ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Thursday, December 11, 2008

IMUNITI RAJA-RAJA MELAYU: WAJARKAH DIKEMBALIKAN

Imuniti Raja-Raja Melayu: Wajarkah Dikembalikan?

Dalam surat khabar kelmarin, Utusan Malaysia & Berita Harian melaporkan Sultan Selangor sedia menyerahkan persoalan imuniti raja-raja Melayu, yang dihapuskan pada zaman Mahathir supaya dikembalikan,namun baginda menyerahkan kepada rakyat dan Parlimen untuk membuat keputusan.

Dalam akhbar yang sama hari ini pula beberapa badan NGO dan ahli akademik memberikan persetujuan yang sama, agar kekebalan raja-raja itu diputuskan oleh rakyat dan Parlimen. Presiden Perkasa,Datuk Ibrahim Ali (MP Pasir Mas) berkata perkara 66 Perlembagaan Persekutuan perlu dipinda semula bagi mengembalikan semula kuasa raja-raja bagi memperkenankan sesuatu rang undang-undang di Parlimen. Ia adalah sebagai langkah untuk meyakinkan orang Melayu serta percaya institusi raja di negara ini masih relevan.

Pengerusi Gabem, Tan Sri Rahim pula menyifatkan mengembalikan kekebalan raja-raja kepada Parlimen dan rakyat adalah tepat. Walaubagaimana pun ia menyifatkan masanya belum begitu sesuai dan keperluan yang tidak mendesak, dengan itu boleh dibuat di waktu lain yang lebih sesuai. Menurut Prof. Zainal Kling, “jika tiada kuasa raja kerajaan mungkin akan menjad terlalu kuat seperti apa yang berlaku di Thailand. Jadi, mengembalikan kekebalan raja-raja Melayu adalah wajar.”

Isu kekebalan raja ini sebenarnya timbul pada tahun-tahun 1992,bilamana mantan PM, Mahathir Mohamed berusaha untuk menarik kekebalan raja-raja Melayu, sekaligus akan menjadikan dia orang yang paling berkuasa di Malaysia ketika itu. Sebenarnya kes ini timbul pada 1992, bila Douglas Gomez dicederakan di Istana Sultan Johor pada 30 Nov.1992. Berikutan dengan itu pada 10 Disember,92 Dewan Rakyat telah meluluskan dengan sebulat suara usul yang dicadangkan oleh En Ghafar Baba,TPM ketika itu, mengenai apa yang dikenali sebagai peristiwa Bukit Serene.

Ghafar Baba menegaskan di Parlimen “Dan bahawa Dewan ini memutuskan kejadian tersebut adalah satu penyalahgunaan kuasa yang bercanggah dengan semangat Perlembagaan Malaysia dan bertentangan dengan cita-cita serta hasrat undang-undang negara yang berteraskan kepada sistem Raja Berpelembagaan dan demokrasi berperlimen.Dan Dewan ini mengambil ketetapan bahawa segala tindakan yang perlu hendaklah diambil bagi menentukan insiden seumpama ini tidak berulang lagi pada masa hadapan.”

Sebenarnya sebelum Bukit Serene, berbagai perkara telah berlaku.Antaranya pada Julai 1992, Tengku Bendahara Johor telah dituduh memukul dan mencederakan seorang bernama Jaafar,penjaga gol hoki pasukan Perak selepas perlawanan hoki di antara Johor dan Perak. Peristiwa Prebet Adam yang mengamok di Chow Kit juga dikaitkan dengan kesultanan Johor yang sehingga kini tiada keputusan yang jelas mengenai perkara itu.

Bahagian Perlembagaan yang disebut-sebut akan dipinda adalah perkara 181(1) yang menyebutkan bahawa “Tiada apa-apa undang-undang yang menyentuh secara langsung keistimeweaan, kedudukan, kemuliaan dan kebesaran raja-raja boleh diluluskan dengan tiada persetujuan Majlis Raja-Raja.” Mengikut peruntukan iniadalah sukar bagi kerajaan Barisan Nasional untuk meminda perkara 66 (4) Perlembagaan Malaysia yang berbunyi “ Yang Di-Pertuan Agong hendaklah dalam masa 30 hari selepas sesuatu rang undang-undang dikemukakan kepada baginda diperkenankan dengan menyebabkan rang undang-undag itu dicop dengan Mohor Besar.” Kod Etika yang dikemukakan oleh Barisan Nasional ditolak oleh Majlis Raja-Raja,menjadikan ia sukar untuk dilaksanakan.

Selepas puas bermain tarik tali, akhirnya kerajaan berjaya memasukkan satu artikel tambahan di bawah perkara 66 (4) iaitu 66 (4A) yang berbunyi “jika suatu rang undang-undang tidak diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong dalam masa yang ditentukan dalam fasal(4),rang undang-undang itu hendaklah menjadi undang-undang apabila habis masa yang ditentukan dalam Fasal itu mengikut cara yang sama seolah-olah baginda telah memperkenankannya.”

Implikasinya

Sebenarnya penulis bukanlah pakar Perlembagaan Malaysia.Namun penulis merasakan ada sesuatu yang perlu diperkatakan. Orang yang paling layak menulis soal ini adalah Prof. Dr. Abdul Aziz Bari dari UIA atau Dato Rais Yatim sendiri yang mempunyai Phd. dalam bidang undang-undang. Artikel 66(4) memberikan beberapa implikasi. Antaranya sesuatu rang undang-undang itu akan lulus secara automatik walaupun Yang di-Pertuan Agong tidak menandatanganinya. Ini memungkinkan kezaliman akan tertimpa ke atas rakyat marhaen.Umpamanya soal Akta Pengambilan Tanah yang telah dipinda, rakyat tidak mampu menolak jika tanahnya ingin diambil oleh kerajaan untuk tujuan pembangunan. Apa yang boleh dilakukan hanyalah tuntutan pampasannya boleh dipertikaikan di Mahkamah. Selebihnya seseorang itu akan kehilangan tanahnya jika kerajaan berhasrat untuk mengambilnya.

Sebaliknya orag-orang politik pula kebal dari tindakan mahkamah.Banyak kes-kes politik akhirnya beraakhir begitu sahaja, tanpa tindakan dapat diambil di mahkamah. Kes Razak Baginda dan Altantuya tidak berjaya sepenuhnya dibawa ke muka pengadilan. Begitu juga dengan kes Norita Shamsuddin yang dikatakan membabitkan orang politik. Selain itu, kes Rafidah Aziz senyap begitu sahaja walau berpeti-peti bukti menurut Ezam. Terlalu banyak kes membabitkan orang politik tidak dapat diselesaikan, menjadikan seolah-olah mereka lebih kebal dari raja-raja dan berada di atas undang-undang. Sebab itu reformasi Badan Kehakiman adalah amat perlu buat masa ini di negara ini demi untuk mengembalikan kepercayaan rakyat dan orang ramai terhadap institusi tersebut.

Kesimpulan

Memandangkan iklim politik negara tidak begitu tenang, UMNO yang menjadi tulang belakang BN seolah-olah hanya menunggu masa untuk tumbang, ketuanan Melayu sering dicabar akhir-akhir ini kerana kelemahan itu, begitu juga kerajaan PR belum sampai setahun jagung dan belum mampu menangani pelbagai permasalahan negara yang majmuk ini, adalah dirasakan wajar imuniti raja-raja itu dikembalikan semula ke tempat yang sewajarnya. Ini adalah untuk menjamin kelangsungan survival politik Melayu Islam pada abad-abad mendatang. Janganlah kita menunggu “menang sorak kampung tergadai” baru kita terpinga-pinga untuk mengambil tindakan. Ambillah tindakan sebelum terlewat, sebelum menang jadi arang, kalah jadi abu.


AlKundangi,
9.12.2008.