ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Sunday, November 22, 2009

IBADAT HAJI LAMBANG PERPADUAN ISLAM

Ibadat haji lambang perpaduan Islam

MAKKAH - Berjuta-juta penganut Islam, yang datang dari pelbagai negara seluruh dunia untuk menunaikan ibadat haji, memenuhi Masjidil Haram di Makkah dan Masjid Nabawi di Madinah untuk menunaikan solat Jumaat kelmarin.

Imam Makkah, Sheikh Saud Al-Shuraim dalam khutbahnya mengingatkan jemaah mengenai peranan haji dalam menguatkan perpaduan umat Islam seluruh dunia.

"Kita dapat saksikan manusia berdoa kepada Allah dalam bahasa yang berbeza dan mereka datang dari pelbagai sudut dunia. Mereka cuba mengenali satu sama lain dan memahami erti perpaduan dan persaudaraan," katanya.

Beliau juga menggesa umat Islam bersatu di bawah panji Islam berdasarkan ajaran Al-Quran dan Sunah.

Imam Masjid Nabawi, Sheikh Abdul Al-Qassim dalam khutbahnya pula berkata, haji mampu menyucikan dosa-dosa yang dilakukan jemaah ketika dulu.

"Balasan syurga kepada haji yang mabrur," katanya memetik sepotong hadis Nabi Muhammad.

Beratus-ratus ribu jemaah yang tiba di Madinah sejak permulaan musim haji kini sudah berada di Makkah.

Sebuah bas akan bertolak ke Makkah pada setiap lima minit," kata Pengarah Kementerian Haji Cawangan Madinah, Muhammad Abdul Rahman Al-Bijawi.

Kira-kira 800,000 jemaah mengunjungi menziarahi pusara Nabi Muhammad dan menunaikan solat di masjid baginda selain melawat tempat bersejarah seperti Masjid Quba, Masjid Qiblatain dan tanah perkuburan Al-Baqeea.

Hampir tiga juta jemaah dijangka menunaikan haji tahun ini yang bermula 25 November ini.


Sinar Harian,
22.11.2009.

No comments: