat yang datangnya dari pelbagai sudut dan sumber. Jika pendapat itu mempunyai kepentingan umum, lebih ramailah orang yang akan berkongsi mengenainya. Pendapat yang berbeza ini dibincang dan didebatkan berasaskan saluran masing-masing dari kedai kopi, pejabat, laman web, blog, majlis politik hinggalah ke Parlimen. Dalam sistem demokrasi, perbezaan pendapat terus hidup subur. Sesuatu yang perlu diingat ialah pendapat tidak semestinya fakta. Pendapat ialah sesuatu yang boleh direka-reka berasaskan kemampuan berhujah dan berasaskan kepentingan masing-masing. Biasanya, mereka yang banyak membaca dan bergaul mempunyai banyak pendapat. Cuma, ada pendapat yang bernas dan tidak kurang juga yang ‘dia rasa dia pandai.’ Dalam proses membuat keputusan, lebih banyak pendapat adalah lebih baik kerana ia dapat memberi dimensi yang berbeza. Bagaimana pun, jika terlalu banyak pendapat yang tidak boleh dikategorikan sebagai idea luar biasa, ia sekadar menghabiskan masa terutama jika dikemukakan dalam persidangan penting.

Nyatakan apa saja isu, pasti ada pandangan yang berbeza. Pendapat yang berbeza juga baik jika ia mampu mengukur kematangan. Sebaliknya, pendapat yang beremosi, boleh menimbulkan kekeliruan. Pendapat yang baik berpegang kepada fakta. Ia berbeza dengan pendapat tanpa fakta mengelirukan pemikiran umum dan mengusutkan lagi keadaan. Pendapat berlandaskan fakta biasanya untuk golongan yang cenderung kepada pemikiran rasional. Mereka yang memberi pendapat tanpa fakta akan menghasilkan pendapat yang emosional. Adakalanya perbezaan pendapat adalah baik jika matlamatnya untuk mencari kebaikan. Tetapi, jika pendapat yang ‘ada udang di sebalik batu’, ia hanya mencetuskan perbalahan, tambahan pula datangnya daripada orang yang berpengaruh. Dalam beberapa kes mahkamah, umpamanya, fakta dikaburi akibat terlalu banyak pendapat yang beremosi dan berunsurkan politik. Disebabkan satu atau dua kes yang dikuasai pendapat seperti itu, kepercayaan kepada keseluruhan sistem kehakiman cuba dihakis. Satu dua kes seperti ini menenggelam ribuan perbicaraan, keputusan dan hukuman mahkamah yang membabitkan pelbagai jenis kesalahan. Sudah begitu banyak hukuman mati dijatuhkan oleh mahkamah kepada pesalah, tidak pernah pun dipertikaikan. Kepercayaan kepada sistem kehakiman sangat tinggi kerana ia dibicarakan berpandukan kepada fakta kes. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) juga turut menghadapi masalah berpunca daripada sikap negatif yang sudah ditanam ke dalam pemikiran rakyat akibat pelbagai pendapat yang tidak memihak kepada SPRM. Sebenarnya bukan orang ramai yang mahukan tindakan diambil terhadap 'jerung'. Tetapi, usaha SPRM ini cuba ditenggelamkan oleh pendapat yang mahu memastikan rakyat tidak mempercayai SPRM. Banyak contoh lain lagi.

Penyatuan Melayu

DALAM soal politik, khasnya UMNO dan PAS, orang Melayu bukan saja berbeza dari segi pendapat tetapi sering berselisih faham. Mereka berbeza pendapat mengenai falsafah politik dan agama. Sebenarnya, melihat daripada isu yang ketengahkan, ia bukanlah perkara terlalu besar sehingga kedua-dua parti itu tidak boleh berbincang. UMNO berteraskan semangat nasionalisme manakala PAS pula kata mereka berjuang atas nama Islam. UMNO pun berjuang atas nama Islam juga manakala PAS pun perlu ada semangat nasionalisme. Jadi, apa yang membezakan kedua-duanya.

Mereka juga berselisih faham mengenai perkara prosedur, contoh kekeliruan pembayaran royalti minyak dan pelaksanaan dinar emas dan dirham perak di Kelantan. Ini pun boleh diperbetulkan jika kedua-dua parti itu boleh duduk semeja.
Hubungan orang Melayu ibarat air dicincang tidak akan putus dan ibarat aur dengan tebing. Bila sampai masanya, mereka akan melupakan perbezaan pendapat dan bersatu semula.


Berita Harian,
21.8.2010
Waspada tiupan api perkauman Umno BN

Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 20 Ogos: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menyeru semua lapisan rakyat dalam negara ini agar dapat bertenang dan menilai dengan adil akan tiupan api perkauman yang saban hari semakin menebal oleh pimpinan Umno BN.

“Kepada seluruh rakyat dalam negara kita, marilah terus bersama dengan PAS dan Pakatan Rakyat untuk melakukan suatu perubahan dan keluar dari politik songsang mainan Umno BN ini, dengan kita sama-sama meletakkan negara di landasan yang sepatutnya dalam menghadapi cabaran zaman yang mendatang, ke arah suasana yang lebih adil dan aman di Malaysia,” ujarnya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini, lewat hari ini.

Justeru, menurutnya, permasalahan yang dibangkitkan oleh Presiden MCA berbentuk resolusi dari kongres ekonomi yang dianjurkan oleh parti itu baru-baru ini adalah merupakan satu lagi manifestasi kegagalan Barisan Nasional dalam memahami kehendak keadilan yang perlu dilaksanakan terhadap rakyat pelbagai kaum dalam negara kini.

Beliau berkata, keadaan itu tambah merumitkan apabila MCA yang merupakan satu parti yang dianggotai oleh golongan elit dan kaya yang tidak membela nasib rakyat bawahan berketurunan Cina yang memerlukan.

Kegagalan itulah juga, ujarnya yang turut dikongsi bersama oleh parti MIC.

Menurutnya, orang Melayu dalam negara ini juga tidak boleh lagi terus percaya bahawa Umno akan membela nasib mereka, setelah selama puluhan tahun rakyat sama-sama melihat bagaimana sistem yang ada dalam negara ini ini menuju kepada pengagihan hasil ekonomi negara kepada kelompok Umno-putra.

Katanya, ketidakadilan ini bukan sahaja dirasai oleh pelbagai kaum yang wujud dalam negara ini, bahkan juga berlakunya diskriminasi terhadap orang Melayu dan Bumiputera yang berlainan fahaman politik dengan kerajaan yang dipimpin oleh Umno-BN.

“Bukan itu sahaja, politik perkauman sempit dan laungan bersifat rasis kini telah menjadi bahan ugutan dan senjata untuk meraih sokongan oleh pimpinan BN di kala terdesak, seolah-olah rakyat dengan begitu senang boleh dipengaruhi pada zaman langit terbuka ini,” ujarnya yang juga Ahli Parlimen Marang.


Harakahdaily.net,
21.8.2010
Sudah sampai masa PAS ganti Umno

Idris Ahmad

PAS berpandangan Umno yang bertanggungjawab menggagalkan pencapaian kouta 30% ekonomi Bumiputera. Malahan isu ini akan dijadikan modal selagi Umno hidup atas muka bumi ini.

Kegagalan untuk mencapai kouta 30% melambangkan kegagalan Umno dalam menguruskan amanah rakyat, khususnya Bumiputera di negara ini. Tiba-tiba Umno menjerit kegagalan ini kerana orang bukan Melayu yang membolot kekayaan di negara ini. Ini satu telahan yang tidak tepat.

PAS dan Pakatan Rakyat komited untuk mempertahankan apa telah termaktub di dalam perlembagaan negara mengenai Islam, Melayu, Raja-Raja Melayu dan bahasa Melayu. Inilah pesepakatan di Konvensyen Pakatan Rakyat yang di tandatangani oleh pemimpin PAS, PKR dan DAP pada 19 Disember 2009.

Umno sepatutnya malu, setelah mengepalai negara hampir 53 tahun selepas merdeka, ekonomi bumiputera semakin jauh ke belakang. Kalau dinilai dalam peperiksaan, Umno mendapat nombor corot, kerana 53 tahun di dalam kelas masih buta huruf. Kenapa Umno perlu melalak hendak menyalahkan orang lain kerana gagal mencapai tahap ekonomi Bumiputera.

PAS mencadangkan kepada Umno kena banyak muhasabah diri, kenapa terjadi demikian. Pemimpin Umno kena fikir, mereka ada kuasa membuat dasar, melaksana, semuanya berada di dalam gengaman Umno. Pemimpin Umno yang memerintah di negara ini, bukan Umno menjadi pembangkang. Banyak perkara mereka boleh lakukan, kalau pemimpinnya jujur untuk rakyat dan negara.

PAS berpandangan pencapaian ini tidak tercapai kerana Umno melaksanakan dasar Umnoputera. Agih projek bukan kepada mereka yang sepatut dapat, merekalah yang menjadi jutawan 10% dengan mengalibabakan projek yang dapat melalui “hak istimewa orang Umno”.

Siapakah yang menjual ekuiti 30% yang diperuntukkan kepada Bumiputera setiap kali syarikat yang hendak di senaraikan di Bursa Saham Kuala Lumpur? Ke mana pergi dana RM54 bilion untuk ekuiti Bumiputera, sekarang hanya tingga RM2 bilion, bermakna RM52 lesap?

Sekiranya pemimpin Umno amanah dan jujur dengan dana sebanyak RM54 bilion, sudah tentu pencapaian ekuiti Bumiputera sudah melebihi 30%.

PAS pernah terlibat di dalam Majlis Perundingan Ekonomi (MAPEN) tahun 1990 dengan cadangan yang bernas untuk peningkatan ekonomi Bumiputera dan pembelaan kepada kaum lain.

Cadangan PAS disambut baik termasuk di kalangan ahli MAPEN yang terdiri dari kalangan orang bukan Melayu di dalam majlis tersebut. PAS kemukakan cadangan berdasarkan kepada prinsip keadilan dalam Islam yang sejagat. Malangnya cadangan tersebut dibangkul sampah oleh Dr Mahathir yang menjadi Perdana Menteri waktu itu.

PAS lebih berjaya menguruskan ekonomi dengan adil, iaitu membantu kepada mereka yang wajib dibantu. Pengalaman PAS di Kelantan selama 20 tahun berjaya mengangkat taraf hidup orang Melayu dan membantu bukan Melayu yang dhaif. Kesejahteraan dan keharmonian dapat dilihat dengan mata kasar.

Begitu juga kejayaan Terengganu sewaktu pemerintahan PAS pada tahun 1999 hingga 2004 telah berjaya menaikkan taraf hidup rakyat Terengganu daripada miskin nombor dua kepada miskin nombor empat.

Kerajaan PAS Trrengganu juga telah memberi tanah khususnya tapak rumah kepada orang Cina dan kaum lain yang tidak bertanah, kerana mereka adalah golongan yang perlu dibantu.

Kerajaan Kedah baru sahaja diambil alih oleh PAS dan Pakatan Rakyat, telah berjaya menunjukkan prestasi yang baik sehingga menjadi kehairanan bekas pimpinan Umno Kedah, macam mana Datuk Seri Azizan Razak berjaya memerintah Kedah walaupun dengan kekangan kewangan yang parah.

Sampailah masanya PAS menggantikan Umno berdasarkan rekod dan prestasi negeri yang PAS pimpin untuk kesejahteraan rakyat berbagai kaum di negara ini.


Sumber:Harakahdaily.net,
21.8.2010

Thursday, August 19, 2010

Gerakan Islam Transnasional Dan Pengaruhnya Di Indonesia


PENDAHULUAN

Bersifat transnasional.
Ideologi gerakan tidak lagi bertumpu pada konsep nation-state, melainkan konsep umat.
Didominasi oleh corak pemikiran skripturalis, fundamentalisme atau radikal.
Secara parsial mengadaptasi gagasan dan instrumen modern
Gerakan Islam yang bersifat transnasional.
Ikhwanul Muslimun
Hizbut Tahrir
Jihadi
Salafi Dakwah dan Salafi Sururi
Jamaah Tabligh (Gerakan Dakwah)
Syiah

IKHWANUL MUSLIMUN


Persebarannya IM kurang lebih di 70 negara, mulai dari Eropa, Timur Tengah, Asia Tengah, Asia Tenggara hingga Amerika Serikat dan Kanada. Hingga kini pusat jaringan di IM Mesir.
Sifat jaringan sangat fleksibel dan setengah tertutup. Nama gerakan berbeda-beda di setiap negara. Meskipun demikian, semua disatukan oleh pemikiran dan metodologi Ikhwan.
Kekuatan utama gerakan ini adalah pembentukan kelompok-kelompok pengajian (halaqoh)
Secara umum, gerakan Ikhwan sekarang ini terbelah dalam dua arus besar.
Ikhwan Tarbiyah.
Ikhwan Jihad



IKHWANUL MUSLIMUN TARBIYAH

Ikhwan versi tarbiyah merupakan ikhwan versi resmi. Secara internasional dikendalikan oleh Mursyid Am ketujuh yaitu Muhammad Mahdi Akif.
Ikhwan versi Tarbiyah tidak terlalu radikal.
Tujuan utamanya tetap, yaitu membentuk “daulah Islamiyah”. Namun, cara yang ditempuh bersifat non-kekerasan. Mereka dapat memanfaatkan istrumen demokrasi untuk mewujudkan cita-cita tersebut.
Kemenangan partai Ikhwan di Aljazair, FIS, menjadi momentum penting bahwa jalur tarbiyah, moderat dan parlementarian, dapat menemukan efektivitasnya.
Model tarbiyah kemudian diterima secara luas di beberapa negara, termasuk di Indonesia. Model ini sekarang menjadi katup penyelamat penting, tatkala Ikhwan Jihadi sedang terpukul di beberapa negara.

IKHWANUL MUSLIMUN VERSI TARBIYAH

Perkembangan mutakhir memperlihatkan, gerakan Ikhwan Tarbiyah telah memperoleh kursi di parlemen secara cukup meyakinkan; diantaranya adalah :

Mesir, 88 kursi (20 persen)
Aljazair, 38 kursi (7 persen)
Bahrain, 4 kursi dari 12 kursi (33 persen)
Jordania, 20 kursi dari 84 kursi (23 persen).
Kurdistan, 13 persen dari 275 (5 persen)
Kuwait, 4 kursi dari 50 ( 8 persen)
Maroko, 42 kursi dari 325 ( 13 persen)
Palestina, 74 kursi dari 132 (56 persen)
Tunisia, (14 persen)
Yaman, 46 kursi dari 301 (22,6 persen)
Turki, (34 persen)
Bangladesh, 18 dari 300 kursi (6 persen)
Indonesia, 45 kursi dari 550 kursi (8 persen)


IKHWANUL MUSLIMUN VERSI TARBIYAH

Jalur Tarbiyah memasuki Indonesia pada dekade 1980-an. Tokoh penting yang mengusung jalur ini adalah Rahmat Abdullah dan Hilmi Aminudin Hasan.
Ada tiga jalur penting pengembangan Ikhwan Tarbiyah di Indonesia.
Kelompok Usroh di kampus.
alumni Timur Tengah
Alumni LPPIA,
Pertemuan tiga jalur inilah yang selanjutnya melahirkan PKS sekarang ini.


Mewabahnya gerakan Jihadi dipicu oleh perang Afganistan.
Bahan baku utama gerakan ini terutama berasal dari gerakan Ikhwan sayap radikal dan Salafy sayap radikal.
Pemikir besarnya adalah Abdullah Azzam, Aiman Zawahiri, dan Sheikh Abu Muhammad Al Maqdisy. Sedang operator utamanya adalah Usamah bin Laden (berbeda dalam nama dan bahasa, namun bersatu dalam bentuk dan tujuan - muhtalilifah al Asma’ wa al lughat Muttahidah al Asykal wa al aghrad).
Pertemuan antara pengikut ikhwan sayap radikal dan salafy radikal inilah yang menjadi tiang utama gerakan jihadi.
Pengikut gerakan ini sebagian besar adalah alumni Afgan, Moro dan Chechnya.

JIHADI: IKHWANI DAN SALAFY

Bahan baku gerakan jihadi di Indonesia terutama berasal dari aktivis Darul Islam (DI) Faksi Abdullah Sungkar.
Dalam konteks rekrutmen dan pematangan jamaah jihad, Abdullah Sunkar dan Baasyir merupakan tokoh kunci.
Basis pendukung gerakan Jihadi umumnya masih didominasi pengikut DI, khususnya jaringan pesantren Ngruki serta alumni Afgan dan Moro.

HIZBUT TAHRIR

Perbedaannya dengan ikhwan adalah penolakannya terhadap konsep demokrasi dan tekanannya terhadap paham kekhalifahan.
Metode perjuangan: tiga tahap (kaderisasi, sosialisasi, dan merebut kekuasaan).
Agenda utamanya adalah mewujudkan proyek kekhalifahan dunia
Pusat jaringan kemungkinan berada di The West Bank dan kini dikendalikan oleh Abu Rashta.
Wilayah pengembangan utama HT adalah negara-negara Asia Tengah, seperti Uzbekistan, Tajikistan dan Kazahtan. HT juga kuat di Asia Selatan, terutama Bangladesh dan Pakistan.


HIZBUT TAHRIR

Gerakan Hizbut Tahrir di Indonesia berawal dari para aktivis masjid kampus Mesjid Al-Ghifari, IPB Bogor. Dibentuk kemudian halaqah-halaqah (pengajian-pengajian kecil) untuk mengeksplorasi gagasan-gagasan HT.

Sebuah konferensi Internasional soal Khilafah Islamiyah digelar di Istora Senayan pada 2002. Konferensi juga menandai lahirnya organisasi Hizbut Tahrir di Indonesia. Organisasi ini langsung memproklamirkan diri sebagai partai politik yang berideologi Islam, namun menolak bergabung dengan sistem politik yang ada.
Penolakan ini merupakan bentuk baku dari HT Internasional.
Pimpinan HTI sekarang adlah Hafidz Abdurrahman.
Dalam pengembangannya, sasaran dakwah HT adalah masjid-masjid jami di kabupaten.

SALAFI DAKWAH

Gerakan Salafi Dakwah merupakan bagian dari paham Wahabi.
Gerakan ini untuk membendung pengaruh Ikhwanul Muslimin, Syiah, Hizbut Tahrir, Jamaah Tabliqh dan aliran lainnya.
Gerakan ini berkembang secara internasional melalui jaringan guru-murid ulama-ulama Wahabi dan dukungan dana pemerintah Arab Saudi.
Tokoh sentral gerakan ini adalah Bin Bazz, Nashiruddin Al-Bani, dan Skheh Mugbil.
Pendekatan : tekstual, kemurnian aqidah, dan apolitik

SALAFI DAKWAH DAN SALAFI SURURI

Gerakan salafi baru muncul di Indonesia pada awal dekade 1980-an.
Alumni LIPIA angkatan pertama, kini menjadi tokoh terkemuka di kalangan salafi.
Generasi pertama LIPIA tersebut sangat anti terhadap kelompok Ikhwanul Muslimin, Hizbut tahrir, Jamaah Tabligh dan Darul Islam.
Di Indonesia sendiri, banyak sekali kalangan salafi termasuk sururiyah atau yang mempunyai pandangan yang berbeda dengan kalangan salafi puritan.

SALAFI DAKWAH DAN SALAFI SURURI

Oleh karena modus pengembangan berbasis pesantren, maka gerakan salafy di Indonesia umumnya bertabrakan langsung dengan konstituen NU. Hal ini sudah terjadi di NTB di mana sejumlah konflik terbuka sudah berlangsung.
Meskipun secara teoritis dapat seiring dengan Persis, namun dalam kenyataannya Salafy cenderung mengambil jarak dengan Persis.

Salafy juga mengambil sikap konfrontatif dengan Ikhwan, Syiah maupun Jamaah Tablig.
Tokoh dan Pesantren Salafy Sururi di Indonesia:
Yusuf Ustman Baisa, Lc (dulu di Ma'had Ali Al Irsyad Tengaran dan d'ai resmi al-Lajna al-Khairiyah a-Musytarakah),
Syarif Fuad Hazza' (da'i dari Mesir dan kaki tangan Jum'iyyah Islamiyah Kuwait. Ma'had al-Irsyad. Tengaran, Salatiga),
Abu Nida' Khomsaha Sofwan, Lc (Mudir Yayasan At-Turats, Yogyakarta, bekerja sama dengan yayasan sempalan Islam-hizbi- Ihya'tul Turats Kuwait dan al-Haramain Foundation)
Aunur Rafiq Ghufron, (Ma'had Al Furqan, Gresik )
Abu Haidar, dkk (As Sunnah, Bandung )
Kholid Syamhudi (Ma'had Imam Bukhari )
Ust Abu Husham Muhammad Nur Huda, Ust Abu Ali Noor Ahmad Setiawan, ST, MT, Aris Munandar, SS (LBI Al Atsary Jogjakarta)
Ahmas Faiz Asufuddin (Ma'had Imam Bukhari, Solo dan Pimpinan Umum Majalah as Sunnah )
Abu Qatadah, Yazid Zawwa, Abdul Hakim Abdat (Al Haramain-Al Sofwah-DDII eks Masyumi ).
Abu Nida, dll (Islamic Center Bin Baz )
Abu Abbas, Abu Isa, Abu Mush'ab, Mujahid (Mahad Jamilurahman Bantul).
Abu Nida Chomsaha Sofwan dkk, (Yayasan Majelis At Turats Al Islamy Jogjakarta)
Umar Budiargo, Lc, Khudlori, Lc, Aris Munandar, SS, Ridwan Hamidi, Lc (PP Taruna Al Qur'an), (alumni Madinah, disebut tokoh freeline).
Muhammad Yusuf Harun, MA, dai al Sofwa, (L-Data pusat) (aldakwah.org)
Abu Umar Abdillah (pernah klik dgn tokoh Khawarij, Farid Ahmad Okbah dari PP Al Irsyad.
Salafy Indonesia yang non politik
Al Ustadz Muhammad Umar As Sewed, Jafar Umar Talib dan Syaikh Abdullaah Al-Farsi.
Al Maidani, pengasuh PP Al Anshor Jogjakarta, Al Ustadz Abdul Mu'thidan ustadz Qomar Su'aidi, Lc,
Pompes Dhiyaus Sunnah Cirebon, Ustadz Muhammad Umar As sewed
Ustadz Abdurahman Wonosari (Murid Syaikh Muqbil bin Haadi, Dammaj, Yaman
Al Ustadz Abu Usamah bin Rawiyah An Nawawi
Lajnah Dakwah As Salafiyyah Jl. Parakan Asih No. 15, Bandung Jabar
Ma'had Ittiba'us Sunnah : Jl. Syuhada No. 02 Sampung - Sidorejo - Plaosan - Magetan - Jawa Timur
Abu Yahya Riski (tidak bergabung dengan ustadz Salafy, menyendiri, belum umumkan taubatnya, tinggal di Klaten)
Abdullah Amin (tidak bergabung dengan ustadz Salafy, menyendiri, belum umumkan taubatnya, masih memakai fasilitas ma'had Ighotsah Dammam, Kediri)
Ustadz Askari (Sudah bertaubat, aktif dakwah di Balik Papan, Kaltim)
Ustadz Muhammad Sarbini (Sudah bertaubat, aktif dakwah di Muntilan, Magelang)
Ibnu Yunus (sudah bertaubat, aktif berdawah di Makassar, informasi dari ustadz Azhari Asri sms tgl 22/9/2005)
Abu Mas'ud (sudah bertaubat, salah seorang rekannya hadir di Daurah Masyayikh Yaman kemarin)

GERAKAN SYIAH

Jaringan Syiah internasional sekarang ini terbagi dalam dua wilayah.
Pertama, wilayah utama yaitu daerah bekas wilayah imperium Persia. Dalam wilayah utama, pengembangan Syiah dilakukan dengan pendekatan politik dan kultural.
Wilayah kedua adalah wilayah pinggiran dimana areanya meliputi negara-negara di luar wilayah imperium Persia. Dalam wilayah ini, pendekatan kultural lebih diutamakan.
Dalam wilayah bekas Persia, terdapat lima maraji penting yaitu:
Marja Irani. Tokoh utama Marja Irani adalah Ali Hosseini Khamenei
Marja Iraq. Tokoh utamanya adalah Ali Hosseini Sistani
Marja Bahrain. Tokoh utama : Issa Ahmed Qassim.
Marja Lebanon. Tokoh utama : Mohammad Hussein Fadlallah.
Marja Afganistan, tokoh utama : Qorban Ali Kaboli”.
Lima Maraji inilah yang sekarang menjadi kiblat pengembangan Syiah Internasional.


Secara kultural, Syi’ah telah masuk ke Indonesia bersamaan dengan kedatangan Islam ke Nusantara melalui jalur perdagangan dan dakwah dalam bentuknya yang taqiyah.
Setelah terjadi Revolusi Islam Iran (1979), pada awal gerakannya bersifat intelektual, namun sejak kehadiran alumnus Qum gerakan Syi’ah mulai mengembangkan Fiqh Syi’ah, sehingga muncullah lembaga-lembaga Syi’ah.
Syi’ah di Indonesia ada dua corak:
Syi’ah Politik, untuk membentuk Negara Islam (para pengikut ide-ide politik dan intelektual Syi’ah)
Syi’ah non politik, untuk membentuk masyarakat Syi’ah (para pengikut fiqhiyah syi’ah)

Syiah mengalami perselisihan, namun tidak mengarah kepada perpecahan, karena saling melengkapi:

Kubu pertama adalah LKAB (Lembaga komunikasi Ahlul Bait) yang merupakan wadah para alumni al Qum. Kubu ini dimotori oleh ICC Jakarta yang merupakan perpanjangan tangan pemerintah Republik Islam Iran (RII). LKAB membawai Yayasan Al Munthazar, Fathimah Aqilah, Ar Radiyah, Mulla Sadra, An Naqi, Al Kubra, Al Washilah, MT Ar Riyahi dan gerakan dakwah Al Husainy. LKAB berkantor di Jl Bintaro KODAM Grand Bintaro Jaksel.
Kubu kedua dipegang oleh IJABI. Dalam kubu ini metode taqiyah kurang disenangi. Sebaliknya, IJABI tampak lebih pluralis. Hal ini terlihat dari beberapa tokoh Sunni yang menjadi pengikut IJABI. Kiblat IJABI, bukanlah ke Iran, melainkan Marja Lebanon di bawah pimpinan Ayatollah Sayyed Mohammad Hussein Fadlallah. Tokoh utama di Indonesia adalah Dr Jalaluddin Rahmat.

Para pengikut Syi’ah keturunan Arab melakukan gerakan dengan bertaqiyah (sikap menyembunyikan diri), tidak mau berterus terang mengakui sebagai pengikut syi’ah, secara dhahir mereka tampil sebagai orang syafi’i, seperti Habib Ali Baagil (otak pengeboman Gedung BEJ), Habib Husein Al Habsyi (Presiden Ikhwanul Muslimin Indonesia), Abdullah As Segaf (Ikatan persatuan Ahlul Bait Indonesia), Habib Saleh Al Idrus (majelis Dzikir Nurkhaerat Poso-tokoh perlawanan Poso) dll.
Jaringan Syiah di Jawa Timur berpusat di Ponpes YAPI Bangil pimpinan Ustad Husen Al Habsyi, sedangkan jaringan Syi’ah di Jawa tengah ber[usat di Ponpes Al Hadi Pekalongan pimpinan Ahmad Baraqbah dan Toha Musawa. Di Yogyakarta bepusat di Yayasan Roushan Fikr yang dipimpin oleh Sofwan (kader Syiah radikal).


Langkah utama Syi’ah Indonesia saat ini:
Mengkonsolidasikan semua yayasan Syi’ah dan meminimalisir perbedaan
Berupaya keberadaanya diterima oleh kalangan muslim Indonesia dengan melakukan kegiatan-kegiatan sosial.
Berupaya mendirikan Marja al Taqlid sebuah institusi agama yang sangat terpusat, diisi oleh ulama-ulama syi’ah terkemuka dan memiliki otoritas penuh untuk pembentukan pemerintah dan konstitusi Islam

JAMAAH TABLIG (Gerakan Dakwah)

Apolitik
Gabungan antara wahabisme dan suffisme.
Menjadi bahan baku bagi gerakan sunni radikal (Harakatul Mujahidin)
Jamaah Tabligh di Indonesia mempunyai anggota yang cukup banyak. Anggota Jamaah Tabligh di Indonesia sangat bervariasi, mulai dari artis seperti Gito Rollies sampai dengan tentara, kalangan profesional dll.
Sasaran utama pengembangan Jamaah Tablig umumnya kalangan perkotaan terutama yang tidak menyukai aktivitas politik dan ada minat terhadap sufisme.
Sebanyak 20.000 anggota jamaah tabligh siap khuruj ke berbagai pelosok di Indonesia.

Penutup

Gerakan Islam transnasional masih akan terus berkembang luas di masyarakat Indonesia.
Akan menggerogoti basis-basis gerakan Islam lokal. Basis Muhammadiyah di perkotaan umpamanya, sekarang ini sedang digerogoti oleh jamaah Ikhwan dan HT. Jamaah tabligh mengerogoti beberapa konstituen penting NU di perkotaan. Sedangkan gerakan salafi, berusaha mengambil jamaah NU puritan dengan pendekatan pesantren. Adapun Jamaah Tabligh sedang mengincar komunias-komuntas sufi.
Untuk sementara ini, konflik besar antara gerakan Islam lokal dan gerakan Islam Transnasional memang belum terjadi. Namun, letupan-letupan kecil sudah terjadi, seperti kasus di NTB.

Sesama jaringan internasional di Indonesia ternyata terlibat ketegangan yang kuat. Jamaah Ikhwan umpamanya, tidak pernah bertemu dengan HT. Sedangkan Salafi sangat getol mengecam gerakan Ikhwan, HT, maupun Jamah Tablig.

Meskipun terjadi persaingan yang serius, semua gerakan transnasional tersebut ternyata bertemu dalam agenda terwujudnya pemerintahan Islam. Kecuali Salafi Dakwah dan Jamaah Tablig yang, untuk sementara, bersifat apolitik.

Apabila melihat kecenderungannya, maka jamaah Ikhwan, HT dan Syiah tampaknya paling berpotensi untuk terus membesar. Ketiga jaringan ini untuk masa yang akan datang menjadi saingan serius gerakan Islam lokal.

Gerakan Islam lokal (Sunni moderat) tampaknya paling ketinggalan dalam kompetisi global ini. Hal ini karena, gerakan Islam lokal semata-mata berbasis nation-state dan tidak mempunyai jaringan internasional yang kuat.


sumbangan: Mansor AlMuhammadi
19.8.2010.

Wednesday, August 18, 2010

GAJI SULTAN-SULTAN DAN PEMIMPIN NEGARA

Kerajaan Persekutuan membelanjakan sejumlah wang sebagai emolumens and
persaraan pemimpin Negara, sebagaimana yang diluluskan Parlimen. Ini
termasuk elauns kepada DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong,
Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong dan sekelian anggota
eksekutif dan Ahli Parlimen (Dewan Rakyat dan Negara).

Elauns untuk DYMM SPB YDP Agong:

Ini adalah dibawah Undang-undang Malaysia Akta 269 (Akta Peruntukan
Diraja 1982). Ini bajet tahunan untuk SPB YDP Agong. Ianya akan
dibayar secara bulanan kepada SPB YDP Agong. Selain dari elaun untuk
SPB YDP Agong ni, mereka masih dapat elaun DYMM Sultan dari negeri
masing masing.

1. Privy Purse – RM 360,000.00 (bulanan adalah RM 30,000.00).
2. Elaun kerajaan – RM 120,000.00 (bulanan sebanyak RM 10,000.00)
3. Elaun diraja Istana Negara – RM 144,000.00 (bulanan sebanyak RM 12,000.00)

Maka, jumlah elauns sebulan SPB YDP Agong adalah sebanyak RM 52,000.00

Elauns untuk DYMM SPB Raja Permaisuri Agong:

1. Privy Purse - RM 67,200,00 (RM 5,600,00 sebulan).
2. Elaun kerajaan – RM 21,600.00 (RM 1,800.00 sebulan).

Maka, jumlah elauns sebulan SPB Raja Permaisuri Agong dapat ialah RM 7,400.00

Selain daripada tu, setiap tahun SPB YDP Agong dapat peruntukan lebih
RM 53 million untuk perbelanjaan istana, sambutan tetamu dan untuk
gaji pekerja dan kakitangan istana. Pecahan bajetnya adalah seperti
berikut:

1. Perbelanjaan istana, keraian dan sambutan tetamu – RM 52,259,100.00

2. Gaji kakitangan istana – RM 1,004,880.00

Elauns mantan SPB YDP Agong dan SPB Raja Permaisuri Agong

Elaun untuk mantan SPB YDP Agong dan mantan Raja Permaisuri Agong
(Termaktub dibawah peruntukan Undang-undang Malaysia Akta 270 (Akta
Istana Negara Elaun-elaun Diraja 1982) pindaan 2006).

Dibawah akta ni elaun akan dibayar kepada mantan SPB YDP Agong dan
mantan SPB Raja Permaisuri Agong setiap bulan untuk seumur hidup.

1. Elaun Diraja Istana Negara untuk mantan SPB YDP Agong – RM 15,180.00 sebulan.
2. Elaun Diraja Istana Negara untuk mantan Raja Permaisuri Agong – RM
4,500.00 sebulan.

Pencen khas untuk balu SPB YDP Agong

Ini adalah pencen untuk balu SPB YDP Agong. Bermakna kalau seorang SPB
YDP Agong itu mangkat semasa dalam takhta, maka balu baginda (yang
juga SPB Raja Permaisuri Agong) akan dapat pencen ini, termaktub di
bawah Undang-undang Malaysia Akta 223 (Akta Pencen Khas Raja
Permaisuri Agong 1979).

Inilah elauns yang dinikmati balu SPB YDP Agong yang mangkat semasa
diatas takhta:

1. Pencen seumur hidup – RM 4,500.00 sebulan.
2. Kereta (cukai jalan dan bayaran pendaftaran percuma) atau wang
pukal RM 250,000.00 untuk motorkar. Imbuhan tambahan RM 2,590.87
sebulan untuk pemandu dan penyelengaraan motorkar juga dinikmati.
3. Rumah Kerajaan yang akan disenggara oleh Kerajaan atau wang pukal RM 750,000.

Elaun DYMM Sultan dan kerabat (contoh Kedah)

Elaun untuk Sultan dan kerabat bagi setiap negeri adalah dibawah
peruntukan negeri masing-masing. Setiap negeri ada Enakmen Peruntukan
Diraja, yang diluluskan Dewan Undang Negeri masing masing. Ini contoh
untuk Kedah. Secara asasnya, ianya dipraktikan di negeri negeri lain
pun lebih kurang sama juga jumlah dan nilainya.

1. Elaun Sultan – RM 52,600.00 sebulan
2. Elaun keraian Sultan – RM 15,480.00 sebulan

So, setiap bulan Sultan (contoh disini ialah Sultan Kedah) ialah
sebanyak RM 68,080.00

Untuk Sultanah pula elaunnya adalah

1. Elaun Sultanah – RM 12,000.00 sebulan
2. Elaun peribadi Sultanah – RM 2,600.00 sebulan.

Jumlah elaun Sultanah ialah RM 14,600.00 sebulan



Elaun lain lain untuk kerabat ialah:

Raja Muda - RM 13,000.00
Raja Puan Muda – RM 5,200.00
Tunku Bendahara - RM 4,000.00
Isteri Tunku Bendahara - RM 1,250.00
Tunku Temenggung – RM 3,500.00
Isteri Tunku Temenggung - RM 900.00
Tunku Laksamana – RM 3,000.00
Isteri Tunku Laksamana - RM 600.00

Banyak lagi elaun untuk kerabat bergelar.

Selain daripada tu kerabat-kerabat lain pun dapat elauns juga. Contoh
macam anakanda anakanda Sultan dapat elauns RM 1,000.00 sebulan and
kerabat jauh sikit (bukan anak Sultan) dinamakan kerabat kategori 2
juga dapat elauns sebanyak RM 500.00 sebulan.


Gaji dan elauns untuk Perdana Menteri, Menteri dan Ahli Parlimen

Ini semua adalah dibawah Undang-undang Ahli Parlimen (Saraan) pindaan 2005

Gaji untuk Perdana Menteri, Menteri, MP adalah seperti berikut:

Perdana Menteri – RM 22,826.65 sebulan
Timbalan Perdana Menteri – RM 18,168.15 sebulan
Menteri-Menteri Kabinet - RM 14,907.20 sebulan.
Timbalan Menteri-Menteri - RM 10,847.65 sebulan
Setiausaha Parlimen - RM 7,187.40 sebulan

Ahli Dewan Negara – RM 6,508.59
Ahli Dewan Rakyat – RM 4,112.79

YAB Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri dan juga
Menteri Kewangan dan Menteri Keselamatan Dalam Negeri dan juga dia
adalah MP, maka pendapatan sebulan beliau adalah:

= RM 22,826.65 + (RM 14,907.20 x 2) + RM 4,112.79
= RM 56,753.84 sebulan

Formula untuk pengiraan elauns mantan Ahli Parlimen.

Pencen:
1/144 x tempoh perkhidmatan (bulan) x Gaji

Minimum pencen dapat ialah separuh dari gaji MP. Bermakna kalau jadi
MP satu penggal pun akan dapat pencen paling sikit pun RM 2,056.40 .
Lagi lama berkhidmat sebagai MP, lagi banyak pencen dia akan dapat.

Gratuiti:
1/48 x Gaji x 12 x tempoh perkhidmatan (bulan)

Ini tidak termasuk elaun perjalanan, penginapan dan peribadi yang
boleh dipinta sekiranya Ahli Parlimen menghadiri penggal sessi
persidangan Dewan Rakyat atau Dewan Negara.

:: "Emolumens" nih macam diambil dari perkataan Inggeris "emolument",
yang bererti: a salary, fee, or benefit from employment or office.

:: It is not in my intention to bring any bad names or reputation to
anybody. This is just for common knowledge. Kalau nak compare2 gaji,
atau untuk perancangan kareer masa hadapan, boleh juga..

kiriman:Fazli Yamani,
by emel,
18.8.2010.

KESIHATAN




KHASIAT BUAH PISANG

Khasiat Buah Pisang Perhatian: Jangan sekali-kali menyimpan pisang dalam peti sejuk. Lepas baca anda semua pasti akan pandang tinggi pada buah pisang. Pisang mengandungi 3 jenis gula semulajadi –sukrosa, fruktosa dan glukosa yang digabungkan dengan gentian. Pisang memberikan tenaga kepada manusia dengan kadar segera dan berterusan. Kajian yang telah dibuat menunjukkan bahawa 2 biji pisang mempunyai cukup tenaga untuk senaman selama 90 minit. Tidak hairanlah pisang dijadikan buah utama kepada atlit terkenal dunia. Bukan itu saja, malah pisang juga amat sesuai untuk mencegah dan merawat beberapa jenis penyakit, menjadikannya amat sesuai dalam pemakanan kita seharian.

Tekanan: Merujuk kepada survey terbaru yang dijalankan oleh MIND terhadap pesakit-pesakit tekanan jiwa, kebanyakan daripada mereka kembali pulih selepas makan pisang. Ini kerana pisang mengandungi tryptophan, iaitu sejenis protin yang bertukar kepada serotonin dalam tubuh manusia, yang menyebabkan kita tenang, mengembalikan mud dan secara amnya membuatkan kita berasa gembira.

PMS: Lupakan pil-pil hospital –makan sahaja pisang. Vitamin B6 yang terkandung mampu meneutralkan paras glukosa dalam darah, yang boleh mengembalikan mud anda.

Anemia:Dengan kandungan zat besi yang tinggi, pisang mampu mengawal pertumbuhan hemoglobin dalam darah , yang secara tak langsung membantu dalam kes-kes anemia.

Tekanan Darah Tinggi: Buah tropikal unik ini mengandungi kadar potasium yang tinggi –garam rendah, menjadikannya sempurna untuk menstabilkan tekanan darah.

Kuasa Minda: Kajian dibuat terhadap 200 pelajar di sebuah sekolah di mana semasa peperiksaan dijalankan, mereka diberi makan pisang untuk sarapan, rehat, dan makan tengahari. Keputusannya, buah pisang yang mengandungi kadar potasium yang tinggi dapat membantu pembelajaran dengan menjadikan pelajar-pelajar itu lebih cekap (alert).


Penghadaman: Gentian tinggi, jadikan pisang sebagai diet seharian anda pasti membantu menstabilkan tindakan usus kecil dan besar.

Keletihan: Salah satu cara terbaik untuk mengurangkan keletihan ialah dengan membuat minuman pisang susu campur madu . Pisang bertindak menyejukkan perut dan dengan bantuan madu dapat membina semula kandungan gula dalam darah yang berkurangan akibat keletihan, manakala susu pula memperbetulkan sistem hidrasi semula anda.


Panas Jantung: Pisang mempunyai kesan anti-asid semulajadi dalam badan. Oleh itu, jika anda menghadapi rasa panas di jantung, cuba makan pisanguntuk pemulihan yang baik.

Demam Pagi: Jadikan pisang sebagai snek setiap hari untuk membantu memelihara kadar gula dalam darah untuk mengelakkan demam pagi.


Gigitan Nyamuk: Sebelum menggunakan krim gigitan serangga, cuba sapukan kawasan bekas gigitan nyamuk dengan lapisan dalam kulit pisang. Ramai yang telah berjaya mengatasi kegatalan akibat gigitan nyamuk dengan cara ini.

Saraf:Pisang mengandungi kadar vitamin B yang tinggi yang dapat membantu menenangkan sistem saraf anda .

Obesiti dan Tekanan Kerja:Kajian di Institut Psikologi di Austria mendapati tekanan kerja menjadi pemangkin kepada pengambilan makanan seperti coklat dan kerepek . Berdasarkan 5,000 pesakit hospital, kajian mendapati kebanyakan pesakit obes membuat kerja-kerja tekanan tinggi. Laporan juga menyatakan, untuk mengatasi masalah ini, kita perlu mengawal kadar gula dalam darah dengan mengambil makanan karbohidrat tinggi setiap 2 jam untuk mengekalkan kadar yang stabil . Makanlah pisang.

Ulser: Pisang amat baik dalam pencegahan ulser kerana ia bersifat lembut dan tidak mencederakan organ dalaman kita. Ia juga bertindak sebagai peneutral lebihan asid serta mengurangkan kepedihan dengan bertindak menyaluti lapisan dinding

Kawalan Suhu: Ramai yang percaya bahawa dengan memakan pisang, ia dapat menurunkan suhu kedua-dua fizikal dan emosi kepada ibu-ibu mengandung. Di Thailand sebagai contoh, ibu mengandung mengambil pisang untuk memastikan bayi yang dilahirkan itu menjadi seorang yang penyabar (cool).


Seasonal Affective Disorder (SAD):Penyakit ini merupakan simptom yang terjadi akibat daripada kurangnya pendedahan kepada cahaya matahari . Pisang dapat membantu pesakit ini kerana ia mengandungi tryptophan semulajadi yang membaikpulih mud kita.


Ketagihan Rokok & Tembakau:Pisang dapat membantu perokok yang ingin berhenti merokok. Vitamin B6, B12, potasium dan magnesium yang terdapat dalam pisang, ia dapat membantu tubuh kita dalam membaikpulih kesan nikotin terhadap tubuh .


Stress: Potasium merupakan bahan mineral vital, yang membantu menormalkan degupan jantung, menghantar oksigen kepada otak dan mengimbangi kandungan air dalam tubuh . Bila kita stres, kadar metabolisma kita naik, menyebabkan kadar potassium menurun. Keadaan ini dapat diimbangi semula dengan bantuan snek pisang yang tinggi potassium.

Strok:Mengikut kajian dalam buku „The New England Journal of Medicine„, mengambil pisang sebagai diet harian mampu mengurangkan risiko kematian akibat strok sebanyak 40%!


Lain-lain Penyakit Kulit: Pengamal perubatan semulajadi (alternatif) berpendapat, untuk menghilangkan pelbagai masalah kulit, termasuk jerawat, kudis, parut, kurap, dan sebagainya, ambil sekeping kulit pisang, tampalkan sebelah dalam kulit pisang itu pada tempat yang ingin dirawat dengan menggunakan plaster luka biasa atau pun plaster bedah . Jadi, pisang memang merupakan ubat semulajadi kepada banyak penyakit. Jika dibandingkan dengan epal, pisang mempunyai 4 kali ganda kandungan protin, 2 kali karbohidrat, 3 kali fosforus, 5 kali vitamin A dan zat besi, dan 2 kali vitamin dan mineral lain. Ia juga kaya dengan potassium dan merupakan salah satu makanan terbaik yang mudah didapati. Jadi mungkin inilah masa untuk berubah kepada kata yang biasa disebut-sebut, “Sebiji pisang sehari dapat menjauhkan doktor!”

kiriman Mohd Yatim Bahari,
melalui emel,
18.8.2010.

Tuesday, August 17, 2010

Anwar Dikecewakan Lagi, Mahkamah Tolak Permohonan Gugurkan Kes Fitnah II

Oleh Sidiqin Omar

KUALA LUMPUR 16 Ogos - Pasukan pembelaan Datuk Seri Anwar Ibrahim berdepan dengan kekecewaan apabila Mahkamah Tinggi menolak permohonan Ketua Pembangkang untuk menggugurkan tertuduhan Fitnah II terhadapnya.

Ketika membacakan keputusannya pagi tadi, Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah berkata dakwaan hubungan romantis pengadu dan saksi utama, Mohd Saiful Bukhari Azlan dan Timbalan Pendakwa Raya Farah Azlina Latif tidak menjejaskan integriti pihak pendakwaan.

Hakim pengulangi pendirian Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail semasa memgumumkan pengguguran Farah daripada pasukan pendakwaan bahawa peranan peguam itu dalam kes tersebut hanya terhad kepada mengambil nota.

"Farah tidak ada akses pada kertas penyiasatan, maknanya Saiful pun tidak ada akses," kata Mohamad Zabidin.

Atas alasan itu kata hakil lagi dakwaan pihak pembelaan Anwar tidak mendapat perbicaraan yang adil disebabkan hubungan sulit itu tidak timbul.

Sebelum itu Anwar juga telah membuat laporan polis terhadap Saiful dan Farah mendesak agar pihak polis menyiasat dakwaan itu.

Pada prosiding perbicaraan sebelum ini Anwar juga berusaha untuk menggugurkan kes beliau dengan berhujah dakwaan itu lemah berdasarkan "tidak ada hasil klinikal menunjukkan berlaku penetrasi atau tembusan ke dubur/rektum", namun hakim menolak permohonan beliau pada peringkat Mahkamah Tinggi, Mahkamah Rayuan dan akhirnya Mahkamah Persekutuan.


Perbicaraan yang disambung semula pagi ini selepas ditangguhkan pada 10 Ogos lalu bermula dengan penghujahan ketua pasukan pembelaan, Karpal Singh yang menegaskan berikutan hubungan sulit tersebut, Saiful didakwa mempunyai akses terhadap kertas siasatan dan dokumen sensitif berkaitan.

Ketika menemu media du perkarangan mahkamah, peguam Sankara Nair berkata pihaknya kecewa dengan keputusan tersebut kerana sebelum ini mereka juga gagal untuk mendapatkan kebenaran menampilkan Farah dan Saiful ke mahkamah bagi menuntut mereka membuat penafian hubungan sulit tersebut.

"Keputusan pagi ini sangat mengecewakan. Namun, kami akan failkan notis rayuan dan juga permohonan bagi menangguhkan perbicaraan pada jam 1.00 tengah hari ini," kata Sankara.

Sumber:Suara Keadilan,
17.8.2010
Penyelewengan Dalam Felcra Didakwa Lebih Dahsyat Daripada Felda

Oleh Fazli Othman

KUALA LUMPUR 17 Ogos - Pengerusi Persatuan Anak-anak Peneroka Felda Kebangsaan Mazlan Aliman mendesak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menjalankan siasatan terhadap dakwaan terdapat sekurang-kurangnya 22 kes penyelewengan dan salahguna kuasa di dalam Lembaga Penyatuan dan Pemulihan Tanah Persekutuan (Felcra) yang telah diadukan sejak 31 Januari 2009.

Mazlan juga mendesak rombakan besar-besaran harus dibuat melibatkan pegawai kanan Felcra yang didakwa terbabit secara langsung dan mengkhianati kepercayaan yang telah diamanahkan untuk mengurus agensi itu.

Justeru itu beliau mahu satu Suruhanjaya DiRaja ditubuhkan bagi menyiasat dakwaan kepincangan Felcra yang dianggap lebih buruk daripada apa yang dihadapi oleh peneroka Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda).

Bercakap kepada media di ibu pejabat PAS, Jalan Raja Laut pagi tadi, Mazlan yang juga Pengerusi Lajnah Pembangunan Tanah dan Wilayah PAS Pusat berkata antara dakwaan penyelewengan yang berlaku termasuk yang membabitkan wang koperasi peserta Felcra Berhad,kepincangan di Special Business Unit Felcra Berhad dan penyelewengan dalam pelaburan pembelian bon bernilai RM17 juta yang tidak mendapat kelulusan serta elemen rasuah dalam pembekalan baja Keiserite yang tidak mematuhi spesifikasi.

Bagaimanapun menurutnya, pendedahan akan dibuat secara bersiri dan mendesak pihak Felcra menjawab semua dakwaan yang dikemukakan beliau yang diperolhei hasil aduan peneroka agensi itu.

"Kita akan dedahkan perkara ini secara bersiri seperti yang dijanjikan pada himpunan warga Felcra Kebangsaan di Felcra Bandar Seberang Perak pada 31 Julai dan 1 Ogos lalu," kata Mazlan.

Program tersebut hanya berjaya diadakan selama satu hari apabila pihak polis dan anggota unit simpanan persekutuan (FRU) menggempur perhimpunan sebelum acara perasmian kemuncak pada malam 1 Ogos.

Himpunan tersebut juga mendapat tekanan hebat daripada pihak pengurusan Felcra sehingga lebih 20 ahli jawatankuasa penganjur ditangkap.

"Saya meminta masa selama seminggu untuk menyiapkan semua dokumen berkaitan peneyelewengan itu untuk diedarkan kepada media," katanya pada sidang media itu.

Katanya, Anak juga telah menubuhkan satu NGO bagi membantu peserta Felcra menyalurkan aduan mereka serta menubuhkan badan bertindak untuk menyerahkan dokumen aduan kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia.

Hadir sama pada sidang media itu, Pengerusi Jawatankuasa Badan Bertindak Felcra, Akmaluddin Mohd Noor serta Yang DiPertua PAS Lenggong, Razman Zakaria.

Sumber:Suara Keadilan,
17.8.2010.
POS MALAYSIA TURUN KADAR KAD RAYA KEPADA 50 SEN


KUALA LUMPUR: Sempena sambutan Hari Raya, Pos Malaysia tahun ini hanya mengenakan bayaran setem 50 sen bagi kad ucapan yang tidak melebihi 50 gram, berbanding harga biasa 70 sen berkuatkuasa 1 Ogos ini.

Ketua Sokongan Operasi PosMel, Zaidi Hussain, berkata kadar istimewa itu bagi semua destinasi di negara ini dan ia lebih rendah berbanding 80 sen pada tahun lalu. "Kadar itu berkuatkuasa sehingga 28 Februari tahun depan bagi meliputi perayaan utama di negara ini iaitu Hari Raya Aidilfitri, Deepavali, Krismas dan Tahun Baru Cina," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini Beliau berkata, kadar setem yang rendah ini diharap dapat menghidupkan semula amalan menghantar kad ucapan yang semakin berkurangan berikutan perkembangan teknologi masa kini yang menggalakkan penggunaan internet dan SMS.

"Kadar yang 25 peratus lebih rendah berbanding harga biasa itu boleh digunakan untuk menghantar kad ucapan dalam pelbagai saiz tetapi beratnya tidak melebihi 50 gram," katanya.

Zaidi, bagaimanapun, berkata harga setem untuk kad ucapan ke destinasi antarabangsa masih dikenakan berdasarkan caj biasa, sama ada mengikut penghantaran laut atau udara.

Beliau berkata, Pos Malaysia menjangkakan jumlah kad raya tahun ini bertambah sebanyak tiga peratus iaitu daripada 6.84 juta tahun lalu kepada tujuh juta kad tahun ini.

"Pada sambutan Hari Raya tahun lalu, jumlah terbesar yang menghantar kad ucapan ialah dari Lembah Klang iaitu sebanyak 56 peratus, diikuti Selangor (19 peratus), sementara negeri lain kurang dari 10 peratus," katanya.

Zaidi berkata, walaupun terdapat persaingan dengan kemudahan teknologi baru, orang ramai tetap menghantar kad ucapan kerana ia lebih bersifat peribadi dan boleh disimpan sebagai kenangan.

"Bagi memastikan penghantaran kad ucapan berjalan lancar, Pos Malaysia akan mengambil 50 pekerja sementara, dan penambahan akan dibuat jika jumlah penghantaran kad melebihi jangkaan," katanya.

Beliau berkata, tarikh akhir menghantar kad ucapan Hari Raya Aidilfitri ialah 6 September. - BERNAMA

Berita Harian,
17.8.2010.
UMNO BERSEDIALAH HADAPI KEHILANGAN MCA

KALAU saya merupakan ahli Umno yang mindanya bergerak dan tidak mengutamakan perut (perutisme) tentu saya akan merasa bimbang dengan perkembangan yang berlaku dalam Barisan Nasional (BN) muasir ini terutamanya mendengar kenyataan atau apa yang diistilah pembaharuan minda dalam politik MCA.

Saya jadi cukup cemas mendengar penegasan dan sikap berani tanpa menghiraukan perasaan rakan komponennya lain yang diambil Presiden MCA, Chua Soi Lek .Saya percaya Soi Lek membuat kenyataan dan pendekatan itu semua bukan bersendirian tetapi merupakan konsensus MCA atau masyarakat Cina seluruhnya.

Meneliti kenyataan-kenyataan Soi Lek tampaknya beliau tidak menoleh ke belakang lagi. MCA atau masyarakat Cina kini sudah tidak ada pantang larang lagi. MCA tidak pedulikan lagi apakah kenyataan dan pendekatan yang diambil itu menyakiti hati orang atau tidak. Iya, bila Sazali sudah besar, sudah punya wang banyak dan sudah berkuasa, Sazali akan melakukan apa saja. Bapak apa tau...! Begitulah MCA yang saya nampak dengan meneliti kenyataan dan ulah Soi Lek ia seperti Sazali dalam filem "Anakku Sazali".

Perhatikan kepada beberapa kenyataan "Sazali" akhir-akhir ini dalam usahanya untuk memastikan MCA menjadi wadah orang Cina. Semua kenyataan dibuat menggambarkan keberanian MCA dan Soi Lek mahu membawa MCA ke arah yang dikehendakinya. Cara Soi Lek bercakap hari ini sudah tidak berahsia lagi. Fenomena globalisi dipergunakan secukupnya oleh Soi Lek.

Beliau juga sudah tidak segan silu lagi. Semangat setia kawan atau perasaan ingin menjaga hati kawannya (Umno) juga sudah tidak ada lagi. Soi Lek berpegang kepada realiti dan bukannya retorik. Dalam kata mudah, Soi Lek khasnya dan MCA amnya, sudah tidak berpegang kepada semangat perpaduan dizaman HS Lee, Dr Ismail, Sambanthan, Razak Hussein dan Tunku Abdul Rahman lagi. MCA kini sudah melepas satu sempadan baru. MCA juga terlepas dari lingkaran ketegaran (chauvinis) Melayu Dr Mahathir Mohamed.

MCA mempelajari dan mengkaji akan perbezaan watak-watak ataupun naluri tokoh-tokoh Umno dari Tunku Abdul Rahaman, Tun Razak, Dr Ismail Abdul Rahman, Hussein Onn, Abdullah Badawi dan Najib Razak. MCA atau Soi Lek mengkaji semuanya. Sikap dan watak pemimpin Melayu hari ini berubah dan berbeza jauh dengan pemimpin dulu.

Begitu juga Soi Lek mengenali pasti siapa dan bagaimana Najib Razak, Hishmuddin Hussein ataupun Muhyiddin Yassin. Soi Lek juga mengenali dan mengetahui pemimpin Umno hari ini bukan lagi memilik semangat nasionalis, tetapi semuanya mengagungkan semangat pitisisme - materialistik. Jadi apabila hati dan jiwa orang Melayu sudah rosak maka itu mudahlah untuk orang Cina meruntuhkannya.

Perubahan sikap, nilai perjuangan orang Melayu itulah menjadikan MCA berani melakukan apa saja. Bagi MCA mereka sudah menanggalkan semangat Perikatan yang dibina sebelum tahun 1957. Kemerdekaan yang dicapai 31 Ogos telah diterima sebagai kemerdekaan kaum itu juga yang mana kegiatan dan sorakan kemerdekaan itu didiamkan saja selama ini sehingga kini ia boleh dilaungkan secara terus terang.

Sekiranya Soi Lek masih berpegang kepada semangat itu, setiakawan Perikatan beliau tidak akan mengganggu tidur Umno dengan meminta ekuiti 30 untuk Bumiputera dalam semua sektor dihapuskan. Kalau beliau ingin menyuarakannya juga beliau akan buat secara senyap. Tetapi semangat dan rasa hormat itu sudah tidak ada lagi. Kenapa?

BN ada majlisnya dan menerusi majlis ini beliau boleh sampaikan permintaan itu. Atas kapasitinya sebagai presiden MCA, Soi Lek boleh minta berjumpa Najib atau Muhyiddin bila-bila masa dan di mana saja. Itulah yang diamalkan oleh pemimpin MCA terdahulu kerana itu kekeliruan atau ketegangan politik tidak terlatas kepada umum.

Tetapi kenapa beliau berani mengeluarkan tuntutan itu secara terbuka malahan menegaskan akan berusaha untuk melaksanakan
12 resolusi yang diambil dalam Kongres Ekonomi itu. Jawabnya kerana MCA tidak hormati Umno lagi dan sudah tidak bimbang dengan sebarang tindakan kerana Umno sendiri kini makin menghujung. Dalam pada itu MCA sudah merasakan dia mempunyai rakan lain yang lebih istimewa dari Umno.

Soi Lek juga mengatakan dia tidak takut untuk berkongsi pandangan dengan DAP atas kepentingan Cina. Sekali lagi kenyataan ini menjadikan Perkasa senak perut. Kenyataan dan pandangan itu cukup menghiris pedihkan hati Umno. Mungkin ahli Umno yang perutnya tidak buncit menyedari isyarat Soi Lek. Perkongsian dengan DAP itu bukan saja perkongsian pandangan tetapi politik juga. Iya, Umno dan Melayu harus melihat jauh dari itu dan memahami Soi Lek.

Soi Lek atau MCA ada alasan sendiri kenapa beliau berani mengeluarkan hawa politik begitu. Beliau melihat kepada realiti politik hari. Beliau tidak mahu terkebelakang dalam memberi harapan kepada orang Cina. Politik orang Cina pula politik ada standard, ada kelas. Politik orang bukan di negara datuk nenek. Politik orang Cina politik untuk kepentingan kaum, politik bersama dan bukan politik nafsu nafsi. Juga politik perdagangan. Terima atau tidak, mereka senantiasa sedar bahawa negara ini bukan negara datuk nenek moyang mereka. Justeru mereka senantiasa berwaspada dan akan mencari seramai mungkin kawan di mana juga demi kelangsungan hidup.

Dari perspektif politik, kenyataan atau pandangan politik Soi Lek itu nampak terbuka dan hijau dan otentif. Beliau membuat perubahan berani itu kerana mengambil iktibar dari sejarah tsunami 2008. MCA cukup bimbang kalau politik BN tidak diperbaiki tsunami itu akan menenggelamkan parti itu. Dan DAP akan menjadi bahtera baru kepada orang Cina manakala MCA akan disumpah kaum itu selamanya. Ini yang hendak dielakkan Soi Lek dan untuk itu beliau sanggup menjadi tidak popular kepada orang Melayu.

Kerana itu dalam keadaan payah, mencabar dan mungkin dianggap jahat, tetapi MCA harus keluar dari belenggu itu demi menyelamatkan partinya.

Soi Lek dan MCA mengkaji kekalahana BN dan mengkaji juga kemenangan Pakatan Rakyat. Dalam kajian inilah menemukan beliau dengan solusi-solusi politik yang menyakitkan Umno. Tetapi sebagai kaum yang optimis MCA akan menyelamatkan dirinya dulu sebelaum mengambil kira atau simpati kepada rakannya itu.

Itulah MCA yang tidak seperti Umno yang terus bernostalgia dan menganggap kepada mitos Umno selamanya akan mendapat sokongan Melayu dan menjadi kepala kepada kaum lain di negara ini. Pegangan Umno itu adalah pegangan yang tidak bersendikan kebenaran dan satu kepercayaan lapok yang bidaah. Kerana berpegangan kepada fahaman bidaah politik itulah makanya Umno kini sedang karam.

Perkembangan dan sikap baru MCA harus diberi perhatian serius oleh Umno. Umno tidak lagi perlu berpegang kepada piagam Perikatan. Piagam itu juga sudah lapok dan tidak relevan. Dikhuatiri kalau Umno masih gah dan bernostalgia dan merasakan mampu bertahan dengan kebendaan sekarang, parti itu bakal kecewa besar. Keangkuhan Umno yang memandang kecil dan hina kepada rakan sejenisya yang lain, akan membawa padah.

Tanpa persediaan dan kesedaran itu terutamanya bijak menebak arah yang difokuskan MCA kini, saya merasakan Umno akan ditinggalkan kawan bernama MCA. Tidak musathil berdasarkan kenyataan Soi Lek itu kalau MCA akan bergabung dengan DAP kemudian membina kekuatan baru orang Cina dalam Pakatan Rakyat. Sedang buat masa ini Umno pula terkial-kial mencari kekuatan yang hilang untuk ditawarkan kepada Umno.

Dan saya kira desakan atau ugutan yang dibuat Soi Lek atas nama perubahan politik MCA itu tidak akan terlayan oleh Najib dan cabaran itu tidak akan tersambut olehnya. Jadi, apa yang akan jadi, Najib perlu mencari ikhtiar dan tali pergantungan baru. Sayang KLCC puncaknya tinggi, Melayu hanya merenung dari kejauhan!

Oleh:Mohd Sayuti Omar,
17.8.2010
Label:penulis tamu

(maaf saya tak berkesempatan untuk menulis sendiri buat masa ini atas sebab tertentu-alkundangi).