ads

emel kepada (pendapat,komen, artikel)

zainal55@yahoo.com

Friday, January 7, 2011

Lantikan Khusrin sebagai SUK, Umno/BN tolak perlembagaan - Mat Sabu

WAN NORDIN WAN YAACOB

KUALA LUMPUR : Pelantikan bekas Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), Dato' Muhammad Khusrin Munawi selaku Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) dilihat satu pencabulan ke atas Perlembagaan Persekutuan yang dilakukan kerajaan Umno/BN.

Demikian telahan AJK PAS Pusat, Mohammad Sabu (Mat Sabu) pada 4 Januari lalu ketika mengulas lantikan kontroversi Khusrin yang tidak dipersetujui kerajaan Negeri Selangor pimpinan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.
Mat Sabu berkata, kes pelantikan tersebut jelas menunjukkan kerajaan Umno/ BN memberi amanah bukan untuk kepentingan rakyat tapi untuk kepentingan politik mereka.

"Seharusnya mengikut amalan biasa, pelantikan itu mesti mendapat nasihat dari Menteri Besar atau ketua Menteri bagi membabitkan negeri, sementara Perdana Menteri bagi jawatan membabitkan kerajaan pusat,

"Tetapi dalam kes Khusrin ini, Umno/BN melanggar perlembagaan sekaligus mematikan perlembagaan dengan tidak merujuk kepada Menteri Besar Selangor," katanya.

Sambil menyifatkan ia satu rencana politik oleh Umno/BN untuk menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor, Mat Sabu menuduh kerajaan Umno/BN sekali lagi mematikan amalan demokrasi di negara ini.

Baginya, Umno/BN sejak selepas pilihan raya umum 2008, sememangnya cuba untuk mendapatkan semula negeri Selangor dengan apa cara sekalipun.

Justeru beliau mahu rakyat Selangor menghukum kebobrokan Umno/BN dalam pilihan raya umum akan datang dengan menolak parti tersebut termasuk di peringkat kerajaan pusat.

Sementara itu, beberapa blog hari ini memaparkan apa yang diilakukan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Sidek Hassan dengan melantik Khusrin yang bertaraf Gred Jusa C ke jawatan Gred Jusa A amatlah meragukan.

Ramai yang menyimpulkan ianya satu tindakan yang menafikan hak-hak golongan penjawat awam dari Gred Jusa B untuk naik ke Gred Jusa A.

Dalam perkembangan berkaitan, Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Ibni Almarhum Sultan Salehuddin Abdul Aziz Shah berpendapat baginda tidak lagi mempunyai kuasa untuk menerima atau menolak pelantikan SUK kerana kuasa tersebut ditarik daripada baginda oleh Umno ketika krisis Perlembagaan pada tahun 1993.

Demikian diumumkan oleh Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim selepas mengadap Sultan Selangor mengenai isu pelantikan Dato’ Khusrin Munawi sebagai SUK. Perkembangan terbaru itu menyebabkan kesahihan perlatikan Khusrin masih terumbang-ambing.

"Majlis mengangkat sumpah Setiausaha Kerajaan Negeri di hadapan Menteri Besar Selangor tidak akan berlangsung Khamis (5 Januari)," kata Khalid dalam satu kenyataan akhbar 3 Januari lalu.

Khalid seterusnya menegaskan sehingga isu pelantikan ini selesai, Khusrin tidak akan dibenar menyertai mesyuarat-mesyuarat penting Kerajaan Negeri.

"Khusrin tidak akan hadir sebarang perjumpaan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri dan Majlis Tindakan Ekonomi Negeri Selangor," tambah beliau.

Dalam pertemuan itu juga, Sultan Selangor mencadangkan kepada Khalid supaya beliau berbincang semula dengan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) untuk mencari penyelesaian terbaik. Lanjutan itu, sepucuk surat akan dihantar kepada Ketua Setiausaha Negara bagi tujuan perbincangan.

Dalam perkembangan sama, Khalid berkata pihaknya akan memanggil sidang tergempar Dewan Undangan Negeri (Dun) bagi meminda undang-undang berkaitan perlantikan pegawai kanan negeri.

“Ia berujuan meminda Undang-undang Tubuh Negeri Selangor untuk mengembalikan kuasa pelantikan tiga pegawai eksekutif iaitu Setiausaha Kerajaan Negeri, Pegawai Kewangan dan Penasihat Undang-Undang Negeri kepada Sultan dan Menteri Besar,” katanya.

Pelantikan Khusrin sebelum ini dibantah pentadbiran Pakatan Rakyat Selangor kerana namanya tidak termasuk dalam senarai pendek yang diberikan kepada istana Selangor.

Khusrin juga dilantik Tan Sri Sidek Hassan, Ketua Setiausaha Negara tanpa sebarang perbincangan dengan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim.

kedahlanie.blogspot.com

No comments: