ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Wednesday, August 19, 2009

Satu Sama Satu-Tiada Masalah bagi PAS

Pas tiada halangan hadapi satu lawan satu


BUKIT MERTAJAM - Ketiadaan calon Bebas pada pilihan raya kali ini akan menyaksikan pertembungan hebat antara Pas dan UMNO bagi merebut kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir, 25 Ogos ini. Kebanyakan pemimpin tertinggi Pas menyatakan pendirian bahawa parti itu pasti berjaya mengekalkan kerusi ini dan pertembungan satu lawan satu tidak menjadi masalah kepada Pas.

Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat berkata, beliau yakin Pas boleh mengekalkan kemenangan ini kerana DUN Permatang Pasir adalah kawasan Pas sejak tiga penggal berturut-turut. Menurutnya, kawasan Pulau Pinang adalah kubu kuat Pas sejak dulu lagi kerana Pas ditubuhkan di Pulau Pinang pada 1951. “Ini kawasan tradisi Pas, Pulau pinang adalah tempat Pas ditubuhkan, dan kawasan Permatang Pasir, Pas pegang tiga penggal sebelum ini, jadi tiada sebab yang mengatakan Pas tidak boleh menang kerusi ini,” katanya.

Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub pula berkata, pertembungan satu lawan satu antara Pas dengan UMNO akan menjadi satu persaingan yang sihat dan jentera Pas perlu bekerja keras dalam tempoh berkempen untuk memastikan kemenangan milik calon Pas. Menurutnya, ketiadaan calon bebas tidak memberi sebarang implikasi kepada Pas. Ada ke tidak ada (calon bebas) pun sama saja.

Bendahari Pas, Dr Hatta Ramli pula berkata, ketiadaan calon Bebas ada saja, kerana jika apa sekalipun masih tidak berupaya memberi saingan sengit kepada calon lawannya. Kalau ada itu menunjukkan amalan demokrasi masih wujud di negara ini. Menurutnya, pilihan raya kecil DUN Permatang Pasir - yang diwarnai kebimbangan jangkitan Influenza A (H1N1) dan suasana Ramadan hujung minggu ini - menyaksikan saingan satu lawan satu antara musuh tradisi - UMNO dan Pas. Hanya calon mewakili dua parti itu yang menyerahkan borang penamaan calon apabila sesi serah borang selama sejam ditutup 10 pagi, semalam.


19.8.2009
http://sinarharian.com.my

No comments: