ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Friday, November 2, 2012

SYARI'AH RABBANIYYAH


Syari’ah Rabbaniyyah

-,02 Nov 2012

Bahagian Pertama
Syari’ah Rabbaniyyah adalah ciri asas atau fundamental yang membezakan antara undang-undang Allah dan undang-undang ciptaan manusia (man-made law). Adalah mustahak untuk kita memahami ciri pertama ini. Jika kita diminta untuk menyimpulkan dengan satu perkataan apakah yang ciri asas yang paling penting yang membezakan undang-undang Allah dan undang-undang manusia, jawapan kita adalah “rabbaniyyah”.

Undang-undang Allah adalah bersifat rabbaniyyah. Ia bermaksud pemilik syariat Islam adalah Allah s.w.t. . Dengan lain perkataan undang-undang syariah mempunyai hubungan dengan Ketuhanan.

Mungkin ada yang bertanya apa istimewanya syariat Islam adalah syari’ah rabbaniyyah. Mereka juga mungkin bertanya apa hebatnya jika undang-undang ini adalah milik Allah.

Untuk mengetahui keistimewaan tersebut kita kena mengetahui siapakah Allah tersebut berbanding dengan manusia.

Untuk mengetahui siapakah Allah, kita kena lihat kalamNya di dalam KitabNya iaitu Al-Quran. Al-Quran menerangkan kepada kita siapakah Allah . Antaranya Allah menyatakan bahawa


“Dan jika mereka berazam hendak menjatuhkan talak (menceraikan isteri), maka sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui”[ Al-Baqarah : 227 ]

Allah juga berfirman :-


“Dan isteri-isteri yang diceraikan itu hendaklah menunggu dengan menahan diri mereka (dari berkahwin) selama tiga kali suci (dari haid).Dan tidaklah halal bagi mereka menyembunyikan (tidak memberitahu tentang) anak yang dijadikan oleh Allah dalam kandungan rahim mereka, jika betul mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat. Dan suami-suami mereka berhak mengambil kembali (rujuk akan) isteri-isteri itu dalam masa idah mereka jika suami-suami bertujuan hendak berdamai. Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak); dalam pada itu orang-orang lelaki (suami-suami itu) mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan (isterinya). Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.”

Perkataan “Sami’” kita tidak terjemahkan sebagai Mendengar. Sebaliknya kita katakan “Maha Mendengar”. Begitu juga kalimah “’alim” kita tidak terjemahkan sebagai Mengetahui. Sebaliknya kita terjemahkan sebagai Maha Mengetahui. Penambahan perkataan “Maha” kepada sifat Mendengar dan Mengetahui menunjukkan bahawa sifat mendengar dan mengetahui Allah tidak sama dengan sifat mendengar dan mengetahui manusia.

Bila Allah katakan bahawasanya Allah adalah Maha Mengetahui sekaligus kita tahu pengetahuan Allah  adalah tidak terhad. Allah mengetahui apa yang manusia tidak tahu. Pengetahuan manusia adalah “mahdud” (terhad) sedangkan pengetahuan Allah adalah ‘ghayr mahdud” (tidak terhad).

Sebagai contoh apabila Allah katakan di dalam Al-Quran bahawa zina satu benda atau perbuatan keji sudah tentu dengan kesempurnaan ilmu Allah hanya Allah sahaja yang mampu untuk memberitahu kita kekejian zina.Jika kita menerima pengetahuan Allah adalah sempurna dan tiada sebarang ruang kelemahan dan kekurangan adakah masuk akal untuk kita meragui bahawa zina itu suatu yang keji.

Jika kita masih ragui bahawa zina adalah benda yang keji ia menunjukkan dua perkara.

Pertamanya, kita hakikatnya tidak menerima pengetahuan Allah adalah sempurna maka meskipun Allah mengatakan zina itu keji namun kita ragui dan tidak percaya dengan apa yang Allah katakan.

Keduanya kita mungkin percaya dan menerima ilmu Allah adalah sempurna namun kita juga bersifat keras kepala atau sombong dengan tidak mahu menerima realiti bahawa zina itu keji. Dan apabila manusia sombong ia juga menunjukkan bahawa mereka secara tidak sedar merasakan ilmu mereke lebih sempurna daripada Allah. Dengan lain perkataan mereka merasakan mereka lebih hebat daripada Allah.

Apakah yang membezakan manusia dengan syaitan jika ia sombong dan takabbur untuk tidak mahu menerima apa yang Allah telah perintahkan dan memilih undang-undang yang mereka buat sendiri.

Jika kita boleh menerima Allah adalah Maha Mengetahui secara logiknya kita juga sepatutnya boleh menerima apa sahaja yang jadikan atau ciptakan adalah dari ilmuNya yang tidak terhad.

Secara logiknya sesuatu ciptaan yang dicipta oleh Pencipta yang ilmuNya tidak terhad atau sempurna dan tiada apa-apa kecacatan sudah pasti juga adalah sempurna.Atas dasar itu jika Allah menjadikan undang-undang sudah tentu undang-undangNya adalah sempurna dan tiada sebarang kecacatan.

Jika Allah kata bahawa Dia adalah Maha Bijaksana (hakeem) maka sudah tentu undang-undang yang dicipta oleh Allah adalah menggambarkan kebijaksaanNya.Begitu juga apabila Allah adalah Maha adil maka logiknya undang-undang yang Allah ciptakan untuk manusia adalah adil kepada manusia sekaligus tidak menzalimi manusia.

Secara ringkas kita bolehlah simpulkan bahawa Allah adalah Dzat yang memiliki segala sifat kesempurnaan.Maknanya Allah adalah Maha sempurna dalam semua perkara.

Jika di dalam Al-Quran Allah menyatakan bahawa Allah bersifat dengan segala sifat kesempurnaan, Allah juga dalam masa yang sama memberitahu kita di dalam kitabNya bahawa manusia pula bersifat dengan segala sifat kekurangan.

Oleh itu kita sekarang berhadapan dengan dua ekstrem. Di satu pihak Allah adalah bersifat dengan segal sifat kesempurnaan. Di satu pihak lain pula manusia pula bersifat dengan segala sifat kekurangan.

Mengenai manusia, antaranya Allah menyifatkan sifat-sifat manusia dalam Al_Quran seperti berikut :-

Pertama, mengeluh dan kikir.

"Sesungguhnya manusia diciptakan bersifat keluh kesah lagi kikir." (QS. Al-Ma'arij: 19).

Kedua, lemah. Dalam Al-Quran, Allah mendeskripsikan dua kelemahan manusia, iaitu lemah secara fizikal dan lemah (dalam melawan) hawa nafsu buruk.

"Allah, Dialah yang menciptakan kamu dari keadaan lemah ..." (QS. Ar-Rum: 54).

"Allah hendak memberikan keringanan kepadamu, dan manusia dijadikan bersifat lemah." (QS. An-Nisaa ': 28).

Menurut Syekh Nawawi Al-Bantany, tafsir "lemah" dalam Surah An-Nisaa 'itu adalah lemah dalam melawan hawa nafsu.

Ketiga, zalim dan bodoh.

"... sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh. "(QS. Al-Ahzab: 72).

Keempat, tidak adil.

"Dan Syu'aib berkata, 'Hai kaumku, cukupkanlah takaran dan timbangan dengan adil, dan janganlah kamu merugikan manusia terhadap hak-hak mereka, dan janganlah kamu membuat kejahatan di muka bumi dengan membuat kerosakan. "(QS. Hud: 85).

Kelima, membuat bencana dan menumpahkan darah. Dalam surah Al Baqarah, Allah menceritakan apa yang Malaikat katakana tentang sifat manusia

"Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?"( Al-Baqarah : 30 )

Jika manusia bersifat dengan segala sifat kelemahan dan kekurangan secara logiknya adalah tidak munasabah untuk kita mengharapkan apa sahaja apa yang manusia lakukan atau hasilkan akan mencapai darjah kesempurnaan.

Apabila Allah gambarkan manusia berrsifat jahil adakah masuk akal untuk seorang yang jahil boleh mewujudkan satu yang sempurna.Kesempurnaan perlukan kesempurnaaan.Ini adalah logik. Begitu juga kekurangan juga akan menjelmakan kekurangan. Kita tidak dapat lari dari ketetapan dan logik ini.

Oleh itu dalam keadaan wujudnya  dua keadaan yang ekstrem iaitu di satu pihak Allah bersifat dengan segala sifat kesempurnaan manakala di satu pihak yang lain pula  manusia pula bersifat dengan segala sifat kekurangan dan kelemahan adakah munasabah untuk kita membuat perbandingan hasil ciptaan Allah dan hasil ciptaan manusia.

Al-syahid ‘Abdul Qader ‘Audah menyatakan bahawa adalah tidak munasabah untuk kita membuat analogy (qiyas) antara undang-undang Allah dan undang-undang manusia kerana sesuatu perkara yang kita ingin buat suatu analogi mestilah paling kurang mempunyai kekuatan yang sama.

Bagi memudahkan pemahaman kita, saya ingin bentangkan contoh berikut. Katakan kita ingin mengadakan satu pertandingan menulis karangan/esei yang bertajuk “Sistem Telekomunikasi Dalam Era Globalisasi.”

Adakah munasabah jika pertandingan tersebut menggabungkan perserta terdiri daripada seorang profesor berkelulusan Phd yang mana bidang beliau adalah sistem telekomunikasi dengan seorang pelajar tadika.

Seorang profesor yang terdedah dengan ilmu pengetahuan dan pengkhususan serta  pengalaman sudah tentu akan memenangi pertandingan tersebut hatta sebelum ia dipertandingkan.

Adakah munasabah untuk pelajar pra sekolah yang masih “berjuang” hatta untuk mengenal huruf jauh sekali nak memahami tajuk esei tersebut untuk kita gandingkan dengan seorang profesor yang pengkhususannya adalah bidang sistem telekomunikasi ?

Ciri pertama iaitu syariah Rabbaniyyah inilah yang menunjukkan secara jelas mengapa manusia tidak dapat tidak amat perlukan undang-undang Allah .Ia juga menunjukkan mengapakah undang-undang manusia sehebat mana pun ianya digubal tidak akan berjaya mengatasi kelebihan dan kehebatan undang-undang Allah.

Bersambung...
----------------------------------------------------------------------------------------
* Penulis adalah seorang peguambela dan peguamcara. Beliau berkelulusan Ijazah Undang-Undang Universiti Islam Antarabangsa ( LL.B ( Hons ) pada tahun 1992 dan pada tahun  1993 dikurniakan Ijazah Undang-Undang Syari’ah. Berbekalkan dua ijazah undang-undang (sivil dan syariah) beliau menceburi bidang guaman dan mula manjadi peguambela dan peguamcara pada tahun 1994 sehingga hari ini. Beliau juga adalah peguam syar’ie di Mahkamah Syariah di Perlis. 

harakahdaily

ISU BADRUL AMIN DITAHAN JAIS


Susulan serbuan Jais: Saya tidak buat salah, kata Badrulamin
NURUL AINI MOHAMED ALI
2 November 2012
 Susulan serbuan Jais: Saya tidak buat salah, kata Badrulamin
Dr Badrulamin Baharon antara hadir pada konsert bertemakan Abuya Terus Memimpin Walaupun Ghaib di Rawang. Beliau turut ditahan untuk membantu siasatan.
SHAH ALAM- Ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR, Dr. Badrulamin Baharon menafikan beliau seorang ahli jemaah Al-Ikhwan, sebaliknya hanya menghadiri majlis sambutan ulang tahun kelahiran pengasas Al-Arqam, Ashaari Muhammad atas jemputan yang disampaikan melalui risalah.

Menurutnya, beliau pergi ke majlis malam tadi bukan atas jemputan rasmi tetapi kehendak dirinya sendiri dan ingin membawa isteri dan anak-anaknya melihat persembahan nasyid yang diadakan.

“Saya tidak nafikan tiada jemputan rasmi tetapi melalui risalah yang diberi ketika saya membeli-belah di kawasan Global Ikhwan Sdn Bhd, hanya ke sana untuk mebawa anak-anak saya yang menggemari nasyid dan sekadar makan-makan, itu saja,” katanya kepada Sinar Harian Online.

Semalam, Badrulamin ditahan dalam serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) ke atas satu acara dianjurkan bekas pengikut Al-Arqam di Rawang.

Laporan akhbar mendakwa Badrulamin merupakan tetamu khas majlis sambutan ulang tahun kelahiran Ashaari.

“Apa salahnya jika saya memberi sokongan dalam majlis yang berbentuk dakwah itu, saya sendiri terpinga-pinga, belum sempat minum sudah ditahan Jais.

“Kalau benar mereka bersalah, tangkap saja ahli jawatankuasa penganjur majlis, jangan tangkap tetamu seperti saya, saya tidak salah, malah saya tidak ada kaitan sama sekali dan tiada kepentingan apa-apa dalam Al-Ikhwan,” tegasnya.
Menurutnya, beliau tertarik untuk menghadiri majlis itu atas rasa kagum dengan kegiatan ekonomi Global Ikhwan yang berkembang maju, malah dirinya sendiri serta keluarga selalu membeli-belah di sana.

“Saya suka membeli-belah dengan syarikat itu kerana mereka menyediakan segala kelengkapan bagi umat Islam, malah makanan yang dijual turut terjamin dari segi halal, sebab itu saya selalu pergi ke sana,” ujarnya.

Pada masa yang sama, beliau juga tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas sebuah akhbar hari ini yang mengatakan dirinya ahli pertubuhan itu.

“Sejak bila pula saya ahli dalam Al-Ikhwan? Saya penat nak jawab, saya tidak ada kena-mengena langsung,” tegasnya.
Golongan pengikut Al-Arqam membangunkan entiti korporat kumpulan Global Ikhwan bagi mempertahankan empayar perniagaan Ashaari, selepas pergerakan itu diharamkan pada 1994.
Syarikat tersebut diasaskan pada 2009 selepas pihak berkuasa mengenakan tekanan ke atas Rufaqa Corporation Sdn Bhd yang ditubuhkan oleh kumpulan sama pada 2006.
Ashaari meninggal dunia pada 13 Mei 2010.

sinarharian.com.my

Anwar: Aziz Bari ada kelebihan tanding di Sabak Bernam
RUZY ADILA IDRIS
1 November 2012
Anwar Ibrahim
Datuk Seri Anwar Ibrahim
SHAH ALAM – Datuk Seri Anwar Ibrahim menafikan pemilihan bekas pensyarah  Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Dr Abdul Aziz Bari sebagai calon untuk bertanding kerusi Parlimen Sabak Bernam pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) ada kaitan dengan penyandang jawatan itu yang disabitkan kesalahan tuntutan palsu.

 “Semua itu tidak ada kaitan, calon yang dipilih sebenarnya mempunyai kelebihannya sendiri.

“Aziz merupakan seorang yang pakar dalam bidang undang-undang, menpertahankan hak asasi dan mempunyai kefahaman Islam yang baik, maka sebab itulah beliau dipilih,”  katanya kepada Sinar Harian Online selepas hadir pada pelancaran Buku  `Anwar’s Third Trial’ di sini, hari ini.

Ketua Umum PKR ini berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kenyataan Aziz yang mengesahkan beliau akan bertanding di Sabak Bernam pada PRU13.

Penyandang jawatan Datuk Abdul Rahman Bakri disabitkan bersalah atas tuduhan membuat tuntutan palsu berjumlah RM80,000 empat tahun lalu.
Dalam pada itu, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berharap bukuAnwar’s Third Trial hasil nukilan Pawancheek Marican akan dijadikan sumber rujukan mahasiswa undang-undang dalam pengajian mereka.
“Pawancheek telah mencipta sejarah dengan terhasilnya buku ini yang boleh dijadikan sebagai rujukan mahasiswa malahan untuk mereka yang minat dalam politik di negara ini khasnya membabitkan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
 “Buku ini boleh dijadikan kajian kes,” katanya dalam ucapan perasmian sebelum melancaran buku  Anwar’s Third Trial.
Hadir sama, Anwar bersama isterinya, Datuk  Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.
Tambah Abdul Khalid, pengalaman Anwar mendorong ramai orang untuk laksana reformasi di negara ini dan menghentikan ketidakadilan.
 Sehubungan itu beliau menambah, semua orang wajar bersiap sedia untuk memenangi pilihan raya akan datang.
Sementara itu, penulis buku, Pawancheek pula berkata, beliau terpanggil untul menghasilkan buku kedua berkaitan perbicaraan Anwar berikutan banyak isu demokrasi dan hak asasi yang timbul supaya pada masa hadapan orang awam akan tahu apa yang telah berlaku.
“Setiap peristiwa mesti ada rekod, kerana ada kala dalam internet, ada perkara yang boleh dicapai dan ada kalanya tidak boleh. Kadang kala, ada juga orang yang tidak tahu hendak mencari bahan.
“Kadang-kadang terdapat juga fakta yang dicampur-adukkan dengan dengan komen orang lain, jadi dengan dibukukan, lebih mudah untuk mengurus rekod sejarah,” jelasnya mengenai buku setebal 201 muka surat itu.
Pawancheek yang merupakan salah seorang daripada sembilan penal peguam membela Anwar berkata, buku itu ditulis dalam bahasa Inggeris disebabkan beliau lebih mahir menulis dalam bahasa tersebut.
 “Saya generasi zaman dahulu. Saya memulakan pengajian awal saya menggunakan bahasa Inggeris.
“Kalau hendak menerbitkannya dalam bahasa Melayu, ia akan mengambil masa yang lebih lama dan saya perlu menyemak dengan lebih berhati-hati kerana keseluruhan fakta dalam buku adalah berkaitan dengan undang-undang,” katanya lagi.

sinarharian.com.my

PRESIDEN PAS SEDIA TANDING DI PEKAN


Presiden Pas sedia tanding di Pekan
MOHD AZLIM ZAINURY
2 November 2012
Abdul Hadi Awang
Abdul Hadi Awang
RUSILA - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini membuat kejutan apabila menyatakan kesediaannya untuk bertanding di kerusi Parlimen Pekan, yang disandang oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

"Saya ikut keputusan parti, serah kepada parti. Parti akan membuat keputusan termasuk jika parti menyuruh saya bertanding di Parlimen Pekan," katanya pada Majlis Pelancaran Dana PRU13 Dewan Muslimat Pas Negeri Terengganu di sini, hari ini.
Beliau berkata demikian apabila ditanya adakah beliau akan kekal sebagai calon Parlimen Marang atau mempunyai perancangan untuk bertanding di luar Terengganu pada PRU13.

Bagaimanapun, Ahli Parlimen Marang itu berkata, keputusan bertanding pada PRU13  bergantung sepenuhnya kepada keputusan parti, sama ada menetapkan beliau untuk kekal di Parlimen Marang atau bertanding di luar termasuk di Parlimen Pekan.

SINARHARIAN.COM.MY

BELI CARREFOUR; AEON PERLU RUJUK POLISI KERAJAAN


Beli Carrefour: AEON perlu rujuk polisi kerajaan

2 November 2012
Carrefour
Carrefour
PUTRAJAYA - Syarikat peruncitan utama Jepun, Aeon Co Ltd. (AEON) masih perlu merujuk kepada polisi dan garis panduan yang ditetapkan kerajaan dalam urusan pengambilalihan operasi Carrefour Malaysia membabitkan kira-kira 15.1 bilion yen.
Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata mereka tertakluk kepada garis panduan jawatankuasa pemborongan dan pengedaran yang dipengerusikan ketua setiausaha kementerian itu Datuk Saripuddin Kasim.
"Ini merupakan keputusan perniagaan antara Carrefour dan Aeon. Kita tak campur urusan pembelian. Tetapi perlu memohon kepada kementerian dari segi kebenaran untuk menjual dan AEON mesti memohon kebenaran daripada kita untuk membeli.
"Selain itu ia juga tertakluk kepada syarat untuk memastikan ekuiti bumiputera 30 peratus itu dipatuhi," katanya kepada pemberita selepas mengumumkan 14 jenis barangan terkawal di bawah Skim Kawalan Harga Musim Perayaan Deepavali 2012 di sini hari ini.
Aeon menandatangani perjanjian pembelian saham untuk mengambil alih 100 peratus saham anak syarikat operasi pasar raya besar Carrefour Malaysia, Magnificient Diagraph Sdn Bhd, dan Carrefour Malaysia Sdn Bhd, yang mempunyai 9.3 peratus hak pengundian dalam Carrefour Malaysia daripada Carrefour S.A dan anak-anak syarikatnya.
Bagaimanapun difahamkan Aeon akan mengekalkan segala pengurusan sedia ada, pekerja serta mematuhi kontrak-kontrak lama, kata Ismail Sabri.
"Kita akan panggil mereka dan mengemukakan syarat-syarat ditetapkan itu," katanya.- Bernama

sinarharian.com.my

Tuesday, October 30, 2012

KHALID MENTERI BESAR TERBAIK


PERDANA Menteri menunggu Datuk Seri Anwar menobatkan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor yang terbaik dengan segala hujahnya.
Pertama dia ada integriti dan tidak rasuah dan tidak menjadikan pangkat dalam politik untuk mencari kekayaan. Malah dia bukanlah orang politik sangat, tetapi dia orang yang bekerja.

Jika Anwar katakan Khalid Menteri Besar/Ketua Menteri yang terbaik di seluruh negara sejak merdeka pun boleh bersetuju secara umum sebelum dibuat auditan untuk semua.

Kerana itulah kalau Anwar memberi kuasa kepada saya untuk menyusun kabinet bayangannya saya akan namakan Khalid sebagai calon menteri kewangan seperti yang saya tulis dalam Harakah dua minggu lalu.

Selepas saya namakan  dia calon menteri kewangan, Anwar pula kata  dia Menteri Besar Selangor yang terbaik. Maka sebagai Menteri Besar yang terbaik, boleh ditimbangkan dia untuk menjadi calon terbaik bagi menjadi menteri kewangan.

Selepas Perdana Menteri Mahathir ada tiga orang menteri kewangan – Tengku Razaleigh, Daim Zainuddin dan Anwar Ibrahim – Barisan Nasional sudah  tidak jumpa orang untuk menjadi menteri kewangan lalu semua Perdana Menteri menjadi menteri kewangan. Sejak tahun 1999 hingga PRU13 kita tidak ada menteri kewangan khusus dan penuh masa. Malaysia ada menteri kewangan sambilan saja.

Malaysia kini adalah sebuah negara yang kucar kacir politiknya, ekonomi, kewangan dan pentadbirannya. Maka Perdana Menteri menunggu memerlukan seorang menteri kewangan yang lebih hebat dari Tun Tan Siew Sin.

Siew Sin jadi menteri kewangan pada masa negara baru merdeka yang masalahnya darurat dan ancaman komunis bersenjta saja. Rasuah tak ada, orang melarikan wang negera tiada selain dari penjajah kaut. Kewangan yang British tinggal tiada banyak masalah. Cuma ekonomi saja belum dibangunkan. Siew Sin tidak banyak masalah menyambung tugas yang Inggeris tinggalkan.

Tetapi negara yang Pakatan Rakyat hendak ambil ialah sebuah negara yang penuh dengan beban hutang, mata wang yang tidak kukuh, inflasi, rasuah, penyelewengan dll, maka tugas menteri kewangan adalah berat bagi menghadapi sistem pemerintahan yang porak peranda itu.

Negara memerlukan seorang menteri kewangan berwatak kuat macam Al-Marhum Tun Dr. Ismail yang tidak suka bermuka-muka. Orang yang tidak banyak politiking yang ada pengalaman boleh mengawal pentadbiran, kewangan  dan sebagainya.

Tentu Selangor juga merasa perlu wibawa sepertinya bagi menentukan reformasi pentadbiran dapat diteruskan. Apabila Selangor beroleh Menteri Besar terbaik tentulah ia berhadapan masalah mendapatkan ganti sebaiknya.

Seperti zaman Dato Harun Idris menjadi Menteri Besar, mungkin dia tidak sebaik Khalid, tetapi dia terlalu popular. Selangor berdepan dengan masalah untuk mencari penggantinya hinggalah datang Khalid Ibrahim.  Selangor bertuah beroleh Khalid. Payahlah mencari ganti sepertinya.

Jika Selangor boleh dapat pengganti, maka dia adalah calon pertama paling sesuai jadi menteri kewangan.

Saya kenal Khalid sebelum saya kenal Ustaz Hadi, Anwar dan Lim Kit Siang. Masa jadi guru sementara sebelum masuk universiti, saya sudah kenal dia. Saya kenal neneknya, ayahnya, emaknya dan semua adik beradiknya. Maka saya tahu dan yakin dengannya.

Ketika dia mula bekerja di PNB sebelum jadi CEO, dia cerita pada saya kerja yang sedang dibuatnya. PNB belum ada apa-apa. Saya tanya bolehkan dia buat? Lepas itu dia  jadi CEO. PNB jadi gergasi yang sebelumnya adalah Awang Kenit.

Kerana itu saya terasa kementerian kewangan perlukan orang sepertinya.

HARAKAHDAILY.NET

ANGKARA CHUA SOI LEK, HABISLAH UMNO KALI INI



KUALA LUMPUR: Serangan melampau Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek terhadap PAS, hudud dan Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat telah menimbulkan keresahan dalam Umno sehingga Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak tidak boleh berkata apa-apa dalam isu ini.


“Ramai dalam Umno merungut, siapakah yang benarkan Chua serang Nik Aziz. Orang Melayu di kampung terfikir bagaimana seorang ulama dan hukum hudud boleh dibiarkan dihina Chua yang pernah dirakam video seksnya.

Kalau orang lain, mungkin tak seteruk ini. Tapi Chua, habislah Umno kali ini,” kata sumber dalaman Umno kepada Harakahdaily.

Kata beliau, walaupun Umno tidak menyukai Nik Aziz dan menyerangnya daripada sudut isu-isu di Kelantan dan kerjasama dengan DAP, akan tetapi Umno tidak pernah sesekali berani mengutuk peribadi beliau sebagai agamawan.

“MCA dakwa Nik Aziz galakkan rogol. Melayu mana yang percaya? Tuduh Nik Aziz rasuah pun tak masuk, ini tuduh benda yang tidak berasas ini. Video yang dijadikan bukti tu, semua orang Melayu tonton pun faham Nik Aziz sedang mengajar Islam dan menjurus kepada kebaikan,” kata sumber itu lagi.

Sumber itu turut mempersoalkan taktik yang digunakan MCA dan Umno untuk meningkatkan undi bukan Islam.

“Undi bukan Islam dah hilang. MCA berkata apapun tiada guna. Tapi sekarang MCA sedang menghalau undi Melayu kepada PAS. Orang Umno seperti saya pun terasa tidak tergamak untuk mengundi MCA, malah terasa kesian kat PAS.

“Macam mana orang Melayu boleh membiarkan orang Cina yang moralnya tercalar seperti Chua untuk menyerang seorang ulama bertaraf Nik Aziz tanpa berkata apa-apa. Betullah, hanya syaitan yang dikenali yang sanggup membiarkan keadaan sedemikian berlaku,”  tambah beliau.

Ketika ditanya mengenai tarikh PRU13, sumber dalaman itu memberitahu Harakahdaily, Pakatan Rakyat kini di depan dengan simple majority seperti yang dikatakan Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli.

“Tapi selepas bom Chua dan MCA, Najib rasanya terpaksa saja meneruskan lakonan ini dan bertukar serangan kepada DAP. MCA serang PAS tak akan diberi liputan di berita bahasa Melayu, Umno pula serang DAP tidak diliputi di berita bahasa Cina. Perang di Facebook dan internet rasanya boleh diucapkan selamat tinggal,” kata beliau.


harakahdaily.net