ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Saturday, May 14, 2011

LEBIH BAIK?


Adalah lebih baik Malaysia mengamalkan sistem dua parti seperti di US atau Britain. Ini memberikan parti yang memerintah satu jangka masa yang pendek sahaja, dan tidak sempat untuk mengaut kekayaan negara untuk kepentingan pribadi dan suku-sakat. Oleh itu, dalam PRU ke 13 nanti marilah kita fikirkan logik atau tidak kita menukar parti pemerintah yang ada, yang telah lebih 50 tahun memerintah,mengumpul kekayaan untuk diri dan keluarga.

2. Rakyat marhaen hanyalah dapat mendengar dan menonton projek bernilai berbillion ringgit, tetapi duitnya entah ke mana?

3.Mengapa anak orang politik boleh jadi jutawan segera, seperti anak-anak Mahathir, anak-anak Paklah, anak Lee Liong Sik, Adik DS Najib -Nazir Razak dan sebagainya. Kenapa baru jadi Ketua Pemuda, Ketua Bahagian sudah boleh pakai mercedes?

4.Cubalah taun-tuan fikir di mana datangnya wang itu.

5.Jika seorang kerani bekerja 30 tahun pun dalam kerajaan, gaji keseluruhannya tidak akan mencapai satu juta ringgit. Marilah kita fikirkan bersama masalah rakyat marhaen ini. Kenapa di Amerika penganggur pun ada elaun? Di sesetengah negara air, api, perubatan dan pendidikan adalah percuma. Ia adalah tanggungjawab kerajaan yang memerintah, bukan meminta cukai dari kita yang gaji tidak seberapa ini.

6.Fikirkanlah juga apa akan jadi kepada Malaysia 10 tahun lagi jika tampuk kuasa dipegang oleh golongan yang sama? Tuan-tuan yang belajar tinggi, ada ijazah berjela, ada otak yang kritis, fikirkanlah masa depan negara dan rakyat Malaysia ini.

Terima kasih.

No comments: