ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Monday, September 27, 2010

Betapa Runtuhnya Akhlak Anak Muda Kita Sekarang Ini..!!!


Dua beradik ditangkap berkhalwat



KULIM - Dua beradik berusia 21 dan 23 tahun ditangkap di sebuah rumah teres satu tingkat sekitar jam 11.30 malam di Taman Selasih kerana bersekedudukan dengan seorang lelaki berusia 25tahun dipercayai teman lelaki kepada kakaknya.

Jurucakap Pejabat Agama Daerah Kulim Kedah (PADK) berkata, mereka menerima maklumat daripada orang ramai sekitar jam 10.30 malam dan melakukan pemantauan di sekitar kawasan rumah berkenaan sebelum membuat serbuan.

"Ketika sampai di rumah pasangan terlibat, PADK menemui dua motosikal terletak di bahagian luar rumah teres di Taman Selasih. Hasil pemantauan, mendapati kesemua pasangan tidur di ruang tamu.

"Pasangan lelaki yang menyedari kehadiran PADK mengintai dari tingkap dan cuba melarikan diri melalui pintu belakang rumah tetapi gagal berbuat demikian kerana rumah mereka sudah dikepung. Pasangan lelaki terbabit kemudiannya masuk ke bilik hadapan dan berpura-pura tidur.

"PADK terpaksa menunggu kira-kira 10 minit sebelum pintu rumah dibuka untuk membolehkan kami membuat pemeriksaan,” katanya.

Menurutnya, hasil pemeriksaan awal dijalankan kesemua pasangan terlibat iaitu lelaki berusia 25 tahun dan kekasihnya berusia 23 tahun pernah ditangkap dan disiasat di bawah Seksyen 9 (khalwat) sebelum ini oleh PADK dan sedang menunggu untuk didakwa di mahkamah. Mereka kemudiannya dibawa ke Balai Polis Kulim untuk membuat laporan.

Pasangan itu pernah ditahan lokap sebelum ini atas kesalahan sama tetapi masih tidak serik melakukan maksiat. Daripada maklumat jiran berdekatan, pasangan lelaki sering datang ke rumah kekasihnya dan mereka berlakon seperti suami isteri untuk memperdaya penduduk di sekitar kawasan itu.

“Hasil siasatan dijalankan PADK, pasangan terbabit tidak mempunyai hubungan mahram. Selain itu, lelaki berkenaan tidak mempunyai pekerjaan tetap, manakala kekasihnya bekerja di kaunter menjual tiket bas di sini.

Mereka yang terlibat akan disiasat di bawah Seksyen 9 (2) (3) Enakmen Kanun Jenayah Syariah Negeri Kedah 1988. Jika sabit kesalahan mereka boleh dikenakan hukuman penjara setahun atau denda RM2,000 atau kedua-duanya sekali.

"Pendakwaan terhadap mereka akan dibuat satu persatu. Kesemua pasangan terlibat kemudiannya dibebaskan setelah waris diarahkan membayar ikat jamin RM1,000 setiap seorang. Mereka akan diarahkan untuk hadir ke Mahkamah Syariah Rendah Kulim dalam masa terdekat untuk tujuan pendakwaan terhadap kesalahan yang mereka lakukan. Sekiranya gagal berbuat demikian, waran tangkap akan dikeluarkan kepada mereka,” katanya.

26.9.2010b

No comments: