ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Monday, November 1, 2010

Kerajaan Yang Cerdik dan Rakyat Yang Cerdik, Kerajaan Yang Bodoh Untuk Rakyat yang Bodoh?

Sehari dua ini ada berbagai cerita,istimewa ketika PRK Batu Sapi dan Galas kian hampir.Berbagai janji dan projek menghujani dua kawasan itu. PPR akan diwujudkan di Gua Musang. Nilainya menurut Ahmad Maslan 180 Juta. Muhyiddin pula menabur janji di Batu Sapi,dengan Masjid untuk kemudahan orang Islam sembahyang, bernilai 5 Juta.
Semua ini adalah janji-janji pilihanraya. Jika tiada PRK tiadalah projek itu.
Sebab itu kita kena faham, projek projek segera itu hanyalah untuk memancing undi sewaktu hampir tibanya pilihanraya.

2. Begitulah politik UMNO/BN. Berbagai janji ditabur menjelang pilihanraya. Bila selesai PRK janji pun hilang entah di mana.Raykat yang tidak tahu apa akan termakan dengan janji itu. Tetapi rakyat yang cerdik tahu janji pilihanraya adalah janji kosong. Jarang yang ditunaikan. Yang mereka mahu adalah undi. Lepas itu hilang dan akan muncul semula pada pilihanraya yang lain. Oleh itu kita kena jadi rakyat yang cerdik. Rakyat yang cerdik mesti ada cukup maklumat, tidak hanya bergantung dengan akhbar harian dan media elektronik rasmi. Mereka harus melihat akhbar Harakah, Siasah dan Suara Keadilan (sedang digantung permit) di samping laman-laman web popular yang prihatin dengan nasib rakyat seperti kedahlanie.blogspot,com, cenangau daun kari, tukar tiub, duniacacamarba, tranungkite dan sebagainya.

3. Maklumat yang dipaparkan oleh media kerajaan (rasmi) selalu bias (menyebelahi kerajaan)dan mengatakan hanya kerajaan yang betul. Pembangkang semua salah. Walhal hari ini banyak perkara yang tidak betul dalam kerajaan. Rasuah semakin meningkat sehingga Malaysia jatuh lagi dalam indeks rasuah.Penyalahgunaan kuasa berleluasa, seperti kes sodomi DS Anwar Ibrahim. Dr. kata tidak ada tanda, dubur Saiful kosong, tetapi mereka masih cuba mensabitkan DS Anwar dengan tuduhan sodomi itu. Dulu di zaman Mahathir DS Anwar disabitkan kesalahan sodomi, tetapi akhirnya dibebaskan di zaman Paklah. Khabarnya tiada isu sodomi, tidak wujud. Tiada bukti. Kini zaman Najib sekali lagi isu sodomi digunakan untuk membunuh karier politik DS Anwar Ibrahim. Walaupun bukti diragukan, DS Anwar tetap cuba disabitkan kesalahan meliwat pembantunya , Saiful Bukhari Azlan. Kes Najib pun sudah cukup untuk membuktikan kerajaan tidak telus dalam pendakwaan di mahkamah. Najib dikatakan terlibat dengan berbagai kes, tetapi satu pun tidak dibawa ke mahkamah.

4. Di mana dia slogan kerajaan membela rakyat? rakyat Felda ditipu hidup-hidup oleh Felda sendiri sehingga terpaksa dibawa ke mahkamah. Di mana slogan rakyat didahulukan jika kekayaan negara hanya dibolot oleh golongan tertentu sahaja.Lalu apa pilihan rakyat kini? Pada 4 hb November ini akan berlansung dua pilihanraya kecil, Batu sapi dan Galas. Rakyat yang cerdik akan mengundi kerajaan yang cerdik,bukan kerajaan yang bobrok yang sedang membusuk. Jika rakyat tidak cerdik, mereka kembali akan ditindas dan tertindas, ditipu dan tertipu. Oleh itu gunakanlah kebijaksanaan dalam membuat pilihan pada kedua-dua PRK ini. Pilihlah parti yang cerdik wahai rakyat yang cerdik. Masa depanmu akan ditentukan oleh pilihanmu sendiri. Dan kekalkan pilihan itu sehingga PRU ke 13. Kita tidak perlu takut dengan pilihan kita sendiri. Kita memilih atas tiket demokrasi. tiada siapa yang boleh menyalahkan kita. Jika ada sesiapa yang cuba menyalahkan kita, batalkan sahaja demokrasi, jadilah kerajaan kukubesi, atau autokrasi, atau apa sahaja jenis kerajaan yang tidak dipilih oleh rakyat. Gunakanlah kebijaksanaan tuan/puan pada 4 November ini, sekalipun berdepan dengan berbagai tipu helah @ tipu daya. SELAMAT MENGUNDI.

alKundangi,
1.11.2010.

No comments: