ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Sunday, October 10, 2010

GALAS: PAS ATAU UMNO?

GALAS: PAS ATAU UMNO?

Suhu Politik Malaysia hangat kembali bila ADUN Galas, Che Hashim Sulaima 46, Kawasan Parlimen Gua Musang meninggal kerana sakit barah usus pada 27 September lalu di Pusat Rawatan Al Islam,Kg. Baru, Kuala Lumpur. Kematian itu menyebabkan DUN Galas kosong seterusnya memaksa SPR mengadakan pilihanraya kecil (PRK) sejak ia diisytiharkan kosong oleh DUN Kelantan.

Pada PRU Ke 12, Che Hashim Sulaima memperolehi 4399 undi mengalahkan calon BN, Mohammad Saufi bin Deraman, yang mendapat 3753 undi.Majoriti yang diperolehi oleh Che Hashim ialah 646. Undi Rosak pula ialah sebanyak 171 dan peratus keluar mengundi adalah sebanyak 80.89%.

Samada PAS atau BN, kedua-duanya belum menamakan calon-calon masing-masing pada pilihan raya kecil itu yang akan diadakan selewat-lewatnya 60 hari selepas ia diisytiharkan kosong. Namun BN telah pun melantik Tengku Razaleigh menjadi Pengarah Pilihanraya DUN Galas, sementara PAS diketuai oleh Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man. Persaingan sengit diduga berlaku kerana BN melantik Ku Li sebagai Pengarahnya, memandangkan beliau adalah tokoh veteran yang memegang jawatan Menteri Kewangan suatu masa dulu dan Gua Musang berada dalam tangannya dijangka hingga ke akhir hayat.

Namun kekalahan calon BN pada PRU ke 12 menampakkan penguasaan Ku Li ke atas Gua Musang bukanlah mutlak. Tewasnya DUN Galas kepada PAS membuktikan hal ini, dan menampakkan ketidakkebalan Ku Li di Gua Musang. Sementara itu, baru-baru ini Ku Li dikatakan terlbat dalam usaha Kerajaan Kelantan menuntut royalti minyak dan gas yang kini hanya diberi sebagai wang ehsan. Dalam hal ini, Ku Li kelihatan menyebelahi kerajaan Kelantan.

Rekod Ku Li semasa menjadi Menteri Kewangan Kerajaan Pusat juga bukanlah bersih. Skandal BMF yang melibatkan lebih RM 80 juta pada tahun 80an berlaku semasa beliau menjawat jawatan Menteri Kewangan. Dalam skandal itu, seorang seksekutif kanan BMF dihantar ke Hongkong untuk menyiasat kes ini, namun kemudian eksekutif itu, Jalil Ibrahim mati ditembak di Hong Kong. Tidak dapat dinafikan, kematian Jalil Ibrahim ada kaitannya dengan skandal BMF itu, dan ianya boleh disifatkankan sebagai satu pembunuhan politik. Dr. Mahathir (PM ketika itu) dan Ku Li tentu tahu siapakah pihak yang bertanggungjawab dalam kes ini. Akhirnya Ku Li terpinggir dari arus politik BN dan hanya memegang kerusi Parlimen Gua Musang sehinggalah ke hari ini. Manakala BN pula tidak lagi memeberikan apa-apa jawatan penting kepada Ku Li selepas beliau menubuhkan Semangat 46 dan menentang Mahathir dalam pemilihan Presiden UMNO pada dekad 80an. Dalam pertarungan itu yang hampir dimenangi oleh Ku Li berakhir dengan pembunuhan UMNO di mahkamah, di mana UMNO diisytiharkan tidak sah oleh Peguam Negara ketika itu, Tun Salleh Abbas.


Walaupun Ku Li akhirnya membubarkan Semangat 46 dan membawa semua ahlinya memasuki UMNO, namun dalam kebinet Mahathir Ku Li tidak ada tempat untuk jawatan dalam kebinet.Ia hanyalah ahli MT UMNO. Keadaan ini memungkinkan Ku Li berasa terpinggir dan kecewa dengan kepimpinan BN yang akhirnya membawa beliau membantu PAS Kelantan dalam meuntut wang royalti minyak Kelantan dari Kerajaan Pusat baru-baru ini. Karier politik Ku Li juga sudah sampai ke penghujungnya dengan meningkatnya umur beliau sejak dilahirkan pada 13 April 1937, di mana kini beliau telah pun berusia lebih 73 tahun, satu usia yang di kira agak lanjut untuk aktif semula dalam arena politik tanahair.

Soalnya sekarang kenapakah baru-baru ini UMNO ingin menggunakan Ku Li untuk memenangi Galas, setelah begitu lama beliau terpinggir dari arus perdana politik tanahair? Mampukah UMNO menawan kerusi Galas dengan bantuan Ku Li? Bagaimana pula jika Ku Li enggan membantu kerana keterpinggirannya selama ini dalam arena politik BN?

Dalam PRU ke 12 Galas mempunyai 10,330 pengundi di mana 6,255 adalah pengundi Melayu,1903 Cina,172 India dan 2000 orang asli. Ini bermakna majoriti pemilih adalah Melayu,yang kedua orang asli, ketiga India dan lain-lain kaum. Apakah pengundi Melayu memilih PAS sekali lagi? Kebobrokan yang dialami oleh UMNO kebelakangan ini memungkinkan hal ini berlaku. Tetapi bagaimana dengan politik wang dan janji-janji manis UMNO nanti. Tidakkah pengundi Melayu termakan janji-janji itu? Bagimana pula SPR, media elektronik dan akhbar yang memihak kepada BN? Apakah tidak semua ini mempengaruhi worldview pengundi Melayu?

Bagaimanapun, dalam PRU ke 12, PAS sudah pun menggalas kerusi Galas. Ini bermakna PAS masih mempunyai peluang untuk menang sekiranya pandangan politik pengundi Galas tidak berubah. Pengundi Cina dan Orang Asli dijangka turut membantu memenangkan PAS atau UMNO. Setakat ini peluang PAS dan UMNO untuk memenangi kerusi Galas adalah 50/50 berdasarkan keadaan semasa dan penguasaan BN ke atas semua instrumen kerajaan untuk mereka membelasah PAS dalam pertarungan di Galas nanti. Ya, kedua-duanya mempunyai sama-sama peluang dalam DUN Galas, dan hanya pengundi Galas yang berhak menentukannya.

AlKundangi,
10.10.2010

No comments: