ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Saturday, October 3, 2020

 EN Siri 3

Aku merenung jam yang tergantung di dinding. Sudah 3.30. Aku harus pulang segera ke KL. Aku memohon diri dari adikku. Kunyatakan padanya bahawa aku harus pulang. Ada kerja yang perlu dibereskan.

Aku masuk ke kereta dan menghidupkan enjin. Sempat kuperhatikan sawah padi di bawah bukit itu telah bertukar menjadi kolam yang agak besar. Aku baru teringat yang adikku pernah memberitahuku bahawa ia memelihara ikan keli , puyu dan lain lain untuk kegunaan ketika sukar di samping menjana pendapatan tambahan.

Pada bahagian lain kelihatan rumput yang agak panjang seolah tidak terurus. Rumput rumput itu meliuk lintuk ditiup angin. Tanpa ku sedari aku telah menghampiri rumah En melalui jalan sempit itu sebelum sampai ke jalan besar. Kuperhatikan rumah bentuk minang itu. Agak besar namun terbiar. Banyak kenangan waktu kecilku hingga remaja di rumah itu.

Tiba-tiba aku ternampak En. Wajah ayunya dan berhidung mancung mendebarkan dadaku. "Engkau itu En?" bisik hatiku. Hanya suaraku bergema di dalam hatiku. Tiada suara lain.

Ayahku mengejar ayam jantannya untuk disembelih dan membuat kenduri kecil, untuk meraikan permintaan En dan kejayaanku dalam peperiksaan STPM. Aku menyedari ayahku juga menyukai En. Begitu juga lbuku.

"Jemputlah ke rumahku tengah hari nanti. Ada sedikit makan makan. I belanja u." Ada apa ?" pintas En. " Kan dulu u minta belanja kalau aku dapat kelulusan bagus. Aku dapat sijil penuh. Setakat ni baru dua orang kampung kita yang dapat meloloskan diri ke lPTA. Aku bakal orang ketiga."

Wajah En nampak berseri. "Oklah. Demi u saya datang. Saya pun ingin meraikan u." Balas En tanda setuju hadir ke majlis kecil itu.

28.9. 2020.
Brp
En#.

No comments: