ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Wednesday, October 29, 2008

ISU PKNS: DI MANA SILAPNYA TAN SRI KHALID?

ISU PKNS: DI MANA SILAP TAN SRI KHALID?


Pengurus Besar PKNS, Datuk Harun Salim dilaporkan akan bersara hujung bulan Oktober ini.Sehubungan dengan itu, Tan Sri Khalid selaku Menteri Besar Selangor melantik Timbalan Pengurus Korporat dan Akaun,Low Siew Moi sebagai Pemangku Pengurus Besar PKNS bagi menggantikan Datuk Harun yang akan bersara akhir bulan ini. Tempoh pemangkuan itu mengambil masa selama setahun sementara mencari calon yang sesuai.


Pelantikan Low Siew Moi itu menimbulkan bantahan dari banyak pihak,mungkin kerana beliau bukan Melayu dan bukan beragama Islam..Tetapi pengalaman Low Siew Moi atau lebih dikenali sebagai Madam Low selama 35 tahun di PKNS dengan 11 tahun di Bahagian Korporat meyakinkan TS Khalid untuk melantik beliau ke jawatan itu meskipun bersifat sementara.


Pelantikan Madam Low ini dikatakan memecahkan tradisi selama 44 tahun kerana selama itulah PKNS diterajui oleh kaum Bumiputera dan dibantah oleh lima persatuan pekerja PKNS iaitu Persatuan Pegawai Kanan, Persatuan Pegawai Eksekutif, Badan Islam, Kelab Sukan dan Rekreasi, Persatuan Kebajikan dan Kesatuan Sekerja PKNS.


Selama 44 tahun PKNS diterajui oleh Bumiputera, namun apa yang lebih mengecewakan kita seperti apa yang disebut oleh Tan Sri Khalid, setelah membuat pemeriksaan selama 44 tahun itu, beliau amat kesal apabila mendapati usaha PKNS dalam memartabatkan orang Melayu dalam bidang perniagaan dan hartanah tidak mencapai sasaran yang diharapkan. Bahkan lebih 75 peratus dari projek yang dilaksanakan oleh PKNS diberi kepada syarikat bukan Melayu samada secara langsung ataupun tidak (Sinar Harian,28 Oktober,08,hal.2).


Bahkan lebih teruk dari itu, beberapa aktiviti dan keputusan perniagaan yang dibuat oleh PKNS bukan berdasarkan keperluan PKNS sendiri, tetapi adalah lebih kepada parti politik yang memerintah. Akaun PKNS juga didapati tidak betul dari segi pengurusannya seperti pada tahun 2007 PKNS dilaporkan mengaut laba RM500 juta, namun setelah disemak ia adalah hasil luar biasa, bahkan RM100,000 darinya dihadiahkan kepada Pengerusi PKNS sebelum ini,iaitu bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khir Toyo.


Walaupun ada pihak yang menyatakannya ia adalah mainan politik TS Khalid sepertimana yang dituduh oleh Mohd Isa Abu Kasim.ADUN Batangkali, namun kekecewaan MB Selangor itu terhadap pencapaian PKNS selama 44 tahun dalam memartabatkan orang Melayu ternyata adalah alasan yang kuat mengapa MB Selangor itu melantik Madam Low menjadi Pemangku pengurus Besarnya. Bayangkan kalau selama itu 75% projek PKNS terlepas kepada kaum bukan Melayu, lalu apalah gunanya kalau PKNS berketuakan seorang Melayu? Rasionalnya pengalaman Madam Low adalah penting bagi MB Selangor itu, dan beliau mungkin boleh membantu orang Melayu melalui PKNS pada masa depan.Lagipun pelantikannya cuma setahun, dan jawatan tersebut bukan diperingkat membuat dasar.


Dalam Islam, jawatan-jawatan yang bukan bersifat pembuat dasar dibolehkan kepada orang-orang bukan Islam.Berlainan jika jawatan itu adalah CEO kepada satu-satu syarikat GLC kerajaan yang mana CEO boleh membuat keputusan yang bersifat mendasar, atau melibatkan asas syarikat. Bagi PKNS, ia masih boleh dipantau oleh MB sendiri, dan Pengurus Besar hanyalah menjalankan tugas membantu MB dalam pelaksanaan dasar, bukan pembuat dasar. Pembicaraan Hak-Hak Bukan Muslim dalam negara Islam banyak diperkatakan dalam buku-buku ulama tersohor, antaranya karya Yusoff AlQardhawi sendiri yang diterbitkan Bahagian Hal Ehwal Islam JPM. Inilah yang perlu kita terokai dan hayati,bukan hanya bercakap berdegar-degar tapi praktikalnya nasib bangsa sendiri tidak terbela. Yang terbela hanyalah anak, menantu dan kroni. Selebihnya engkau engkau, aku aku atau seperti Enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing.


AlKundangi,
29.10.2008
.

1 comment:

Anonymous said...

Saya tertarik dengan artikel tuan, ia menyerlahkan apa yang tersembunyi selama ini.Tq