ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Tuesday, October 28, 2008

UMNO: SINGA TUA YANG KEHILANGAN GIGI


Jika seorang manusia itu hidup sudah lebih 50 tahun, maka ia dikatakan sudah menempuh zaman penghujungnya, atau dengan kata lain umur sudah merangkak tua. Sudah layak untuk menyambut Jubli Emas dari segi usia, sepertimana persatuan-persatuan sukan, pertubuhan-pertubuhan sosial dan politik dan sebagainya. Inilah yang dialami oleh parti tertua Melayu itu, Parti Kebangsaan Melayu Bersatu.


Dalam satu wawancara dengan Mingguan Malaysia bertarikh 26.10.2008, Dr.Rais Yatim, ahli Parlimen Jelebu yang juga ahli Majlis Tertinggi Umno mengakui bahawa UMNO sudah menampakkan kehilangan dominasinya dalam Barisan Nasional, istimewa setelah PRU ke 12 yang memperlihatkan UMNO/BN kehilangan 5 negeri dan satu Wilayah Persekutuan. Seperti juga di zaman kini, zaman siber, di mana anak-anak sukar dididik akibat pengaruh luar melalui alam siber dan media elektronik, begitulah UMNO tidak lagi dapat mengawal parti-parti komponen dalam BN yang terdiri dari MCA,MIC, GERAKAN dan lain-lain. Bahkan sebuah parti dari Sabah mengumumkan untuk keluar dari Barisan Nasional.


Lebih dari itu, Dr. Rais menyebut bahawa budaya ugutan kini telah menular dalam BN itu sendiri. MCA misalnya, menuntut supaya Timbalan Pengerusi BN diberikan kepada mereka, walaupun selama ini jawatan itu didominasi oleh UMNO. Manakala Artikel 43 Perlembagaan Persekutuan tidak pula menyebut tentang keperluan Timbalan Perdana Menteri itu yang biasanya dilantik dari Timbalan Pengerusi BN.Mengapakah parti-parti komponen BN kini berani menuntut hal-hal seperti ini yang dulu tidak mereka lakukan? Apa yang dapat kita katakan ialah UMNO kini berada dalam keadaan kurang upaya, sama seperti OKU yang disebut-sebut sebagai istilah orang kurang upaya. Kekurangan keupayaan ini bukan berpunca dari luar, bahkan dari dalam UMNO sendiri.


Selain dari kemelut politik wang, UMNO juga ketandusan pemimpin berkaliber. DS Najib Tun Razak, yang diwarwarkan akan menggantikan Abdullah sebagai PM, kelihatan mempunyai serangkaian masalah yang menyukarkan laluan beliau ke arah itu. Pelbagai isu perlu dihadapi sebelum beliau menjawat jawatan PM. Bahkan kalau perlu, menurut TGH Abdul Hadi, Najib perlu dibersihkan, kalau perlu dihadapkan ke mahkamah sebelum menjawat jawatan PM.


Manakala generasi muda pula kurang berminat dengan UMNO. Mugkin kerana UMNO berasaskan parti satu kaum, atau pun UMNO sudah terlalu tua dan menanggung masalah yang banyak seperti korupsi,penyalahgunaan kuasa, berlagak yang bukan pada tempatnya, mengkayakan kroni dan anak sendiri dan sebagainya yang tidak tertuliskan di sini menjadikan golongan muda menjauhkan diri dari UMNO. Maka jadilah UMNO Singa Tua yang tidak lagi mempunyai gigi untuk meneruskan kesinambungan kuasanya menjelang pemilihan UMNO Mac ini, dan kalau usianya panjang, mungkin dilanjutkan Tuhan sehingga PRU ke 13 akan datang. Sesudah itu, UMNO mungkin kian nazak dan menemui ajalnya. Pakatan Rakyat yang memerintah 5 buah negeri tampak lebih meyakinkan golongan muda bahkan bangsa lain juga, kerana ia lebih berkebajikan dan bijak mengambil hati rakyat. Jika Pakatan Rakyat mampu mengekalkan dan meningkatkan prestasi mereka, tidak mustahil PR akan menguasai Malaysia pada Pilihanraya akan datang. Sama-samalah kita tunggu dan lihat pada PRU akan datang.


AlKundangi,
27.10.2008.

No comments: