ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Sunday, November 29, 2009

MB SELANGOR DAN BTN

Apabila MB Selangor tidak memberikan kebenaran kepada para pegawainya untu mengikuti kusrus-kursus di Biro Tatanegara tentulah beliau mempunyai sebab yang tertentu untuk berbuat demikian. BTN memang tempat terkenal untuk para pegawai kerajaan di brainstorming dan menerima dasar-dasar kerajaan serta menghayatinya dengan hujah-hujah yang nampak rasional. Namun di sebalik kerasionalan itu tentu ada kepentingan tertentu dan mesej yang ingin ditanamkan di dalam jiwa para peserta kursus.

2. Apa yang diterima di BTN tentunya akan sama dengan apa yang dikehendakki oleh pucuk pimpinan negara yang diketuai BN. Ia samalah dengan kursus PLKN, yang bermatlamat untuk menyemaikan perasaan menyokong kerajaan yang ada dan mempertahankannya. Tentunya apa yang ingin disemaikan itu tidak sama dengan apa yang dikehendaki oleh parti-parti pembangkang seperti Keadilan dan PAS. Dengan demikian hujah dan alasan MB Selangor untuk tidak membenarkan para eksekutifnya mengikuti kursus yang pro kerajaan tentulah mempunyai alasan yang kukuh dan agar kerajaan negeri tidak terpengaruh dengan dakyah yang disebarkan oleh BN melalui BTN.

3. Hal ini samalah seperti Amerika tidak membenarkan rakyatnya mengikuti kursus yang diberikan oleh intstitusi komunisme atau pun institusi Islam. Ini kerana untuk mengelakkan dari percanggahan pendapat agar tidak berlaku dalam suatu sistem pemerintahan. Namun Amerika lebih agresif, iaitu menyerang dan memusnahkan komunisme dan Islam sekadar yang dia mampu.

4. Inilah logika mengapa MB Selangor tidak membenarkan para eksekutifnya mengikuti kursus di BTN. Adapun mereka yang telah mengikutinya suatu masa dulu, itu adalah soal lain, dan waktu itu keadaan politik berbeza seperti sekarang. Pendirian politik pun tentu berbeza dengan apa yang ada kini. Misalnya Datuk Hassan Ali di BTN dahulu dengan Datuk Hassan Ali dalam PAS sekarang tentulah dua peribadi yang amat berbeza sama sekali.

5. Dengan begitu, kursus BTN ini tidak perlu dipolitikkan di samping melemparkan tuduhan yang bukan-bukan terhadap MB Selangor dan kerajaan PR khasnya. Demokrasi membenarkan kita berbeza pendapat. Terimalah perbezaan itu dengan dada lapang dan terbuka. Bahkan dalam Islam sendiri terdapat perbezaan pendapat sehingga melahirkan pelbagai mazhab, namun pegangannya tetaplah kepada sumbernya, Alquran, Hadis, Ijma' Ulama dan Qias sepertimana yang banyak dibicarakan dalam Usul Fiqh. Menerima perbezaan menampakkan kita lebih matang dan dewasa terutama dalam konteks demokrasi.


AlKundangi,
29.11.2009.

No comments: