ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Thursday, June 4, 2020

ULASAN PUISI- DI PENGKALAN INI -1




Ulasan Puisi: Berdiri Di Pengkalan- karya Dato' SN
Zurinah Hassan
(Bhgn. 1).


Pada awalnya saya tertanya tanya apakah maksud Berdiri Di Pengkalan. Namun mengingat ianya sebuah puisi ia. boleh ditafsirkan dengan pelbagai makna. Marilah kita lihat rangkap pertama dahulu;

Aku telah berdiri di Pengkalan
Melepaskan satu demi satu
Perahu
Ke sungai usia
Ke laut kebidupan

Aku telah berdiri di pengkalan. Mungkin penyair bermaksud berdiri di pengkalan adalah memulakan sebuah kebidupan berkeluarga. Dia melepaskan perahu yang boleh jadi seorang anak bersama sedikit sebanyak bersama pengalaman dan pembelajaran. Perahu boleh dimuatkan dengan berbagai keprluan asas untuk belayar mengharungi kautan luas.

Agak sukar bagi saya mencari makna perahu selain apa yang telah saya tulis. Almaklum puisi ini ditulis oleh sasterawan negara. Sewaktu antologi pertamanya diterbitkan, sajak saya yang pertama baru diterbitkan di akhbar.

Perahu itu dilepaskan ke sungai usia. Ia mengalami perubahan usia sejajar dengan peredaran masa. Ia menempuh pengalaman yang menatangkan usianya. Ia menempuh kebidupan sebagaimana lazimnya seorang manusia.ltulah kitaran hidup kita.


Zainal Lasim.
Rawang.
21.4. 2020
00.07am.

No comments: