ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Wednesday, July 15, 2009

UMNO-BN DAN MANEK URAI

Pilihanraya kecil Manek Urai telah pun selesai. Calon PAS, Mohd Fauzi Abdullah menewaskan calon BN, Tuan Aziz Tuan Mat dengan majoriti 65 undi. Jumlah undi PAS merosot 398 undi berbanding PRU12 yang dilaksanakan Mac tahun lalu. Pada tahun itu PAS mendapat majoriti 1,352 undi. Walupun perbezaan jumlah undi hanyalah 65, tetapi dalam sistem demokrasi PAS tetap muncul sebagai pemenang.

2. 11 perkara yang lebih merupakan gula-gula yang diumumkan PM sebelum PRK tersebut tidak memberi bekas yang mendalam dihati pengundi-pengundi Manek Urai. Punca kemorosotan PAS dikatakan dari masalah dalaman dan penumpuan yang kurang terhadap PRK berkenaan. Apa pun alasan, PAS harus membuat post-mortem tentang ketipisan perbezaan undi berkenaan. Janji membina jambatan bernilai 10 juta oleh Tan Sri Muhyidin juga tidak meninggalkan apa-apa makna kepada UMNO-BN. Mereka tetap kalah.

3. Sejak Mac,2008 sudah 7 PRK berlalu. 6 daripadanya dimenangi oleh Pakatan Rakyat. UMNO-BN hanya memenangi satu kerusi sahaja, itupun di Malaysia Timur. Sebagai sebuah parti pemerintah ini adalah satu hal yang amat mengecewakan para pemimpin UMNO-BN. Sokongan rakyat terhadap mereka kian terhakis dari masa ke masa. Dahulu, jika pilihanraya kecil jarang pembangkang memenangi sebarang kerusi, kecuali di beberapa tempat seperti Lunas dan Bukit Tuku. Kini kejadian sebaliknya berlaku.

4. Hipotesis yang dapat dibuat dari hal ini adalah rakyat sudah menolak UMNO-BN sebagai parti utama dan sebagai pemerintah. Sesudah lebih 50 tahun, rakyat marhaen kini ingin berubah rasa,dan mungkin menukar kerajaan atau parti yang memerintah. Di negara-negara seperti Amerika dan Britain, pertukaran parti pemerintah adalah perkara biasa. Namun di negara ini ia amat sukar diterima terutama oleh UMNO-BN sendiri. Tetapi mereka harus akur kepada kehendak rakyat. Kemungkinan Najib adalah Perdana Menteri terakhir dari UMNO-BN tidak dapat ditolak berdasarkan kepada 7 keputusan PRK itu. Itu adalah putaran sejarah yang harus diterima oleh semua orang. Setiap yang bermula pasti berakhir. Tidak perlulah UMNO-BN berhempas pulas mempertahankan kuasa mereka jika memang tempuh mereka sudah hampir berakhir. Kerajaan Firaun yang mempunyai ramai ahli sihir itu akhirnya lenyap juga dari muka bumi ini. Yang tinggal hanyalah sejarah dan artifak-artifaknya.

5. Kemungkinan PRU13 adalah masa untuk Anwar, sepertimana yang telah disepakati oleh Pakatan Rakyat untuk melantik penasihat PKR itu sebagai PM jika PR mengusai Malaysia. Namun parti yang lebih dominan kelihatan adalah PAS. Dan PASlah yang layak mengambil-alih pimpinan bangsa Malaysia sekiranya UMNO-BN mengalami kepupusan pada PRU13 itu nanti, di samping KeAdiLan dan DAP. Rakyat Malaysia pun ingin berubah rasa, seperti juga rakyat Amerika, Britain dan lain-lain. Mungkin pemerintahan PR lebih baik dari UMNO-BN. Sama-samalah kita tunggu dan lihat nanti. Dan Pakatan Rakyat harus membuktikan mereka lebih baik dari UMNO-BN. Wallahu 'aklam.


AlKundangi,
15.7.2009.
http://alkundangi.blogspot.com

No comments: