ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

Thursday, March 31, 2011

BLOG SEBAGAI PENYAMPAI BERITA ALTERNATIF*

Ibnu Lazim

Pada tahun 1998, selepas DS Anwar ditangkap di bawah ISA, laman web-laman web pro reformasi berkembang dengan pesatnya.Antara yang terkenal adalah laman Mahazalimtwo dan AlIslah. Maka bermunculanlah penulis-penulis laman web berkenaan seperti cucumatkilau, marhaentua,marhaen muda, jabat dan sebagainya.Sebahagian dari penulis-penulis yang tidak berbayar ini kemudiannya membuat laman atau blog sendiri yang berkembang pada alaf 21 ini.Mereka bebas menulis,mengulas keadaan politik semasa dan sebagainya.Mereka berkorban tenaga,masa dan wang ringgit untuk menyedarkan rakyat tentang penyelewengan pemerintah, kezaliman mereka dan sebagainya. Berkat usaha mereka itu, rakyat kini sudah semakin sedar tentang yang mana salah yang mana betul. Hasilnya kini Pakatan Rakyat menguasai 5 negeri, di mana satu darinya,Perak dirampas secara tidak sah oleh pemerintah,Barisan Nasional.

Sejak PRU ke 12, sudah enam belas kali pilihanraya kecil diadakan, disebabkan oleh kematian wakil rakyat atau mereka meletakkan jawatan. Dari 16 pilihanraya kecil itu, 8 dimenangi oleh Pakatan Rakyat. 8 kerusi lagi dimenangi oleh parti pemerintah (Berita Harian,7 mac,2011). Ini membuktikan betapa berkesannya laman-laman web pro Pakatan Rakyat dan blog-blog yang turut sama menyingkap kelemahan dan kebobrokan yang dilakukan oleh pemerintah yang hanya mementingkan kroni dan suku sakat mereka sahaja dalam agihan ekonomi negara. Rakyat yang tidak menyokong mereka dibiarkan hidup melarat. Hasilnya kerajaan semakin kehilangan sokongan dari masa ke masa, dan kemungkinan akan tewas pada pilihanraya akan datang. Pertukaran kerajaan adalah satu perkara biasa dalam sejarah. Jika UMNO-BN kalah pada pilihanraya akan datang dan kehilangan kuasa tampuk pemerintahan, mereka harus menerimanya sebagai satu putaran sejarah yang tidak dapat dielakkan. Sejarah adalah sesuatu yang sering berulang. Ia juga adalah pengajaran bagi mereka yang tahu menilainya.


Demikianlah kekuatan blog yang mampu membina fikiran dan mengubah pandangan masyarakat sehingga beralih arah kepada pembangkang yang kemungkinan akan menjadi kerajaan pada mada akan datang. Blog lebih bebas sifatnya, dan tidak begitu terikat dengan undang-undang yang sedia ada, kecuali undang-undang multimedia yang dikuasai oleh kementerian yang dipertanggungjawabkan. Namun ada juga para blogger diambil tindakan undang-undang, seperti apa yang dialami oleh Kickdefella dan Raja Petra Kamaruddin, dan yang terbaru, Suhaimi. Namun keseluruhannya laman blog lebih bebas dari media cetak dan media elektronik.

Oleh yang demikian, laman-laman blog lebih bebas menyuarakan pendapat dan pandangan, dan lebih dipercayai terutama oleh golongan muda dan berpendidikan. Sementara golongan tua dan konservatif lebih mempercayai media cetak dan media elektronik yang dikuasai oleh pihak kerajaan. Dengan begitu, peranan laman-laman blog dalam merubah pemikiran masyarakat adalah sesuatu yang tidak dapat diketepikan begitu sahaja, dan ada kemungkinan pengaruhnya lebih besar dari media cetak dan media elektronik. Oleh itu, para ejen perubahan termasuk para pemikir masyarakat dan kaum intelektual haruslah memanfaatkan ruang siber ini untuk melakukan islah terhadap masyarakat umum, dan berusaha merubah kezaliman kepada keadilan.Kehidupan akan lebih bermakna jika negara kita lebih adil dan lebih telus dalam pembahagian kekayaan negara ini. Apa yang dilakukan oleh Kerajaan Selangor dengan memberikan kemudahan kepada rakyatnya termasuk 20 meter padu air percuma pada peringkat pertama, adalah satu usaha pengislahan yang dibuat melalui kuasa politik. Sebab itu kuasa politik penting untuk melaksanakan perubahan.

Blog adalah satu alat komunikasi. Dalam Ilmu Komunikasi, komunikasi itu sendiri terdiri dari lima unsur. Di antara unsur itu ialah saluran (channel), mesej, pengirim, penerima dan kesan yang terhasil dari komunikasi itu sendiri. Jika dikaitkan dengan laman blog ini, salurannya ialah blog itu sendiri yang dapat diakses melalui komputer yang ada talian dengan internet. Mesej ialah apa yang ingin disampaikan oleh penulis blog itu, samada soal politik, ekonomi, sosial, ugama dan sebagainya. Pengirim ialah penulis blog itu sendiri. Manakala penerima ialah pembaca dan pengunjung blog berkenaan. Kesan pula ialah apa yang terhasil selepas pembaca atau pengunjung yang membaca dan meneliti blog berkaitan. Apakah ada perubahan minda atau tindakan dalam perlakuannya. Dengan segala ciri ini, dapatlah dikatakan laman blog adalah satu alat komunikasi yang lengkap yang dapat menyampaikan apa saja maklumat kepada audiennya. Dengan itu para pemikir,penganilisis politik, ejen-ejen perubah masyarakat,kaum intelektual dan budayawan seharusnya memanfaatkan laman blog sebagai satu saluran komunikasi yang amat berkesan pada dekad ini. Dengan ini laman-laman blog dijangka berupaya mengambil alih peranan media rasami seperti akhbar dan media elektronik, dan dapat memberikan berita-berita yang lebih benar dan memenuhi citarasa masyarakat kini, khasnya golongan muda.

Sebagai kesimpulannya, dapatlah dikatakan laman blog mempunyai ciri yang lengkap sebagai alat komunikasi dan berupaya menyaingi media rasmi yang sering diperalatkan oleh pihak berkuasa dengan agenda tertentu. Dengan begitu,blog berupaya merubah pandangan masyarakat terhadap sesuatu isu yang diketengahkan oleh pemerintah dan dapat menilai kesahihannya atau sebaliknya. Oleh itu blog sebagai alat penyampai berita alternatif adalah amat berkesan, dan para blogger hendaklah menggunakannya untuk mencapai kebaikan dan keadilan untuk semua golongan masyarakat.

*Tulisan ini pada mulanya disiarkan dalam blog ini dan beberapa blog lain, namun isinya masih relevan dan saya telah melakukan sedikit kemaskini ke atasnya.
Kelucahan melampau dan 14 mufti yang bungkem

Oleh DINSMAN

Minggu ini hebohlah pula cerita video lucah versi terbaru itu. Ia sudah diangkat ke taraf tinggi dan mulia. (Carcosa Seri Negara. Enam bintang tu). Cuma mereka terlupa nak minta mana-mana mufti di negara kita ini supaya hadir sama untuk sahkan bahawa perbuatan itu tidak bersalahan dengan ajaran agama disebabkan ia bertujuan untuk menjaga kepentingan dan keselamatan para umarak yang sedang menunaikan fitnah di bumi bertuah ini.

Memang bertuah bumi kita ini. Tempat suburnya segala macam cerita pelik-pelik dan lucah-lucah begitu, walaupun tiap malam para ulamak dan ustaz menyampaikan kuliah dan tazkirah di masjid-masjid dan surau-surau seluruh negara, mengajak jemaah berbuat kebaikan dan mencegah kemungkaran. Para mufti pun seramai 14 orang (bukannya seorang dua) sibuklah ke sana ke mari memberi fatwa agar rakyat tidak dibiarkan dalam keadaan keliru dengan hukum-hakam yang nampaknya bertambah-tambah keliru dan mengelirukan itu.

Akhbar-akhbar pun terutama yang menggunakan saluran online berserta blog-blog penuhlah dengan cerita terbaru dan terhangat di pasaran ini. Ada yang mengatakan ia bertepatan dengan bubarnya Dewan Undangan Negeri Sarawak dan bermulanya kempen politik menjelang Pilihan Raya Negeri Sarawak tak lama lagi.

Ada pula yang mengatakan ia sebagai Plan B untuk bersedia kalau-kalau perbicaraan kes liwat Anwar Ibrahim yang sedang berlangsung di mahkamah sekarang ini gagal menyumbatkan pemimpin utama Pakatan Rakyat itu ke dalam penjara, sebelum diumumkan pembubaran Parlimen untuk Pilihan Raya Umum ke-13 yang Najib sudah berikrar kepada ahli-ahli Umno akan berjuang hingga ke titisan darah terakhir mempertahankan Putrajaya walaupun berkecai badan dan nyawa, (atau begitulah lebih kurang ikrarnya itu).

Apa-pun-lah cerita di sebaliknya itu, moral ceritanya ialah: negara kita sekali lagi sedang dimandikan dengan kelucahan yang melampau, dan para mufti-mufti kita pun buat ke sekian kalinya bungkem tanpa suara, memberi isyarat mereka merestui ikhtiar para pejuang yang berjuang atas nama moral dan akhlak itu, di mana Rahim Tamby Chik yang terkenal dengan cerita akhlaknya itu menjadi ketua atau salah seorang ketuanya.

Cerita lucah terbaru ini sedang menjalar dan menular ke segenap penjuru di bumi bertuah kita ini. Bertuah sungguhlah kita, bernaung di bawah payung raja-raja dan mufti-mufti yang mulia dan dimuliakan itu. Sampai ke tahap kelucahan itu diangkat ke taraf tinggi itu pun para mufti dan raja-raja kita tetap bertenang dan bersabar, istiqamah dengan status quo mereka itu. Amboi bertuah sungguhlah kita.

Nazri Aziz pula tiba-tiba membuat penafian Umno terlibat dengan tiga orang datuk T itu. Tambah menariklah jadinya plot cerita ini. Tidaklah straight forward saja, 'kan? Sekarang sudah ada saspens sikit. Apahal tiga datuk T bertindak di luar restu pimpinan Umno?

Tapi ada saspens atau tidak pun, kelucahan melampau itu tetap juga kelucahan melampau. Fitnah yang sudah jadi sebahagian daripada strategi politik kita itu pun tetap jugalah fitnah. "Maka apabila dua perkara ini menjadi begitu subur di negara kita, di manakah pula kedudukan kita?" Tanya seorang sahabat yang selalu prihatin dengan isu-isu semasa, melalui SMS-nya kepada saya.

Di mana kedudukan kita? Eh, kenapa pula dia bertanya begitu? Apa maksudnya? Di mana kedudukan kita? Kedudukan kita tentulah tetap macam biasa di mana kedudukan kita. Apa pula kena mengenanya dengan isu kelucahan melampau yang terbaru ini? Apakah kita perlu mengubah kedudukan disebabkan olehnya?

Saya hujani dia dengan pertanyaan-pertanyaan itu. "Iyalah," jawab dia, "kau tanyakan di mana kedudukan para mufti kita. Aku tanyalah kau pula, di mana kedudukan kita?"

Oh, begitu rupa-rupanya maksud dia. Mempersoalkan peranan kita masing-masing. Ya, setiap orang sememangnya patut berperanan mengikut kesesuaian masing-masing. Mufti dengan cara dan kuasa muftinya. Raja-raja dengan cara dan kuasa raja-rajanya. Kita semua pun mestilah – dengan cara dan kuasa atau kedudukan kita masing-masing.

Tetapi dalam hal ini saya mempertahankan hujah bahawa para mufti kita 14 orang itu tidak sepatutnya bungkem. Fitnah dan kelucahan itu sudah sampai ke tahap yang sangat serius. Fatwa apakah yang digunapakai oleh para mufti kita maka mereka boleh terus bungkem, sedangkan bungkemnya mereka itu adalah diertikan sebagai mereka tidak berhalangan dengan perbuatan jahat tersebut.

Kita semua maklum ini semua adalah kerja politik. Di negara kita ini politik sudah merampas banyak perkara yang sepatutnya dihalang daripada dirampasnya. Tetapi oleh kerana kuasa dan pengaruh 'bukan-politik' tersangat lemah, maka politik bermaharajalela. Baru-baru ini dalam isu novel Interlok misalnya, sastera pun sudah dilanyak oleh politik. Politik tiba-tiba lebih arif mengenai sastera, sedangkan orang sastera sendiri pandangan mereka mengenai sastera pun tidak dipedulikan.

Dan sekarang soal fitnah-menfitnah menggunakan hal-hal yang lucah dan melanggar akhlak Islam. Hal-hal sulit yang mengaibkan yang sepatutnya ditutup, telah dibuka dan dibentangkan di depan khalayak, menggunakan segala media massa. Semua peringkat umur didedahkan dengan perkara yang tidak sepatutnya. Masyarakat sudah jadi tonggang langgang haru-biru dan hilang segala peraturan. Semuanya tidak lain semata-mata kerana orang politik mengejar kuasa dan pengaruh.

Hendak disalahkan orang politik tak ada gunanya, kerana memang itulah politik. Kuasa dan pengaruh. Teori Machiavelli atau entah teori gila apa pun mereka peduli apa! Yang penting mereka mahu berkuasa. Memang itu politik.

Yang salahnya ialah orang-orang agama dan orang-orang budaya dan orang-orang intelektual. Seperti para mufti kita 14 orang itu. Bungkem semuanya. Tak bersuara untuk mempertahan-kan apa yang sepatutnya dipertahankan. Dulu kita ada seorang Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang berani bersuara menjelaskan mana yang benar dan mana yang salah, mengikut pendapatnya, walaupun ada pihak yang tak suka.

Sekarang dia pun tidak menjadi mufti lagi. Sayang sekali, di umur yang semuda itu! Tetapi itulah dia, seorang mufti yang patut dicontohi. Mungkin ada tindakannya yang kita pun tak setuju. Itu biasa, sebagai manusia, tentulah ada juga tersilapnya. Tetapi yang lebih pentingnya dia menunaikan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan kepadanya.


Penulis boleh dihubungi dengan emel dinsman_49@yahoo.com.my atau SMS 013-6362408

http://www.kedahlanie.info

Sunday, March 27, 2011

Kesinambungan Pemahaman Dasar Luar Amerika Syarikat Terhadap Malaysia

Oleh: Lino Miani

Dasar Luar Negara A.S. Dari Sudut Akademik

Ekoran peristiwa serangan terhadap Amerika Syarikat pada 11 September 2001 dan Perang Sedunia Bagi Menentang Keganasan yang menyusulinya, perhubungan Malaysia dengan negara-negara Barat, khususnya Amerika Syarikat, telah menghadapi beberapa cabaran yang tidak wujud sebelum itu. Adakalanya kedua-dua belah pihak seakan-akan kebuntuan dan gagal menyampaikan mesej yang ingin disampaikan. Sesetengah pihak beranggapan bahawa keadaan ini adalah akibat pertembungan antara dua tamadun yang tidak memungkinkan sebarang persefahaman bersama. Namun, pandangan ini tidak mengendahkan langsung tradisi saling interaksi aman yang sudah lama wujud dari segi ekonomi, politik, dan juga pertahanan. Dari segi hubungan Malaysia-A.S., tradisi kerjasama dalam bidang pertahanan dalam bentuk pertukaran para pegawai dan latihan bersama oleh pihak angkatan tentera dan polis dari kedua-dua buah negara masih berterusan sehingga ke hari ini. Memandangkan imbangan kuasa dunia kini semakin menjurus ke arah timur dan Malaysia semakin hampir mencapai matlamat pembangunan sebagaimana yang dirangkakan dalam Wawasan 2020, sudah tiba masanya hubungan budaya dan sosial antara kedua-dua buah negara ini diperkembangkan lagi supaya menjadi lebih bermakna. Dari segi inilah saya memainkan peranan.

Hubungan saya dengan Malaysia bermula sejak tahun 2004 apabila saya tiba ke sini buat kali pertama untuk menyertai beberapa latihan bersama dengan Tentera dan Polis Malaysia. Saya berpangkat Major dalam Tentera Amerika Syarikat dan veteran dalam misi-misi yang serupa di beberapa negara Asia Tenggara yang lain. Walaupun dengan pengalaman saya yang agak luas di rantau ini, saya masih berasa terpegun dengan keindahan Putrajaya yang tersergam (di mana saya menghadiri suatu mesyuarat) dan amat tertarik dengan kecekapan para pentadbir Malaysia serta mutu tinggi para pegawai polis dan askar-askar yang berlatih bersama-sama saya. Oleh itu, bila saya diberi peluang untuk kembali ke Malaysia, saya dengan berbesar hati menerima jawatan tetap di sini sebagai sarjana Yayasan George dan Carol Olmsted.

Biasiswa Yayasan Olmsted

Pengalaman beliau di China dan India semasa Perang Dunia Kedua telah memberikan ilham kepada Major Jeneral George Olmsted yang bertugas dalam Tentera A.S. untuk menubuhkan Yayasan George dan Carol Olmsted pada tahun 1957. Yayasan ini bertujuan menyediakan perkhidmatan bantuan kepada para pegawai Amerika yang tidak biasa dengan budaya-budaya asing. Beliau merupakan seorang usahawan sebelum dan selepas Perang Dunia Kedua dan berpegang pada prinsip bahawa seseorang pemimpin yang terbaik perlu mempunyai pelajaran yang luas. Justeru itu, beliau telah membentuk Program Sarjana Olmsted bagi memaksimumkan pemahaman para sarjana dari segi bahasa, budaya, dan politik wilayah yang dipelajari. Program ini memberi peluang kepada para pegawai tentera Amerika untuk mengikuti pengajian peringkat sarjana di luar negara. Peruntukan belanja yang disediakan termasuk latihan bahasa, tuisyen, dan kos perjalanan di rantau tersebut supaya para sarjana dapat menghayati sendiri dinamik negara tuan rumah.

Sebagai pegawai tentera yang terlibat dalam suatu program akademik yang amat mengkhusus, para sarjana Olmsted berpeluang untuk bergaul dengan keratan lintang masyarakat yang amat luas di negara tuan rumah. Mereka akan menjalinkan hubungan dengan masyarakat akademik dan keselamatan, para menteri kerajaan, para usahawan, kor diplomatik antarabangsa, malahan juga kerabat diraja. Para sarjana Olmsted membentuk hubungan peribadi sepanjang hayat dengan rakan-rakan sejawat di negara tuan rumah, iaitu pertalian peribadi yang amat penting bagi merapatkan jurang perbezaan antara budaya. Apabila rakan-rakan sejawat ini semakin meningkat pengaruh mereka dalam bidang akademik, politik, ketenteraan, dan perniagaan, mereka akan membentuk suatu potensi ke arah persefahaman yang lebih tinggi dan menjadi talian hubungan langsung antara negara-negara mereka dan Amerika Syarikat.

Yayasan Olmsted dan Malaysia

Pada tahun 1959, iaitu dua tahun selepas penubuhan yayasan Olmsted, enam orang sarjana telah memulakan pengajian mereka di luar negara. Pada waktu itu, Eropah Barat merupakan satu-satunya kawasan penting dari segi strategi yang mampu menawarkan keselamatan dan institusi-institusi akademik bagi penempatan para sarjana Olmsted. Rantau di Asia dan Amerika Latin pada ketika itu masih tidak tenteram dan Perang Dingin pula menghalang para sarjana ditempatkan di universiti di negara-negara Pakatan Warsaw. Lima puluh tahun kemudian, agihan para sarjana Olmsted telah mencerminkan keruntuhan Tabir Besi. Ini disusuli pula dengan kemunculan secara mendadak negara-negara membangun di seluruh dunia yang memperlihatkan peningkatan bilangan sarjana yang mengikuti pengajian di Afrika, bekas Kesatuan Soviet, Timur Tengah, Amerika Selatan, dan Asia khususnya. Sepanjang sejarah 50 tahun program ini, seramai 508 sarjana Olmsted telah melanjutkan pengajian mereka di 58 buah negara menggunakan 42 bahasa asing. Sepanjang lima tahun kebelakangan ini sahaja, peratusan sarjana yang mengikuti pengajian di Asia Timur dan Asia Selatan telah meningkat kepada 40 peratus, iaitu peningkatan sebanyak 20 peratus berbanding dekad sebelumnya.

Saya amat berbangga untuk menyatakan bahawa saya merupakan Sarjana Olmsted yang pertama di Malaysia tetapi saya bukanlah yang terakhir. Pengalaman berharga yang saya peroleh di sini telah meyakinkan Yayasan Olmsted untuk menghantar Sarjana kedua yang akan memulakan pengajiannya di Universiti Malaya (UM) pada bulan Julai tahun ini. Seperti saya, beliau juga akan mengikuti pengajian peringkat sarjana dalam Kajian Strategi dan Pertahanan di Jabatan Kajian Antarabangsa dan Strategi, Fakulti Sastera dan Sains Sosial. Saya beranggapan bahawa beliau telah membuat pilihan yang baik. Ini kerana Jabatan tersebut secara konsisten telah berjaya mengekalkan tarafnya dalam senarai 100 program kajian antarabangsa terbaik di dunia serta mempunyai khidmat pakar tentang keselamatan Asia di kalangan yang paling dihormati di rantau ini.

Ramai di kalangan kenalan saya di Malaysia (dan juga beberapa rakan senegara) telah bertanya kepada saya mengapa saya memilih untuk melanjutkan pelajaran di sini walhal ramai di antara rakan pegawai tentera telah menerima fellowship bagi program-program berprestij di Harvard, Georgetown, Johns Hopkins, dan lain-lain. Walaupun saya boleh menyertai Berkeley atau Columbia, di UM saya berpeluang berinteraksi dan menyertai perbincangan sebelah malam tentang isu-isu kontemporari yang rumit berkaitan keselamatan sedunia dengan rakan-rakan kelas dari dua belas buah negara seperti Timur Tengah, Afrika, Eropah, dan juga Asia Selatan, Asia Tengah dan Asia Timur. Saya percaya bahawa persekitaran yang sedemikian, di mana saya berada di kalangan rakan-rakan sejawat dari seluruh dunia, adalah lebih mencabar dari segi intelektual dan lebih mencerminkan pelbagai budaya dan politik sedunia berbanding apa yang saya akan alami di dalam kelas di Amerika Syarikat.

Renungan Pengalaman Selama Tiga Tahun di Malaysia

Salah satu matlamat Program Sarjana Olmsted adalah bagi “meningkatkan kepekaan [sarjana] terhadap sudut pandangan, budaya, dan kebimbangan masyarakat di seluruh dunia.” Secara peribadi, saya percaya bahawa program ini telah berjaya mencapai matlamat tersebut dan saya telah banyak meraih manfaat daripada pengalaman saya di negara yang menarik dan menakjubkan ini. Saya berharap dan berdoa agar pemahaman yang saya peroleh di sini akan dapat membantu saya dalam usaha mencari penyelesaian terhadap masalah-masalah keselamatan bersama yang dihadapi oleh kedua-dua buah negara, baik di masa kini mahupun di masa hadapan.

http://tunteddy.blogspot.com
Menyanggah memoir Mahathir II dan masalah edaran Harakah

Oleh AHMAD LUTFI OTHMAN

Apabila saya semak kembali ruangan indeks dalam memoir Dr Mahathir Mohamad, A Doctor in the House, bekas Perdana Menteri itu memang ada mencatatkan Peristiwa Memali pada halaman 7, bab pertama.

Sesudah saya menatap bagaimana pembaca cuba dikelirukan dengan beberapa peristiwa penting semasa 22 tahun pemerintahannya, seperti kes pengharaman Umno, cabaran Tengku Razaleigh Hamzah, kebebasan kehakiman, Operasi Lalang 1987 dan pemecatan Tun Salleh Abas bersama dua Hakim Mahkamah Agong, baru saya terkesan bahawa Dr Mahathir mahu menyamakan tragedi berdarah itu di dengan kes-kes seperti pencerobohan kuil Hindu di Kerling, Selangor pada 26 Mei 1979 dan serangan ke atas balai polis di Batu Pahat, Johor pada 16 Oktober 1980.

Memali, bagi Dr Mahathir, dilihat tidak lebih daripada satu lagi fenomena "ajaran songsang" dan ini amat dikesali. Asyahid Ibrahim Libya dan anak-anak muridnya tidak pernah melakukan serangan kepada pihak lain, malahan mereka yang berlindung di rumahnya diceroboh dengan ketumbukan bersenjata berat sehingga mengakibatkan 14 penduduk kampung terkorban.


Selain itu, kritikan Dr Mahathir mengenai perjumpaannya dengan bekas Presiden Singapura, Benjamin Henry Sheares dan sambutan dingin bekas Perdana Menteri republik itu, Lee Kuan Yew dalam lawatan pertamanya, disanggah wartawan The Straits Times. Akhbar Nanyang Siang Pau, 12 Mac, yang merujuk pertemuan dengan kedua-dua negarawan Singapura itu menyifatkan ingatan Dr Mahathir "lebih teruk".

"Beliau tidak dapat lagi melawan usia yang semakin tua. Kesahihan daya ingatan beliau mengenai peristiwa silam boleh dipertikaikan dan perlu dikaji selidik untuk mencari kebenarannya. Sebab itu, ungkapan 'sejarah saya' yang disebut Tun Mahathir sebenarnya hanya bertujuan menyedapkan telinga orang ramai sahaja," petikan penulis Nanyang, Huang Zi.

Justeru, sukar dipastikan kesahihan beberapa kritikan Dr Mahathir terhadap perwatakan pemimpin-pemimpin lain, seperti Tun Hussein Onn, Perdana Menteri sebelumnya.

Dakwaan Dr Mahathir mengenai pemecatan Tun Salleh Abas, cukup menyimpang daripada hakikat sebenar. Beliau beria-ia mahu menafikan krisis kehakiman 1988 berpunca daripada masalah yang dihadapinya bagi mengekalkan kuasa sebagai Presiden Umno, sekali gus Perdana Menteri. Dr Mahathir meletakkan bebanan itu kepada Yang di-Pertuan Agong.

Walaupun menyedari Tun Salleh mengkritiknya dalam beberapa ucapan, Dr Mahathir menegaskan, beliau tidak mengambil apa-apa tindakan, jauh sekali untuk menyingkir Tun Salleh. Dia hanya bertindak apabila Agong menyatakan rasa tidak puas hati berkenaan "dua surat tersebut", iaitu berkaitan rungutan Tun Salleh mengenai bunyi bising proses baikpulih kediaman Agong (?) dan aduan berkenaan tuduhan Perdana Menteri terhadap badan kehakiman.

Seperti saya jelaskan sebelum ini, adalah menyalahi Perlembagaan apabila yang memulakan tindakan untuk memecat Tun Salleh ialah Agong dan bukannya PM. Motif jahat Dr Mahathir lebih ketara jika dilihat komposisi tribunal. Dia terpaksa meletakkan orang yang paling dipercayainya, iaitu Abdul Hamid Omar, Hakim Besar Malaya, yang turut terlibat bersama 20 hakim menghantar surat yang dikatakan menimbulkan kemurkaan Agong.

Dr Mahathir tentu sedar bahawa Abd Hamid bukan saja terlibat dengan surat itu, malahan beliau yang merupakan hakim kedua terkanan akan menjadi Ketua Hakim Negara yang baru jika Tun Salleh didapati bersalah oleh tribunal yang dipengerusikannya. Dilihat usia Abd Hamid yang lebih tua, beliau tidak akan menduduki kerusi no. 1 kehakiman sekiranya Tun Salleh menamatkan khidmat sehingga pencen pada umur 65 tahun.

Tun Salleh berusia lima bulan lebih muda berbanding Abd Hamid. Tarikh lahir Abd Hamid ialah 25 Mac 1925, manakala Tun Salleh, 25 Ogos 1929. Kedua-duanya dilantik Hakim Besar dan Ketua Hakim Negara, masing-masing pada 3 Feb 1984. Jelas, Abd Hamid merupakan orang berkepentingan dan mendapat manfaat jika Tun Salleh dilucutkan. Abd Hamid bukan sahaja tidak layak menjadi pengerusi tribunal malah tidak layak menjadi ahli.

Sepatutnya Tun Salleh diadili oleh mereka yang setaraf dengannya, misalnya dua bekas Ketua Hakim iaitu Tun Mohamad Azmi dan Tun Mohamad Suffian. Selain itu, Dr Mahathir juga memilih ahli tribunal yang dipersoalkan kewibawaannya, iaitu peguam Abd Aziz Zain (peguam pula yang mengadili hakim!) dan Speaker Dewan Rakyat, Tun Mohd Zahir Ismail (Dr Mahathir yang melantiknya sebagai Speaker).

Seorang lagi anggota tribunal ialah Hakim Mahkamah Tinggi Singapura, TS Sinathurai, yang dikenali paling memihak kepada kerajaan Singapura dan disyaki dipergunakan Lee Kuan Yew untuk mencari kesalahan musuh-musuh politiknya.

Beberapa perkembangan yang menakjubkan dalam proses tribunal itu, sehingga menyebabkan lima Hakim Mahkamah Agung digantung dan seterusnya dua daripadanya dipecat, menunjukkan bagaimana terdesaknya Dr Mahathir untuk melakukan apa saja untuk menyingkirkan Tun Salleh. Sukar dibayangkan apabila pendaftar-pendaftar mahkamah diarah balik awal supaya tidak ada kakitangan mahkamah untuk memetrai perintah Mahkamah Agung dalam permohonan Tun Salleh untuk mendapatkan perintah larangan sementara kepada tribunal. Dan cop mohor Mahkamah Agung turut disembunyikan!

Jika Dr Mahathir hanya menurut kehendak Agong (dan ini bercanggah dengan Perlembagaan), masakan beliau bersungguh-sungguh melakukan komplot yang luar biasa dahsyatnya!
Sila rujuk buku "Islam, Kehakiman dan Kediktatoran - Kes Tun Salleh Abas"; Penerbitan Pemuda 1989.

Begitu juga dengan dakwaan karut Dr Mahathir bahawa Operasi Lalang, Oktober 1987 yang membabitkan penahanan borong lebih 100 aktivis, dikendalikan sepenuhnya oleh pihak polis, dan bukannya atas kehendak eksekutif.

Saya masih ingat waktu itu, bulan Oktober 1987 dirasakan cukup membahang dengan isu perkauman yang sengaja dibiarkan terbakar. Ramai teman-teman wartawan hairan mengapa persoalan perkauman boleh dibahaskan secara cukup terbuka, termasuk oleh para menteri dan timbalan menteri. Lebih pelik apabila Perdana Menteri Dr Mahathir bukan saja berdiam diri, malah bertindak keluar negara pula? Ketika itu, kes rayuan Umno 11 hangat diperkatakan.

4 Oktober, 5 resolusi diluluskan di Dewan Perhimpuna Cina membantah perlantikan 14 guru besar dan penolong kanan yang tidak mahir berbahasa Mandarin. Timbalan Presiden MCA, Lee Kim Sai paling lantang bersuara. 11 Oktober, di kuil Thean Hou, Jalan Kelang Lama, perhimpunan lebih besar membabitkan tokoh-tokoh MCA, DAP dan NGO Cina, juga atas isu sama. Esoknya, di Dewan Rakyat, pertikaman lidah berlaku antara wakil Umno, MCA dan DAP. Speaker bermurah hati membenarkan perbahasan.

Lebih panas, 17 Oktober, di Stadium Jalan Raja Muda, ucapan perkauman, seperti "Basah ia (keris) dengan darah Cina" berkumandang. Kedai-kedai Cina berdekatan ditutup. Ia persiapan menyambut perhimpunan setengah juta pada 1 Nov, yang diusahakan Sanusi Junid, Setiausaha Agung Umno. Pendek kata, ketegangan sengaja dicipta bagi mewajarkan penahanan ISA, sebagai laluan buat Dr Mahathir memperkukuhkan kedudukannya yang begitu goncang berdepan cabaran musuh-musuh politiknya.

Dia turut meminda ISA secara gopoh-gapah, yang diluluskan di Dewan Rakyat pada 13 Julai 1988, segera dibawa ke Dewan Negara esoknya untuk diluluskan dengan mudah dan diperkenankan Agong pada hari berikutnya 15 Julai. Ia semata-mata dibuat bagi memastikan penahanan Lim Kit Siang tidak dibatalkan oleh Hakim Mahkamah Tinggi Pulau Pinang, Dzaiddin Abdullah.

Bayangkan ironinya, Kit Siang membawa kesnya ke mahkamah atas ISA yang belum dipinda tetapi perbicaraan ditangguhkan bagi menunggu pindaan ISA diluluskan, dan kemudiannya Ketua Pembangkang itu dibawa semula ke hadapan hakim dengan undang-undang yang baru! Hakim Dzaiddin mengatakan, jika Kit Siang diadili menurut ISA sebelum pindaan, maka beliau akan dibebaskan daripada Kamunting.

Cukuplah Dr Mahathir, biar sejarah menentukannya, usah cuba ditulis semula ...


II. Masalah pengedaran Harakah perlu langkah penyelesaian segera
Bukan Dinsman yang mula menyuarakan masalah pengedaran Harakah dan rungutan kesukaran mendapatkan lidah rasmi PAS itu. Suatu ketika dahulu, sehingga ada yang mengeluh: "Lebih mudah dapatkan bekalan dadah daripada mencari Harakah." Ketika itu pihak penguatkuasa Kementerian Dalam Negeri (KDN) "mengamuk sakan" merampas Harakah yang dijual secara terbuka.

Tetapi, bukan itu yang hendak disuarakan Dinsman dalam kolumnya, Wacana Budaya, minggu lalu. Dia merungut apabila aktivis PAS sendiri menghadapi kesukaran membeli Harakah. Beliau merujuk pengalaman rakannya, aktivis PAS di Johor. Jika seorang penggerak PAS pun mengadu susah mencari akhbar parti, bagaimana dengan orang lain, ya?

Menjadi tabiat saya untuk sengaja meninggalkan Harakah di tempat-tempat awam bagi berkongsi dengan khayalak yang lebih luas, termasuk ketika menunggu lama di hospital. Sahabat saya juga selalu "buat-buat lupa" tertinggal Harakah dalam pengangkutan awam, seperti LRT. Kami perhatikan sebahagian besar kelihatan seperti baru pertama kali menatap sebuah akhbar yang begitu asing kepada mereka.

Saya dimaklumkan, kesukaran mendapatkan Harakah bukan saja berlaku di Johor tetapi juga di wilayah lain, hatta di sekitar Lembah Klang. Tidak dapat dipastikan apakah ia berpunca daripada kegusaran pekedai atau peruncit untuk menjual Harakah disebabkan label "hanya untuk ahli PAS" atau ahli-ahli (dan pimpinan) PAS sendiri tidak serius untuk meluaskan pengedarannya? Mungkin ada yang menuding jari kepada pihak Harakah yang dilihat tidak proaktif memasarkannya?

Dinsman dalam artikelnya itu mengungkapkan: "Ada tokoh PAS yang tak balik rumah berhari-hari bermalam-malam kerana berceramah di seluruh pelosok negara bagi menyebarkan maklumat kepada rakyat, dan dalam masa sama ada AJK kawasan sendiri pun tak baca Harakah, apakah lagi nak sebarkan maklumat yang terdapat dalam Harakah kepada orang-orang di sekitarannya?"

Sekurang-kurangnya untuk pilihan raya umum terdekat, saluran maklumat melalui media cetak masih merupakan wadah terpenting dan perlu diberikan perhatian serius oleh pemimpin Pakatan Rakyat. Semasa sidang editorial diasak untuk meningkatkan kualiti bahan, soal memastikan akhbar parti seperti Harakah dan Suara Keadilan sampai ke segenap pelosok tanahair harus dijadikan agenda utama.

Bukan sahaja penceramah PAS wajar mengingatkan audien tentang keperluan mendapatkan Harakah, tetapi jauh lebih penting adalah memastikan rangkaian parti mempromosikannya kepada anggota masyarakat yang mungkin jarang terdedah dengan program-program tradisi penerangan parti. Kempen "Satu Keluarga Satu Harakah" yang pernah dilancarkan perlu disegarkan kembali, dengan pendekatan yang lebih praktikal.

Ada beberapa rakan mencadangkan agar operasi langganan Harakah dipertingkatkan. Saya dimaklumkan jumlah langganan pos sekarang cukup kecil. Mungkin ada dermawan yang bersedia melanggan dengan kuantiti yang banyak dan seterusnya dibahagikan kepada sasaran yang sukar mendapatkan Harakah. Syor mereka agar skim langganan khas itu diiklankan besar-besaran, dengan pihak parti seeloknya menyenaraikan pihak yang patut menerima langganan Harakah tersebut.

"Mungkin bagi sesetengah dermawan, lebih baik menyumbangkan Harakah daripada memberi bantuan wang tunai. Dengan itu maklumat dapat disebarluaskan, termasuk menjawab pelbagai tohmahan dan perang saraf BN," kata seorang teman. "Cuba bayangkan kalau ribuan Harakah percuma dapat diedarkan di kawasan pilihan raya kecil, misalnya di penempatan Felda, yang sukar untuk ditembusi oleh jentera kempen. Lebih molek lagi jika Harakah percuma itu dapat dibeli dengan harga kos, tetapi dengan memastikan pasaran sedia ada tidak terjejas," tambahnya.

Semasa wartawan kanan, Wan Nordin Wan Yaacob melakukan tinjauan awal di Sarawak, di tengah keriuhan teka-teki tarikh pilihan raya negeri ke-10, saya bertanyakan soal pengedaran Harakah di sana. Memang tidak banyak yang teredar, hanya sekitar 2,000 naskhah. Mungkin disebabkan Harakah sendiri tidak pernah membuat laporan khas politik Sarawak atau ada sekatan yang menghalang akhbar alternatif tersebar bebas?

Pelbagai dakwaan mengenai amalan korupsi, salahguna kuasa dan pembolotan kekayaan negeri oleh Ketua Menteri, Taib Mahmud dan kroninya dilaporkan oleh laman web, khususnya sarawakreport.org, namun ramai sangsi sejauh mana rakyat Sarawak dapat akses dengan pendedahan itu. Mungkin ia tidak menjadi masalah kepada masyarakat Tionghoa tetapi bagaimana dengan orang Melayu-Melanau atau Dayak (Iban) yang majoritinya tingal di luar bandar? Pengedaran bahan-bahan bercetak, seperti akhbar dan buku, agak mudah diganggu elit penguasa.

Penganalisis politik Sarawak, Prof Madya Dr Shahruddin Badarudin menyifatkan kebanyakan isu seperti kekayaan Taib serta masalah tanah adat sukar untuk meninggalkan kesan di hati pengundi, terutama masyarakat Bumiputera. "Ia disebabkan halangan dari segi logistik termasuk cara penyebaran maklumat yang lebih banyak bergantung kepada internet serta kos penerangan melalui kertas yang tinggi. Ini cabaran getir buat Pakatan Rakyat melicinkan proses penerangan serta penyebaran bahan kempen kepada pengundi memandangkan kos yang terpaksa ditanggung begitu tinggi," katanya.

http://mindalutfi.blogspot.com