ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Friday, September 17, 2010

SOSILAWATI: Ketelusan bukan Perkauman

Oleh Tok Pepijat

Sekonyong-konyong Menteri UMNO/BN memberi amaran supaya rakyat tidak mainkan isu Sosilawati sebagai perkauman. Tiada diketahui apakah mesej sebenar yang ingin disampaikan kepada rakyat atau apakah Menteri BN/UMNO siang malam hanya fikirkan tentang perkauman?

Mengapakah sekonyong-konyong Menteri ingatkan rakyat tentang perkauman dalam isu pembunuhan Sosilawati? Sebenar tiada terlintas langsung dihati rakyat tentang hubungkait kes Sosilawati dengan perkauman. Tiada langsung.
Malangnya oleh kerana fikiran Menteri UMNO terutamanya asyik fikirkan untuk isu perkauman, sampai kes Sosilawati terbawa-bawa oleh mereka.

Inilah taraf minda Menteri UMNO/BN. Perkauman, Perkauman dan Perkauman.

Sebenarnya rakyat melihat isu Sosilawati sebagai isu Ketelusan. Ianya melibatkan PDRM.

Kes ini berlku di zaman Musa Hasan lagi. Beberapa laopran tentang kehilangan individu yang berhubungan dengan peguam yang terlibat sebagai suspek utama.

Isunya, bagaimana PDRM terutama Balai Banting bertindak terhadap laporan yang diberikan.

Perbagai persoalan berlegar di fikiran rakyat. Antaranya, adakah polis mengamalkan "penyiasatan terpilih" iaitu menyiasat dengan drastik dan segera jika melibatkan orang kenamaan tetapi seperti" kura-kura" jika melibatkan rakyat marhein dan tiada pengaruh?

Begitu juga, adakah ada di kalangan polis yang "dibela" oleh peguam tersebut yang menyebabkan kes terdahulu seolah-olah "diabaikan" ?

Melihat kepada kes-kes seperti pusat pelacuran, perjudiaan, disko yang terletak berhampiran dengan Balai Polis yang mempunyai "lesen besar" untuk beroperasi, tidak mustahil ianya berlaku di tempat kes pembunuhan Sosilawati.

Sewajarnya kita mengharapkan IGP Ismail Omar memulihkan kembali harapandan kepercayaan rakyat terhadap PDRM.

Kita juga mengharapkan kes ini tidak berlaku seperti kes gadis Mongolia. Pembunuh "saja-saja" membunuh dengan tiada arahan! Barangkali akan ada orang berlenggang naik kapal terbang menuju London! http://tokpepijat.blogspot.com/\

kedahlanie.blogspot.com
17.9.2010

No comments: