ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Wednesday, November 3, 2010

POLITIK KITA MEMERLUKAN ANJAKAN BARU?


Saya merasa tertarik untuk memberikan sedikit pandangan terhadap apa yang diutarakan oleh Dr.Mohd Asri dalam Berita Harian dan Sinar Harian semalam mengenai anjakan baru dalam politik kita. Apa yang paling menarik ialah komennya tentang DS Anwar yang menurut anggapannya sudah tua, masanya kian berlalu dan sudah sampailah masanya untuk berundur dari politik. Berikanlah muka-muka baru untuk menjadi pemimpin mahupun pembangkang. Tulisannya lebih menjurus kepada DS Anwar sebagai akttivis politik, dan beliau menyuarakan pendapat itu tanpa sebarang kepentingan.

2. Namun Dr. Asri tidak pula menyentuh para pemimpin dalam UMNO/BN yang sudah puluhan tahun berada dalam kabinet, memegang jawatan menteri atau wakil rakyat biasa dan ada yang umur melebihi 70 tahun ke atas. Saya rasa dalam politik umur bersara adalah relatif, sama relatifnya dengan politik itu sendiri. Dr. Mahathir sendiri pun memegang jawatan PM sebelum ini dan bersara pada usia akhir 70an. Najib pun sudah lebih 60an. Bekas pemimpin Cina, Mao Zee Dong berhenti dari politik ketika usianya 80an (kalau tidak salah mati dalam jawatan). Lee Kuan Yew juga demikian. Begitu juga Suharto, bekas Presiden Indonesia,bersara apa akhir 70an, itupun setelah menghadapi tuduhan di mahkamah dan mengalami keuzuran yang agak teruk.

3. Dan apabila Dr. Asri menyebut DS Anwar yang baru 60an dikatakan sudak agak tidak seimbang dengan para pemimpin muda yang lain dan perlu berundur dari arena politik, kita pun tertanya-tanya apakah itu satu pandangan yang ikhlas, atau ianya hanyalah satu pandangan untuk menurunkan suhu politik Malaysia yang kian panas ekoran dari pergolakan dalam UMNO/BN dan akan berlansungnya dua PRK pada 4.11.2010 di Galas dan Batu Sapi.

4. Ketika beliau hadir pada Perhimpunan Agung UMNO baru-bari ini dan memberikan pandangan dalam Sinar Harian dan dalam laman webnya Minda Tajdid, saya merasakan beliau ikhlas dalam pandangannya dan kehadirannya pun memenuhi undangan para pemimpin UMNO sendiri.

5. DS Anwar masih di awal 60an. Tentunya pada usia ini pemikiran beliau sudah cukup matang untuk menjadi seorang pemimpin politik, dan tidak ternampak pandangan-pandangannya yang luar biasa yang menyimpang dari realiti politik Malaysia. Malah dalam beberapa hal, pandangannya jauh lebih ke hadapan dari pemimpin UMNO/BN sendiri. DS Anwar juga sanggup menanggung segala risiko dipenjara dan tituduh meliwat untuk kedua kalinya semata-mata kerana pendirian politiknya yang bertentangan dengan pendirian UMNO/BN. Bahkan pasa suatu ketika beliau hampir mempertaruhkan nyawanya apabila di "belasah" oleh Rahim Noor dalam keadaan mata tertutup dan tangan bergari. Keadaan ini menunjukkan DS Anwar adalah seorang pemimpin politik yang teguh pendiriannya dan digeruni oleh pihak lawan. Kedudukannya sebagai Ketua Pembangkang di Perlimen menguatkan hal ini, di mana adakalanya pendedahan yang dibuatnya agak memeranjatkan pihak berkuasa sendiri apabila beliau mendedahkan rahsia-rahsia kerajaan yang tidak mampu didedahkan oleh orang lain.

6. Dengan demikian saya berpendapat peranan DS Anwar masih diperlukan demi mengimbangi situasi politik Malaysia yang mengarah kepada demokrasi terpimpin dan hampir kepada kukubesi itu. DS Anwar berupaya mewujudkan 'check and balance" dalam politik Malaysia, dan ini adalah baik untuk masa depan negara untuk mengurangkan penguasaan sepenuhnya oleh pemimpin tertentu terhadap negara, di samping membolot kekayaan negara untuk kenentingan diri sendiri di samping membelakangkan kepentingan rakyat terbanyak. Bahkan di dalam beberapa hal, pemimpin politik yang berkuasa sanggup menipu rakyatnya sendiri seperti dalam kes Felda, kes pembelian Scorpion, termasuk kes liwat DS Anwar yang dilihat sebagi satu percubaan untuk memadamkan karier politik DS Anwar sendiri.

7. Dengan demikian, saya tertanya-tanya apakah tujuan Dr. Mohd Asri Zainal Abidin menyuarakan pendapat beliau itu dalam keadaan negara yang memang memerlukan pembangkang yang kuat untuk mengimbangi eksploitasi politik oleh UMNO/BN terhadap rakyat dan kerajaan Malaysia. Apakah Dr. Mohd Asri mula condong kepada pemerintah, atau apakah beliau mempunyai cita-cita politik yang belum dinyatakan lagi. Seseorang seperti beliau yang boleh dikatakan bertaraf ulama akan kehilangan kredibiliti sekiranya beliau mempunyai pendirian yang menyalahi ilmunya. Kegemilangan sejarah Islam dipenuhi dengan perjuangan ulama-ulama yang menentang pemerintah, bahkan sebahagiannya dipenjara bepuluh-puluh tahun, di mana di situlah terhasilnya karya-karya besar dari ulama-ulama berkaitan. Atau apakah Dr. Mohd Asri telah termakan mata pancing yang dihulurkan oleh pihak tertentu yang menjanjikan pulangan yang lumayan dan kuasa yang luas yang memenuhi citarasa beliau?

AlKundangi,
3.11.2010.

No comments: