ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Sunday, September 21, 2008

ANTARA PAKLAH, HARGA MINYAK DAN BARANG-BARANG KEPERLUAN

ANTARA PAK LAH, HARGA MINYAK DAN BARANG-BARANG KEPERLUAN


Entah di mana silapnya, walaupun telahan yang dibuat adalah akibat sikap dan kegiatan Amerika dalam usahanya menentang keganasan,sehingga membawa kepada serangan terhadap Afghanistan,di ikuti Iraq dan kemudian muncung meriamnya dihalakan ke Iran walau pun tidak menjadi, harga bahan bakar yang penting dalam menggerakkan aktiviti manusia mencecah lebih US140 Dolar setong. Ini menjadikan sesetengah negara mengalami kegawatan ekonomi, kekurangan bekalan makanan dan sebagainya. Tempiasnya seperti tidak dapat dielakkan, ia turut melanda ekonomi bumi jantung pisang ini.

Pak Lah sebagai PM yang menerajui negara, kusut fikiran bagaimana untuk menyelesaikan masalah ini. Tanpa memikirkan kesan jangka panjang, PM yang kemudian diikuti oleh jurucakapnya,Dato’Shahril Abdul Samad,Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna mengambil keputusan untuk menaikkan harga bahan bakar itu. Pada 5 Jun,2008, harga petrol dinaikan 41% membawa perubahan harga dari RM1.92 kepada RM2.70 seliter. Manakala diesel naik RM1.00 seliter, berubah dari RM1.58 kepada RM2.58 seliter. Perubahan mendadak ini menyebabkan harga barang-barang keperluan meningkat dengan agak drastik. Harga beras, yang sebelum itu memang telah naik, turut meingkat. Kini herga beras gred A (di mana peratus kehancurannya 5%) menjadi RM14.00 untuk 5 kilogram atau RM28.00 untuk 10 kilogram. Harga beras yang lebih bermutu naik lebih RM 30.00 untuk 10 kilogram. Kini kita tidak lagi menemui harga beras RM9.90 untuk 5 kilogram seperti dahulu.

Bukan hanya beras memperlihatkan kenaikan harga, bahkan hampir semua barang keperluan mengalami kenaikan harga, termasuk tambang bas dan sebagainya.Inilah kesan yang dirasai oleh rakyat marhaen akibat dari tindakan yang tidak memikirkan jangka panjang itu. Bila kerajaan mengumumkan pula penurunan harga bahan bakar itu 15 sen, harga barang tidak pula turun, bahkan sebaliknya. Harga barang terus meningkat dan ia memberi kesan kepada golongan berpendapatan rendah. Apalagi ketika musim perayaan hampir tiba, harga barang di pasaran semakin terik dan menggusarkan.





Jika kita ke bazar Ramadhan pada hari ini, sekurang-kurangnya kita akan kehabisan RM30.00. Hari ini penulis terperanjat bila membeli santan cair pada harga RM6.00 sekilogram, berbanding suatu masa dulu hanya RM4.00 sekilo.Dimanakah jaminan harga barang tetap akan terkawal jika keadaan sedemikian berterusan. Penulis penuh positif, jika kerajaan menurunkan lagi kadar harga petrol dan diesel di pump (Stesen) kepada harga asal iaitu RM 1.92 bagi petrol dan RM1.58 bagi diesel, harga barang tetap tidak akan turun. Siapakah yang silap dal hal ini. Adakah para pengundi yang mengundi BN/UMNO pada PRU12 baru-baru ini atau adakah ia satu kesilapan politik yang diputuskan oleh PM tanpa memikirkan kesan jangka panjang terhadap keputusannya itu. Penulis yakin, harga barangan keperluan yang agak tinggi akibat dari keputusan yang terburu-buru itu tidak akan turun sampai bila-bila. Maknanya keputusan yang dibuat oleh PM dan kuncu-kuncunya itu akan terus di”nikmati” oleh rakyat negara ini sampailah ke hari kiamat.

Walaupun kerajaan memberikan rebet sebanyak RM625.00 (yang sebetulnya RM628.00) bagi pemilik kenderaan 2000 CC ke bawah ketika memperbaharui cukai jalan,dan RM150.00 bagi motosikal, namun rebet itu hanya dapat menampung sebulan keperluan harga minyak yang digunakan setiap hari bagi pemilik kereta bagi 1.3cc dengan jarak ke tempat kerja sejauh 40km.Untuk sebelas bulan selanjutnya terpaksalah ditanggung sendiri.Dan semua orang pun tahu komisen atau baki RM3.00 lagi bagi setiap orang itu, akan terlepas ke tangan pemegang saham terbesar Pos Malaysia, Syarikat Scomi,di mana pemiliknya adalah anak PM sendiri. Apakah yang Pos Malaysia dapat? Kabarnya tidak satu sen pun wang itu jatuh ketangan Pos Malaysia yang mempunyai lebih 15,000 kakitangan itu.Namun mereka terpaksa menanggung segala masalah yang timbul hasil dari pembayaran rebet minyak melalui Pos Malaysia itu.


Demikianlah satu episod keputusan politik, oleh pelaku-pelaku politik yang tidak memikirkan kesan jangka panjang dari tindakan itu.Dan memang pun,kata orang politik itu suatu seni yang serba mungkin. Tidak ada yang mustahil, atau bak kata Tun Dr.Mahathir, hari ini boleh jadi kawan, dan besok boleh jadi lawan atau sebaliknya.Di manakah rasionl Pak Lah ketika membuat keputusan harga minyak itu?



AlKundangi,
22.9.2008.

No comments: