ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Monday, October 27, 2008

KONTRAK SOSIAL DAN PERPADUAN ALA BN

KONTRAK SOSIAL DAN PERPADUAN ALA BN


Untuk kesekian kalinya UMNO/BN mengulang-ngulang isu kontrak sosial beberapa kali di media-media cetak maupun elektronik. Isu ini sering disentuh bila parti komponen BN agak kuat dan UMNO kelihatan lemah dan seolah kehilangan halatuju parti terutama ketika menghadapi soal pucuk pimpinan yang akan bertukar dan perebutan kerusi Timbalan Presiden,Naib Presiden,Ketua-ketua Bahagian,Ketua Pemuda dan timbalannya dan pelbagai jawatan yang akan dipertandingkan Mac depan.


Ingatan Majlis raja-raja tentang hak-hak orang Melayu baru-baru ini juga menimbulkan tanda tanya kepada siapakah sebenarnya ingatan itu ditujukan? Kepada parti-parti pembangkangkah yang bergabung dalam Pakatan Rakyat atau kepada UMNO/BN sendiri yang sering memainkan isu perkauman bila mereka merasakan mereka kehilangan sokongan rakyat dan cengkaman kuasa mereka lemah? Apakah dengan menimbulkan isu kontrak sosial sokongan rakyat akan kembali, dan UMNO/BN kembali kuat?


Isu perkauman mula disentuh oleh Ketua Umno Bukit Bendera, En.Ahmad Ismail yang menyebutkan kaum China adalah menumpang di negara ini. Dan tidak ada tindakan tegas ke atas En.Ahmad Ismail, walaupun ia memainkan isu sensitif yang boleh menimbulkan keresahan kaum. Penangkapan anggota Hindraf, khasnya para pemimpin mereka juga boleh menimbulkan keresahan kaum dan menafikan hak-hak mereka sebagai warga negara di bawah jaminan kontrak sosial.


Kontrak sosial sebenarnya merujuk kepada perjanjian oleh bapa kemerdekaan dengan pihak British, dan merupakan penggantian beri memberi atau quid pro pro melalui perkara 14-18 yang berkenaan pemberian kewarganegaraan Malaysia kepada kaum bukan bumiputera.Istilah ini juga digunakan merujuk kepada bahagian-bahagian lain dalam perlembagaan seperti yang menyatakan Malaysia adalah negara sekular.


Dalam isu berkaitan kaum, kontrak sosial berkaitan dengan hubungan ras, dan seringkali dibidas oleh parti-parti komponen BN kerana kerajaan UMNO sering menggunakannya untuk bercakap tentang hutang orang-orang bukan Melayu terhadap kewarganegaraan yang diberikan kepada bukan Melayu yang boleh merenggangkan hubungan ras di negara ini. Dan UMNO/BN sebenarnya seringkali mempergunakan isu kontrak sosial ini untuk mempertahankan prinsip Ketuanan Melayu.


Apakah ketuanan Melayu sedang tercabar sekarang ini? Tuntutan MCA yang meminta Timbalan Pengerusi 2 supaya diperuntukan kepada MCA adalah satu cabaran kepada Barisan Nasional,khasnya UMNO. Soalnya apakah UMNO akan tunduk kepada permintaan ini, sedangkan kedudukan UMNO dilihat agak lemah, dilanda berbagai masalah, serta ketiadaan pemimpin berwibawa, dan hampir tewas dalam PRU ke
12? Mungkin inilah alasannya isu kontrak sosial itu dimainkan semula,seperti memutarkan filem P.Ramlee di kaca TV untuk ditonton oleh sebilangan rakyat yang akan terhibur dengan penayangan semula itu.


Penulis baru saja selesai membaca wawancara Pof.Emeritus Dr Khoo Kay Kim dengan akhbar rasmi PAS, Harakah bil.1384,24-26 Okotober,2008. Apa yang disebut oleh Khoo Kay Kim adalah cerita lama, tentang konsep perpaduan melalui pendidikan. Kita tidaklah menafikan kisah-kisah “perpaduan” yang dialaminya ketika bersekolah di Teluk Anson. Memang itu satu pengalaman yang agak jarang ditemui keitka ini. Pendidikan dan persekolahan kini adalah mengikut suku-bangsa,seperti sekolah kebangsaan dihadiri oleh sebilangan besar Orang Melayu, sekolah jenis kebangsaan China oleh orang China,dan sekolah jenis Kebangsaan Tamil oleh orang India. Di peringkat ini lagi kelihatan soal perpaduan kaum tidak ditekankan,bahkan pembahagian sekolah menurut kaum seperti yang diamalkan oleh kerajaan BN/UMNO menambah-tebalkan lagi tembok perkauman yang sedia ada.


Apa yang dipuji oleh Prof.Dr.Khoo Kay Kim hanyalah konsep yang diamalkan oleh Universiti Islam Antarabangsa, di mana para pelajarnya terdiri dari pelbagai kaum, termasuk kaum dari luar negara. Memang ini adalah satu formula perpaduan yang paling baik yang diamalkan oleh IPTA buat masa ini. IPTA dan IPTS lain tidak memperlihatkan ciri ini, bahkan masing-masing bergaul dan berkumpul mengikut kelompok masing-masing.


Mungkin apa yang kita boleh amalkan sekarang adalah konsep perpaduan yang disarankan oleh Prof.Jayum A.Jawan yang penulis pernah singgung dalam satu tulisan berjudul Bangsa Malaysia: Khayalan Atau Kenyataan? yang boleh dicapai di http://alkundangi.blogspot.com. Apa yang disarankan oleh Prof itu adalah kita harus menerima hakikat bahawa kita hidup dalam masyarakat berbilang bangsa. Dengan demikian kita harus menerima kepelbagaian ini. Kesatuan Dalam Kepelbagaian atau Unity In Diversity, ini sahaja yang kita boleh amalkan ketika ini bergantung kepada situasi politik dan sosial yang sedia ada.


Namun formula yang diketengahkan oleh UIAM adalah lebih baik dan praktikal nampaknya, walaupun ia sukar diterima oleh sesetengah pihak. Perpaduan di bawah naungan Islam, dan ini adalah perpaduan yang bersifat kekal, walaupun mungkin bagi sesetengah orang khasnya golongan liberal menganggap konsep ini agak fanatik. Namun dengan pemahaman yang mendalam, mereka nanti pasti inilah konsep yang paling baik yang dikemukakan oleh Islam itu sendiri. Negara Madinah yang didirikan oleh Nabi Muhammad SAW adalah berasaskan perpaduan ini dan akhirnya berjaya menyatukan semua kaum yang berada dalam negara itu, bahkan bangsanya jauh lebih majmuk dari negara kita Malaysia ini.


AlKundangi,
27.10.2008.

No comments: