ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Sunday, September 6, 2009

ISLAM: AMBIL SELURUHNYA ATAU TINGGALKAN SEMUA SEKALI (II DAN AKHIR)

Islam: Ambil Seluruhnya Atau Tinggalkan Semua Sekali(II-AKHIR)



Sedangkan masyarakat Islam adalah satu masyarakat lain: satu masyarakat suatu masyarakat masyarakat di mana setiap individu dijamin rezekinya, baik yang bekerja atau yang mengganggur, baik yang kuat mahupun yang lemah, baik yang sihat mahupun yang sakit. Suatu masyarakat yang setiap tahunnya mengambil satu perduapuluh daripada modal, bukan dari keuntungan, untuk kepentingan perbendaharaan negara. Setelah itu diambil lagi, tanpa ikatan dan syarat, semua wang yang diperlukan oleh negara untuk memelihara masyarakat dari penyakit atau menjamin kesihatan.

Jadi laksanakanlah sistem itu terlebih dahulu. Setelah itu baru dilihat berapa orangkah lagi yang memerlukan pertolongan. Berapa ramaikah lagi pencuri yang melakukan pencurian, sedangkan perutnya dipenuhi oleh makanan dan hatinya dipenuhi keimanan.

Demikian pula ada yang bertanya kepada kita tentang masalah seks di kalangan pemuda, jikalau mereka mengikuti ajaran-ajaran Islam.Orang-orang ini melihat kehidupan para pemuda yang hidup dalam suatu masyarakat yang bukan Islam. Segala yang terdapat di sana merangsang naluri mereka. Segala yang terdapat di sana membangkitkan syahwat mereka. Lalu mereka meminta pendapat-pendapat Islam tentang masalah-masalah yang dihadapi itu?

Dalam masyarakat Islam tidak terdapat pemudi-pemudi yang berbaju separuh telanjang, wanita-wanita yang suka menggoda orang lain atau digoda, yang berkeliaran di setiap tempat, menyebarluaskan fitnah dan kekacauan, dan semuanya yang bersifat kesyaitanan. Dalam masyarakat Islam tidak terdapat gambar-gambar telanjang, filem-filem dan nyanyian-nyanyian cabul, seperti filem-filem dan nyanyian Abdul Wahab dan kuncu-kuncunya. Dalam masyarakat Islam tidak terdapat media yang menyiarkan gambar-gambar telanjang, kata-kata yang cabul dan lawak-lawak yang cabul yang dapat dijumpai disetiap tempat. Dalam masyarakat Islam tidak terdapat minuman keras, yang mendorong manusia membuat hal-hal yang kurang sopan, yang dapai memenuhi keinginan nafsu buas kesyaitanan. Akhirnya masyarakat Islam itu akan mempersiapkan pemuda untuk hidup bersuami-isteri dengan cepat, kerana perbendaharaan negara akan membantu orang-orang yang inginkan hidup yang lebih baik dalam sebuah rumah tangga.

Jadi kalau kita ingin mendapatkan gambaran pendapat Islam tentang masalah seksual di kalangan pemuda pemudi, pertama-tama laksanakanlah sistem Islam secara keseluruhan. Baru setelah itu dilihat, bukan sebelumnya, apakah para pemuda pemudi masih mempunyai masalah dalam hal seks atau tidak.

Saya menganggap semua persoalan yang diajukan kepada Islam mengenai suatu persoalan yang tidak ditimbulkan oleh sistem Islam, pada waktu itu Islam diusir dari segala bidang kehidupan, saya menganggap semuanya ini mempermain-mainkan Islam dan memperolok-olokkan Islam. Dan saya juga berpendapat bahawa jawaban yang diberikan kepada pertanyaan-pertanyaan seperti itu sama dengan ikut serta memperolok-olokkan Islam yang dilakukan oleh para ahli yang memberikan fatwa.

Orang-orang yang berteriak-berteriak sekarang ini, agar wanita diberi hak untuk memilih dan dipilih, atas nama Islam, atau memanjangkan bajunya atau lengan bajunya atas nama Islam, maka saya minta maaf kalau saya katakan, walaupun saya amat memuliakan maksud baik dari orang-orang yang menyatakannya: mereka itu telah menjadikan Islam objek olok-olok dan sesuatu yang ditertawakan, kerana mereka membatasi semua perincian-perincian kecil seperti ini.

Semua potensi mereka harus diarah kepada pelaksanaan sistem Islam dan hukum Islam dalam segala segi kehidupan. Mereka seharusnya menuntut agar sistem Islam itu menguasai sistem masyarakat dan undang-undang internasional. Pendidikan Islam itu harus menguasai sekolah-sekolah, rumah tangga dan masyarakat. Islam harus diambil sebagai sebagai suatu keseluruhan dan dibiarkan untuk melakukan kegiatannya di dalam kehidupan secara total. Inilah yang lebih sesuai demi kehormatan Islam dan kehormatan orang-orang yang menyeru kepada Islam.

Ini kalau mereka benar-benar ingin bersungguh dalam hal ini,kalau mereka benar-benar ikhlas dalam berdakwah. Tetapi kalau yang dimaksudkan adalah hanya untuk ribut-ribut dan menarik perhatian, dan dalam pada itu berada dalam keadaan aman, tidak memikul risiko sedikit pun, maka ini adalah persoalan lain, yang saya inginkan agar sekurang-kurangnya badan-badan dan kelompok-kelompok Islam tidak harus terlibat dengannya.


Assyahid Syed Qutb,
Disunting oleh AlKundangi
Dari kitab: Dirasatul Islamiyyah.
6.9.2009.
http://alkundangi.blogspot.com

No comments: