ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Saturday, September 20, 2008

Akta Hubungan Kaum Di Malaysia

Akta Hubungan Kaum Di Malaysia

Bila Menteri Dalam Negeri menyebut keperluan kepada akta hubungan kaum di Malaysia, tentulah kita tertanya-tanya apakah pula akta itu dan kenapa pula negara ini perlukan satu akta mengenai hubungan kaum. Dalam kenyataan yang sama selanjutnya Syed Hamid AlBar menyatakan akta itu melibatkan soal integrasi, pendidikan dan ekonomi.

Persoalannya di sini ialah apakah hubungan antara kaum di Malaysia begitu renggang sehingga memerlukan satu akta digubal untuk itu? Sejarah hubungan kaum di negara ini amat panjang, sama panjangnya dengan usia kemerdekaan negara ini. Antara syarat kemerdekaan dalam rundingan antara Tunku Abd.Rahman dan kerajaan British dalam usaha untuk mencapai kemerdekaan bagi negara ini adalah persoalan hubungan antara kaum. Semua rakyat jelata yang belajar sejarah memahami negara ini dihuni oleh tiga kaum terbesar,iaitu Melayu, China dan India.Tentu saja pihak British dan Tunku berunding mengenai kemerdekaan sedar tentang kedudukan kaum di sini. Sebab itu dalam rundingan itu disebut tentang permasalahan berkenaan yang terkenal dengan prinsip “jus soli,” di mana kaum Melayu hendaklah menerima kewarganegaraan kaum-kaum lain yang menetap di negara ini. Sementara itu kaum-kaum lain itu,khususnya India dan China hendaklah mengiktiraf hak-hak istimewa yang diberikan kepada orang Melayu. Hak-hak ini termaktub dalam perlembagaan seperti kedudukan Sultan dan Agama Islam serta pelajaran. Itulah antara lain yang dirundingkan oleh Tunku dan pihak British sehingga negara mencapai kemerdekaan pada 31.8.1957.

Dengan demikian,secara asasnya, akta hubungan kaum itu telah termaktub dalam perlembagaan negara,hanya ia tidak diperincikan sebagai satu akta yang tersendiri. Hubungan aantara kaum menegang pada tahun-tahun 1969, atau Mei 69, di mana waktu itu pergolakan politik agak meruncing terutama di Selangor, di mana UMNO kalah teruk pada pilihanraya 69. Namun tragedi berdarah itu tidak pula diikuti oleh suatu akta hubungan antara kaum. Namun sesetengah sarjana menolak ia disebabkan oleh hubungan antara kaum, tetapi didorong oleh politik sempit murahan golongan tertentu.

Pada tahun 1987 sekali lagi hubungan antara kaum di negara ini retak,bahkan ada ucapan-ucapan yang di luar logika manusia dilontarkan oleh mereka yang bertaraf menteri dengan perkataan seperti bunuh China,bunuh China. Tahun itu menyaksikan UMNO berkonflik sesama sendiri,sehingga timbul kumpulan 11,Tun Salleh Abbas dipecat dari Ketua Hakim Negara, dan UMNO ditalkinkan oleh Tun Dr.Mahathir dan Tengku Razaleigh. Pertelagahan di antara keduanya menyebabkan UMNO diharamkan. Namun dalam kedua-dua kes, iaitu Mei 69, dan peristiwa 1987, tidak pula kedengaran akta hubungan antara kaum itu perlu digubal.


Tetapi ini dirasakan berlainan sekali pada tahun ini. Selepas UMNO/BN menang tipis dengan empat negeri terlepas ke tangan pembangkang, di samping usaha-usaha yang dijalankan oleh DS Anwar untuk mengambil-alih tampuk pemerintahan menerusi pintu belakang, Menteri Dalam Negeri tiba-tiba pula mencadangkan supaya digubal satu akta hubungan di antara kaum. Isu perkauman dimulakan atau dihangatkan oleh Ahmad Ismail, Ketua Umno Bukit Bendera yang menyebutkan kaum China menumpang di negara ini. Namun tindakan ke atas Ahmad Ismail cuma digantung keahliannya tiga tahun. Namun Raja Petra, Teresa Kok, dan seorang wartawan ditahan di bawah ISA,atau Akta Keselamatan Dalam Negeri, walaupun kedua-duanya dibebaskan kemudian. Hanya Raja Petra yang masih ditahan. Tidak ada pun keperluan Akta Hubungan Antara Kaum kelihatan diperlukan dalam kes-kes ini.

Soalnya kita tertanya-tanya, apakah perlu akta tersebut dalam keadaan sekarang? Apakah ia baik untuk rakyat Malaysia, atau adakah ia menambah-renggangkan lagi hubungan kaum di negara ini.Banyak akta-akta yang boleh digunakan untuk sesiapa yang cuba menimbulkan isu-isu sensitif yang melibatkan hubungan antara kaum di negara ini seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri,Akta Hasutan dan Akta Mesin Cetak. Kesemua akta ini sebenarnya lebih bersifat mengongkong kebebasan rakyat termasuk kebebasan berfikir secara rasional. Apakah Menteri Dalam Negeri ingin menambahpanjangkan senarai akta-akta yang sedia ada dan menyekat kebebasan masyarakat negara ini, yang mana ia sudah tentu akan lebih banyak ditujukan kepada pembangkang serta menyekat kebebasan intelektual rakyat negara ini. Apakah logika yang digunakan oleh Menteri Dalam Negeri yang lebih terkenal sebagi anak singa UMNO itu?


AlKundangi,
20.9.2008.

Thursday, September 18, 2008

Anwar Ancam Ekonomi Negara?

Nampaknya usaha Anwar untuk menubuhkan kerajaan baru kini dianggap PM sebagai boleh mengancam kestabilan politik dan ekonomi negara. Indek komposit BSKL jatuh menjunam. Jelaslah apa yang dikatakan ancaman itu adalah terhadap batang tubuh Anwar itu sendiri yang mempunyai nilai politik yang tinggi sehingga boleh mengancam ekonomi dan kestabilan politik.



Namun di sebalik kata-kata PM itu, Anwar harus bersedia sekali lagi untuk ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri kerana perancangannya mengambil-alih tampuk kuasa yang telah dimonopoli oleh BN/UMNO lebih 50 tahun lamanya. Inilah bunga-bunga yang dapat di baca dari ucapan dan kata-kata PM itu.



DS Anwar pun mungkin melakukan sedikit kesilapan dengan memperlihatkan sikap dan keinginan yang terlalu ghairah untuk mengambil-alih teraju pemerintahan negara. Mungkin lebih baik perancangan awal DS Anwar itu tidak perlu digembar-gemburkan sehingga dapat didengar di seluruh pelusuk dunia. Strategi seperti ini, walaupun berjaya dari segi perang saraf, namun ia bakal mengancam keselamatan diri sendiri dan kerajaan pakatan rakyat yang baru beberapa bulan memerintah 4 negeri, termasuk Kelantan yang sememangnya hak milik PAS sejak sekian lama. Bayangkan apa akan berlaku jika Anwar ditangkap di bawah ISA atau lain-lain akta hasutan dan sebagainya.



Jika perancangan menubuhkan kerajaan baru itu dibuat secara senyap-senyap atau diam-diam,mungkin ia lebih berjaya dan tidak banyak halangan seperti sekarang. Bila pihak sebelah lagi sedar akan perancangan DS Anwar yang mengumumkannya lebih awal, mereka pun merancang pula sesuatu yang mungkin dapat menggagalkan usaha ini, seperti apa yang dilakukan oleh BNBBC dalam rangka lawatan sambil belajar ke Taiwan. Dengan begitu 16 September hanya menjadi satu sejarah rakyat yang dimomokkan oleh UMNO/BN.



Perancangan yang lebih teliti adalah perlu di masa hadapan. Sewaktu Islam di peringkat awal, Nabi Muhammad SAW bergerak secara rahsia, dan tidak mengumumkan kepada kaum Quraisy bahawa satu hari baginda akan menegakkan negara Islam di Madinah. Dan bila kekuatan sudah mencukupi dan seimbang, barulah kerajaan Islam ditubuhkan di Madinah itu. Demikianlah perjalanan sejarah itu yang seharusnya menjadi pengajaran buat kita semua.





AlKundangi,

18.9.2008,

1609-Ketidaksampaian Hajat



KETIDAKSAMPAIAN HAJAT 1609

Setelah begitu lama merancang, akhirnya DSAI belum berjaya menubuhkan kerajaan barunya yang ditunjangi oleh Pakatan Rakyat. Sebahagian anggota masyarakat ada yang merasa hampa dengan ketidaksampaian itu. Namun sebahagian lagi merasa gembira, kerana tampuk kuasa masih di tangan mereka,BN dan konco-konconya. Kegagalan itu bukanlah tidak bersebab. Semua orang sudah tahu jawapannya bila BNBBC membawa melancong para ahlinya ke Taiwan.

Jika sekiranya tiada aktiviti pelancongan yang sedemikian rupa, mungkin keadaan menjadi sebaliknya. Dan kita sudah pun dapat merasai kerajaan baru yang diidam-idamkan oleh DSAI itu. Namun kegagalan itu ada pula hikmahnya. Mungkin pakatan rakyat belum begitu mantap untuk membina sebuah kerajaan.Atau mungkin kekuatan lawan belum dapat ditandingi kerana mereka mempunyai segala instrumen untuk menggagalkan usaha Pakatan Rakyat itu. Terbaru pertukaran potfolio antara PM dan TPM. Kini PM mengambil alih Kementerian Pertahanan, manakala TPM Kementerian Kewangan.

Pengambilalihan MINDEF oleh PM dilihat sebagai satu pemupukan kuasa yang melibatkan polis dan tentera, yang memudahkan PM mengambil apa sahaja tindakan terhadap para pencabar keamanan dan kestabilan negara. Jika DSAI dilihat mencabar kestabilan dan keamanan negara, termasuk mengganggu-gugat perkembangan ekonomi dan pasaran saham, mudah sahaja bagi PM mengambil tindakan mengISAkan DSAI atau ditahan di bawah akta hasutan. Inilah yang dapat dilihat ketika ini. Selain itu, desakan ahli-ahli UMNO supaya peralihan kuasa dilaksanakan segera, pertukaran potfolio itu memperlihatkan sedikit usaha ke arah itu. Dengan demikian kemarahan rakyat,khasnya ahli UMNO akan berkurangan. Inilah sebahagian kesan dari perubahan tersebut.

Apakah DSAI berjaya meneruskan misinya? Atau beliau berdepan dengan pelbagai akta yang menjerut kebebasan manusia di negara ini? Sama-samalah kita tunggu perkembangannya. Di mana pula kedudukan parti-perti komponen dalam Pakatan Rakyat? PAS? DAP? Sama-samalah kita lihat perkembangan politik tanahair yang semakin menarik ini.


AlKundangi,
1.30 am,
18.9.2008