ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Wednesday, August 19, 2009

MB Selangor Persoal Cara Siasatan SPRM

Bukan persoal kuasa, tetapi cara siasatan SPRM: MB Selangor


SHAH ALAM - Kerajaan Negeri Selangor tidak mempersoalkan kuasa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam membuat penyiasatan, tetapi mempersoalkan cara siasatan dibuat. Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, pihaknya tidak menghalang sekiranya pegawai SPRM mahu membuat penyiasatan terhadap ahli-ahli Dewan Negeri (ADUN) atau Exco tetapi perlu dibuat di pejabat mereka.

“Kita akan teruskan prosedur kita dengan membenarkan SPRM menjalankan siasatan tetapi mereka kena faham prosedur kita yang ditetapkan. “Malah, peguam juga telah dilantik dan segala masalah yang timbul mengenai pekeliling itu akan dibincangkan dalam Suruhanjaya Diraja dalam masa terdekat. Kami akan teruskan dengan Pekeliling Kerajaan Negeri,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas Majlis Perhimpunan Bulanan Kerajaan Negeri Selangor dan Kempen Kibar Galur Gemilang di Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz (SSAAS), semalam. Abdul Khalid mengulas kenyataan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail yang menyatakan bahawa pekeliling Kerajaan Selangor yang melarang pegawai-pegawai kerajaan negeri memberi kenyataan kepada SPRM selepas waktu pejabat adalah tidak sah.

Menurutnya, segala tindakan dan proses yang dilakukan mestilah mempunyai alasan yang munasabah. “Bagaimanapun, mereka melihat cara penyiasatan yang dilakukan di Hong Kong bagaimana mereka mengatur dan prosedur yang perlu diambil dalam penyiasatan,” katanya. Beliau berkata, Kerajaan Negeri akan melantik seorang peguam bagi membantu Exco atau ADUN sekiranya mereka disiasat SPRM.

19.8.2009
http://sinarharian.com.my

No comments: